Terima kasih kepada yang sudi follow....

Wednesday, February 22, 2012

Roti Taliban

Assalamualaikum & selamat pagi semua...

Pagi ni masukkan resepi yang dijanjikan semalam iaitu menu yang digandingkan dengan Kari Dhal tu ye... Nama resepi ni agak unik sikit ye... Roti Taliban namanya... memang jarang kita dengar nama tu digunakan dalam resepi.. Kalau sebut Taliban.. mesti ingat kat orang belah2 Arab sana kan... hehe..


Resepi ni hasil eksperimen dari resepi yang diambil dari sebuah majalah resepi yang telah dikompilasikan.  Tapi aku betul2 tak ingat sebenarnya ini dari majalah apa sebabnya resepi ni hasil dari fotokopi majalah jiran aku... hehehe... kalau dah fotokopi tu.. kita fotokopi isi dalamnya yang berkenan aje... muka depan langsung tak peduli.. lagipun memang dah agak lama dah aku fotokopi majalah tu... itu yang tak pasti tu... kalau tak silap la kan.. rasanya majalah kompilasi dari Saji kot.. maaf kalau tersilap ye...

Rasa roti ni ala-ala roti sihat macam capati, roti nan atau roti saj tu ye.... kalau jenis2 roti arab ni.. takdelah nak kata sedap lemak2 mcm roti canai atau lempeng tu.... maklum sajalah.. roti canai & lempeng tu guna minyak & marjerin.. roti ni hanya guna sedikit saja minyak sapi..  memang resepi yg agak sihat gitu.. tapi memang ia amat mengenyangkan... bertambah sedap bila dicicah dengan kari dhal. Kalau rajin.. boleh juga tambahkah sambal tumis untuk digandingkan selain dari kari dhal.

Resepi di bawah ni yang telah aku kecilkan kuantitinya ye.. ikut resepi sebenar.. guna 700gm tepong gandum. Aku buat separuh adunan pun boleh dapat dlm 7 / 8 keping (lupa la pulakk..) tak habis kami makan anak beranak sebab makan roti ni cepat kenyang...hehe.. kalau family kecil.. buat separuh je dari resepi dibawah ni & mungkin boleh dpt dlm 4 keping gitu... jom semak resepinya ye..


Roti Taliban
Resepi dari majalah kompilasi (lupa majalah apa.. sorry!)
Sumber : MaDiHAa a.k.a Ratna

Bahan2
300 ml air
5 gram yis (setengah peket mauripan)
50 gm gula
50 gm minyak sapi
150 gm tepong atta
350 gm tepong gandum
tepong gandum tambahan untuk menabur..

Cara menyediakan
1. Dalam mangkuk yang sesuai.. campurkan air, minyak sapi, gula & yis lalu kacau rata & biarkan seketika.
2. Masukkan pula tepong gandum & tepong atta. Uli sehingga rata dan tak melekat ditangan. (MaDiHaA dapati doh agak lembik.. jadi MaDiHaA tambah sedikit lg tepong). 
3. Bahagikan doh kepada beberapa bebola kecil seberat 110 gm. (resepi asal timbang 130 gm) Biarkan seminit.
4. Di atas papan pencanai.. taburkan sedikit tepong. Letakkan sebiji bebola doh tadi & tekan2 dengan jari. Taburkan lagi dengan sedikit tepong kemudian canai menggunakan rolling pin sehingga menjadi leper & bulat anggaran setebal 0.5 cm. (lebih kurang tebal capati tu).
5. Panaskan kuali... taburkan sedikit debu gandum kemudian letakkan roti yang dicanai tadi (tanpa minyak) & biarkan ia sehingga masak menggunakan api sederhana. Terbalikkan & bila dah masak.. angkat. Sementara menunggu roti di masak.. canaikan doh yang selebihnya. Untuk mempercepatkan proses memasak.. sila guna 2 kuali ye.
6. Roti Taliban sedap dihidangkan dengan Kari Dhal, kari ayam atau apa2 kuah gulai lebihan.


Selamat mencuba!

12 comments:

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

salam madihaa...klu atie mkn roti camni suka cicah ngan sambal tumis ikan bilis..dhal pon sedap gak!

Chik Mimi said...

salam ratna roti ni kalau sejuk keras tak sbb akak buat capati dah sejuk jadi keras

MaDiHaA a.k.a Ratna said...

salam Chik Mimi...
kalau dah sejuk takdelah keras sangat roti ni bak kata orang keras macam kulit kayu tu.. hehe.. sebab roti ni beryis.. so belah dalamnya tu mmg lembut sikit hasil reaksi dari yis tu.. cuma takdelah gebu macam roti biasa sebab roti ni nipis je.. tapi sebaiknya makan masa panas baru betul lembut & sedap.. bila sejuk.. boleh panaskan kejap bagi dia lembut sikit..

MaDiHaA a.k.a Ratna said...

salam atie..
betul.. cicah ngan sambal tumis pun sedap gak.. aritu dah malas nak buat sambal tumis jadi cicah ngan kari dhal ajelah.. hihi..

lena said...

cakap taliban terus lena ingat osama! ha! i like flatbreads macam ini, makan plain pun boleh!

adarnadzmie said...

nampak cam senang jer nak buat roti ni... bole cube nnt..hehe... akak resepi yer...tq

Liza said...

salam madiha...pergghhh kalau pekena dgn teh tarik sedap ni...nnt Liza pun nk try jugak la...ye la, ala2 resepi sihat kan...suka2.

Qasey Honey said...

asslm kak...
mcm best aje roti taliban...
sya suka menu mcm ni...nyummm
nk cuba juga la nti...

umiyumi said...

salam kak.. pernah dengar juga roti taliban, kalau tak silap antara menu kat hotel PCB. kat sini byk roti yg kebanyakannya dari turki iaitu kebab, pide, borek dan gozleme. paling sedap sekali gozleme lah. :)

tun_telani said...

hihi... tun teringat kt pakistan pulak bila sebut taliban nih.. agak2 org taliban mkn roti ni hari2 x? hihi..
tun suka roti ala2 capati gini.

LinRosly said...

Assalamualaikum Ratna. Apa Khabar?

Pandai betul kamu meroti yer Ratna...Kak Lin suka makan roti mcm ni...baru malam tadi makan Roti Nan berkeju dengan ayam tandori, sedap...

m.u.l.a.n said...

roti taliban.. unik nama sama unik dgn roti tu..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

KongsiResepi.com