Terima kasih kepada yang sudi follow....

Tuesday, December 6, 2011

Pulut Serawa Durian

Assalamualaikum & selamat petang semua...

Bersua lagi.... jangan jemu ya sebab tuan rumah ni tiba2 je rajin update... Bukan apa.. sementara ada masa terluang.. cepat2 update supaya tidaklah asyik letak entry basi saja.. haha.. Sebenarnya masih ada lagi entry yang begitu lama menunggu giliran.. sabau ajelah..

Kalau pagi hidang dengan Garlic Rolls... petang ni apa kata kita minum petang dengan Pulut Serawa Durian pulak... Yang sedang berpuasa pun boleh juga buat untuk berbuka puasa nanti... memang sesuai sangat! 


Resepi kali ni resepi campak2 aje ye. Takde sukatan sebab rasanya semua orang pun pandai masak.  Mungkin nama agak berbeza... ada yang panggil pengat durian, kuah durian, bubur durian atau serawa durian.. apa2pun.. ianya tetap benda yang sama.. Boleh saja samada nak guna gula melaka atau gula putih.. ikut kegemaran masing2. Kali ni aku buat letak gula putih aje sebab kehabisan gula melaka pulak. Gula merah ada tapi nampak macam dah berkulat.. jadi tak berani pulak nak guna takut2 sapa yang makan sakit perut pulak nanti. Terus je campak gula merah tu dlm cik tong.. haiii... nampak sangatlah tuan rumah ni sibuk sampai gula merah pun berkulat tak sempat nak dibuat kuih! alahaiii... membazir... i don't like! Ampun ya Allah.. ! Lenkali tak boleh beli banyak2 gula merah timbang tu.. sebab gula merah tak tahan lama berbanding gula kerek/gula melaka..

Ok jom layan pulut serawa durian ni.. Masak kali ni atas permintaan encik suami yang tak puas makan masa aku masak kat kampong tempohari.  Durian yang dibawa balik disuruh buat lagi serawa durian ni... tanak juga sikit pulut.. haaa.. berulang2 dia makan.. Aku pun buat kali ni kurangkan manisnya.. letak 2,3 sudu saja gula putih.. jadi bolehlah mkn lebih sikit.. hehe..


Pulut Serawa Durian

Bahan2 pulut
500 gm beras pulut ~ 

Pulut dibersihkan & tanak seperti tanak nasi biasa cuma kurangkan airnya. Guna air anggaran 1 cm lebih dari paras pulut & masak guna rice cooker lebih mudah!

Bahan serawa
Isi durian secukupnya
Santan sederhana pekat secukupnya
Gula ikut manis (gula melaka/gula kerek/ gula putih)
2 helai daun pandan ~ simpul
sedikit garam

Cara2
Jerang santan bersama2 dengan gula, daun pandan & garam. Biar mendidih & pastikan sentiasa di kacau. Masukkan isi durian & kacau sentiasa hingga nampak sedikit pekat bolehlah matikan api. Hidang serawa durian bersama dengan pulut tanak atau boleh juga dicicah dengan roti putih. 

Yang ini yang dimasak masa kat kampong mertua tempohari... 
sempat juga curi2 ambik gambar.. hehe..
Selamat minum petang!

17 comments:

cik cek said...

Memang fav kak cek ni...bak la semangkuk buat minum petang....emmmm...sedapnya....:)

KOALAJEPONG said...

alamak kak...sedapnya...duyan pon duk bergolek lg kat dapur...nt nk buat la mlm nie..ck suami pon dha bersuara suh wat pulut duyan...

Citarasa Rinduan said...

wahhhhhhhhhhhhhhhhh

menitis air liur ayu

AZLITA AZIZ said...

salam Madiha..

Ramai yg suka makan serawa durian kan.. tapi ita tak pernah makan sebab ita tak makan durian

Zaliedana said...

Akak,feberet hb sy nih,kalo sy suka mkn durian gitu ngan pulut jer,kalo hb kuah doyan nih dia suka mkn ngan roti jala juga..Pstt akak,mesti Mil akak heran,awatlah menantu dia duk ambk pic makanan,hehe..

norhidana said...

melelehhhh kak....

tun_telani said...

uwaaaa!!!!!!!!! sedapnyerrr!! saboo.. sabo... lusa nk balik kampung, nnti blh cari duyan..

ps: garlic rolls in the making.. hihi..

nOOrsha said...

salam kak...sedapnye pulut serawa durian... minat tang serawanya tu..pulut kureng sket.. klo mkn ngan roti sedap juge kan :)

MiErA said...

feveret mira ni!!! sedapnyeeee

NoorMasri said...

tak sedar tiba2 air liur akak menitik...hahahaha.....adussss Madiha, akak tak tahan dah tengok serawa doyan tu....rasa cam la ni jugak nak pi beli doyan..gulp !

rahel said...

Pulut serawa durian memang sedap...my fav ni..

LinRosly said...

Assalamualaikum Ratna...

Terliur Kak Lin Tgk Pulut Serawa Durian Tu...Nak Rasa Sikit? Hehehehe...

IbuDhira said...

sedap nyerrrrrr...

Ummi said...

Assalam Ratna, amboiii ni yg x tahan tengok nih...boleh fengsaaan akak tau....adeeei pakkal jek jauh, kalau dekat, sure blk ptg nnt akak singgah rumah...hehhee

Sizuka said...

salam k.madihaa,

serawa durian ni favourite my hubby. kalau buat serawa ddurian kat rumah, dia sorang je makan. yang lain semua tak suka.

sorry sgt dah lama tak visit u kat sini. susah nak login to blogger bila pc rosak. rindu nak intai makanan kat sini

MULAN said...

baru masak & makan semangkok ni.. durian memang lazat kan..

JaSSNaNi said...

hari ni kat pasar malam asyik nampak durian je.. tapi tak beli, sbb kat rumah ni yang antu2 durian belaka.. kalau nak beli kena terus beli 10 bijik.. biar makan sorang 2 bijik terus.. baru puas.. kalau setakat beli durian sikit2.. wat gaduh tak cukup.. hehehe.. tapi klu teringin sangat nak makan durian, nani beli gak sikit, balik wat kuah makan cicah roti banggali.. hehehe.. sib baik tekak anak2 pun boleh terima.. hihihihi..

psssttt.. tadi nani beli 5 batang eskrem potong durian.. pun durian gak kan.. hihihih

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...