Sunday, February 5, 2012

Kerabu Tauge & Perut

Assalamualaikum & salam sejahtera buat semua...

Salam Maulidur Rasul buat semua muslimin & muslimat... marilah kita perbanyakkan berselawat ke atas Rasul junjungan kita Nabi Muhammad S.A.W....

Oklah kita teruskanlah dengan resepi untuk malam ni ye. Rasa macam canggung pulak update malam2 ni.. hihi.. Alhamdulillah malam ni ada masa terluang & bolehlah on lappy kejap memandangkan cuti agak panjang minggu ni iaitu 4 hari sempena Maulidur Rasul & Thaipusam... jadi rasanya takdelah sibuk sangat dengan kerja2 rumah yang wajib dibereskan setiap hujung minggu... maklumlah masih ada 2 hari lagi cuti... hihi...  Ditambah pula minggu ni kami tidak ke mana2 & hanya bersantai2 kat rumah je sebab hubby ku tak dapat cuti & terpaksa overtime. Jadi... dapatlah aku relax sikit kat rumah... tidaklah terkejar2 sangat seperti setiap hujung minggu dengan macam2 yang perlu dibereskan.

Oklah... jomlah layan resepi Kerabu Tauge & Perut yang menyelerakan ni ye.  Macam biasa... sebarang kerabu memang kegemaran ku... Yang penting kena pandai ejas rasanya biar secukup rasa masin, masam & pedasnya..


Kerabu Tauge & Perut
Resepi : MaDiHaA a.k.a Ratna

Bahan2
Semangkuk Tauge ~ celur sebentar je
1/2 kg perut lembu yg telah bersih ~ rebus empuk & hiris
1 cawan kelapa parut di sangai hingga kekuningan 
2 sudu besar kerisik
1 sudu kecil pes asam jawa (kalau guna asam jawa biji.. pastikan bancuh/ramas dengan AIR MASAK & gunakan untuk mengisar bahan kisar di bawah)
Garam & gula secukup rasa

Bahan2 Kisar
5 ulas bwg merah
1 ulas bwg putih
1 biji cili merah ~ patah2kan
8 - 10 biji cili padi
3 batang serai ~ dihiris nipis
sedikit belacan (jika suka)
(Bahan2 ini.. digoreng sebentar hingga layu kemudian barulah dikisar halus.. pastikan gunakan AIR MASAK utk tujuan mengisar)

Penyudahnya
Gaulkan semua bahan2 tadi spt tauge, perut, bahan2 kisar, kelapa sangai, kerisik, air asam jawa serta garam & gula.. rasakan biar secukup rasa.. sedia utk dihidangkan.


Selamat mencuba

10 comments:

Cheq Sue said...

sedapnya kerabu perut ni kak... tapi payah pulak nak mendapatkannya... kat kedai makan kadang2 je ada jual...

norlieharumaini said...

sedapnya...suka sgt mkn ni... rasa mlm ni jugask nk mkn..

zietyrahman said...

sedapnya..lapaq tiba2..

Mamasya said...

Slmt Menyambut Maulidur Rasul Ratna.ohh baru perasan di Msia cuti 4 hari sekaligus dg Thaipusam....slmt cuti pjg.samalah kita kalau sebut kerabu mmg kegemaran.cuma kerabu perut lama betul tak buat...

Cekgu Maz said...

salam...sedapnyer....payah nak carik kerabu yg sedap nie...satu lagi payah nak carik kelapa...makan ngan nasik panas-panas...ikan goreng adehh musti dasyat rasanya heheheh lapo plak...

mama sara nur said...

Salam Maulidur Rasul K.Madiha

wah sedapnye tu, ni kan kalu kenduri kendara kat kg baru dpt makan tau he he sy pun suke ni, tp tak reti nak wat hu hu selalu gak suh mak wat kalu kat kg tu, sama resepi k.Madiha ni cuma mak letak santan pekat sikit...yum yum

ummiaisyah said...

rajinnya akak buat krabu...sy suka mkn je...buat malehh...huhu

ALoNa CintamaniszLite said...

Kerabu2 ni mmg feveret sy ler ni...

cik cek said...

Ratna....sedapnya tgk lauk2 cam gini.....

agen resmi Balikpapan said...

kelihatannya sangat enak , jadi pengen nyoba !!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...