Wednesday, February 1, 2012

Nasi Lemak Tumis

Assalamualaikum...

Ini sarapan pagi kami Isnin kelmarin... gara2 terpikat dengan tayangan kawan2 yang semuanya dok puji sedap.. sesekali terpaksa jugak 'pecah pantang' dengan sarapan berat macam ni.. sekadar di lawan dengan lauk basic nasi lemak saja... hehehe.. Memanglah sedap.. nasinya sudahlah berlemak.. bertumis pula tu.. takpelah shakali-shakali... Sebenarnya (kalau hari bekerja/bersekolah) kat rumah hanya kakak Dini & hubby yang bersarapan awal2 pagi tu.. Aku, Haziq & Alin (& kakak Dini juga) masing2 bawa bekal ke ofis/sekolah/rumah pengasuh... tak lalu nak sarapan awal2 pagi.. Yang dalam pinggan ni.. kakak Dini punya.. ambil gambar pun kelam kabut masa ni.. tu yang kelam aje gambar nya tu..

Terima kasih pada Jun untuk resepinya & TQ juga pada Izah sebab akak rujuk resepi dari blog Izah.. tak lupa.. t.kasih juga utk Mamasya, Yatie & Noorsha yang memanjangkan resepi ni.. mohon di tiru resepinya ya... mekasih!

Nasi Lemak Tumis
resepi: Jun
sumber: Mamasya, Yatie, Noorsha & Izahdaut

Bahan-bahan ( 5-6 orang )
3 cawan beras
2 cawan santan
2 cawan air
1/2 sudu besar halba
1 daun pandan
1 cm halia-hiris halus
1 batang serai-titik
2 biji bawang merah-hiris
garam secukup rasa
1 sudu minyak + 1 sudu minyak sapi


Cara-cara
Panaskan kedua-dua minyak, tumis bawang dan halia hingga garing.
Masukkan air dan santan, kacau hingga pecah minyak.
Bila mendidih, masukkan beras, daun pandan, halba, serai n\dan garam.
Pastu masak seperti nasi lemak biasa..
Hidangkan bersama sambal tumis ikan bilis/udang/sotong, timun, telur dan ikan bilis goreng.

Nota Dapurmamasya
Utk nasi lemak kuning ni , tambah 1 sb kunyit semasa masukkan santan dan air. (MaDiHaA ganti dengan pewarna kuning sikit)

10 comments:

izahdaut said...

akkakkk.. tetibe teringin balik nak makan nasi lemak. nak jugakkk.. sedap tu satu set tu

hazlin nazri said...

kalau saya masak nasi lemak, harus masak utuk sehari makan..
breakfast, lunch, dinner.. hehe

hazila said...

Lama juga tak masak nasi lemak kat rumah. Belum pernah cuba yg bertumis lagi.

liza said...

salam madihaa...nasi lemak ni mmg berantu la, walaupun dah kenyang, kalau nmpak mst nak mkn lg kan...pelik betul....

tun_telani said...

kak madihaa.. tun pun dh tergoda ngan nasi lemak nii.. wat wiken aritu, tp gambo sgt2 hudus. haha.. tu yg x jadi nk tayang tu.. kui kui

Zaliedana said...

Assalam kak,mmg sedap nasi lemak nih kan,leh mkn xkira waktu,sy wat utk mkn lunch n dinner terus ajer..Kalo pagi2 sgt pon rasa alalu gak nk mkn,hehe..

Zaliedana said...

Tdi nak add komen xleh,sy tumpang yg tun punya jer,huhu..

MULAN said...

woooaahhh... tak sabar nak beli santan ni..

nOOrsha said...

salam kak..mmg sedap nasi lemak tumis ni kn... hb pun suka :) arini pun msk lg nasi lemak tumiis ni..hehe..

maceh eh kak atas ucapan tahniah tu.. teruskan berblog, mana tau esok lusa giliran aakak pulak.. :)

EmbunRosaliza said...

Assalam madiha, mmg dah tergoda akk ngan nasi lemak tumis ni, nnt hari cuti boleh lah mencuba, kat umah ni mmg laku kalo nasi lemak,

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...