Friday, February 10, 2012

Ginkgo Nuts & Lotus Seed In Sweet Soy Milk and Jalan2 C.N.Y

Assalamualaikum...

Terlebih dahulu.. terima kasih diucapkan kepada teman2 yang mengucapkan salam takziah buat keluarga adik ipar MaDiHaA.. sama-samalah kita berdoa semoga allahyarham di tempatkan di kalangan insan beriman.. amin..


Kali ni daku nak berkongsi pencuci mulut masyarakat Cina pula dengan kawan2.  Sebenarnya masak ni tiada kaitan dengan sesiapa & tiada juga tujuan tertentu.  Saja suka-suka nak mencuba kelainan  & memenuhi perasaan ingin tahu rasa sesuatu masakan setiap kali berkunjung ke blog2 blogger Chinese.  Dessert ini kebiasaannya dihidangkan sempena Tahun Baru Cina oleh masyarakat Cina.  Ada banyak juga cara selain mencampurkan dengan susu soya.  MaDiHaA ternampak resepi ni di majalah Flavours keluaran Januari 2012 & nama resepi ni ialah Sweet Reunion mungkin sempena berkumpulnya kaum keluarga sewaktu makan besar setiap kali tahun baru Cina atau mungkin juga namanya begitu kerana ada 3 bahan penting yang bergabung dalam susu kacang soya yang lemak2 manis tu...  Bila tengok gambarnya yang sangat menarik.. terus teringin nak mencuba.  MaDiHaA dah tukar ke nama di atas sebab takmau ada kaitan dengan apa2 reunion.. sekadar untuk makan2 saja.. hehe.. Sedap rupanya biji teratai atau lotus seed ni... ini pertama kali MaDiHaA merasanya begitu juga dengan mr. hubby dan dia pun kata sedap!  Manakala ginkgo nut tu dah pernah rasa dulu2... kelopak bunga lily tu pula.. rasanya tawar saja tapi bila digandingkan dengan susu soya yang lemak manis sedap juga dikunyah bersekali dengan biji teratai & kacang ginkgo tu..

Kalau ada yang tak pasti rupa bahan2 yang digunakan sebelum di masak.. kat bawah ni aku sertakan gambarnya ye..

Ginkgo Nuts
Untuk membaca info tentang khasiat Ginkgo Nuts & cara2 nak keluarkan bahagian punat yang pahit di dalam biji ginkgo ni.. bolehlah baca di SINI ye.


Dried Lotus Seed / Biji Teratai Kering


 Dried Lily / Bunga Lily Kering

Jom tengok resepinya.. MaDiHaA buat setengah saja dari resepi di bawah..


Ginkgo Nuts & Lotus Seed in Sweet Soy Milk
Nama resepi asal adalah Sweet Reunion
Rujukan : Flavours Magazine

Ingredients
300 gm dried ginkgo nutts
200 gm dried skinned lotus seeds ~soaked overnight
100 gm dried lily bulbs (pak hub) ~ soaked for 1 hour
1 litre unsweetened soy milk
2 pandan leaves, knotted
10 gm rock sugar or to taste

Boil ginkgo nuts in their shells for 5 minutes to facilitate shelling.  Drain and cool the nuts.  Crack shells and remove nuts and skin.  Using a small paring knife, slit the base of the nut and prise out the bitter heart of the ginkgo.

Using a small paring knife, slit the base of the lotus seeds and prise out the bitter green hearts.
Boil the lotus seeds and soy milk over medium heat for 15 minutes.  Add the ginkgo nuts, lily bulbs, and pandan leaves.  Continue to boil for another 20 minutes, until the ginkgo and lotus seed are soft.  Season to taste with rocks sugar, discard the pandan leaves and serve hot or cold.


Selamat mencuba!

Oklah alang2 dah hidang pencuci mulut masyarakat Cina ni... MaDiHaA tepek sekali gambar kami semasa berkunjung ke dua buah rumah sahabat baik ma & arwah ayah di kampong Gambir sempena Tahun Baru Cina masa balik kampong hari tu.  Dah agak lama aku tak ikut sama pegi beraya rumah dorang... macam2 cerita yang keluar bila dah lama tak jumpa.  Tapi maaflah sebab gambar kurang memuaskan.. hehe... Kami dihidang dengan limau, air kotak & kuih muih yang dibeli dari pasaraya.. Kami pun sebelum makan cookies tu sentiasa pastikan dulu mana2 yang ada tanda halal barulah dijamah.. hihihi.. InsyaAllah.. mereka semua faham tentang sentitiviti masyarakat Islam yang mementingkan halal & haram.  Malah seorang dari anak perempuan kawan ma telah pun memeluk agama Islam & berkahwin dengan orang Melayu.

Gambar memang takde kualiti... sori la ye..hehe..

 Rumah pertama yang kami singgah...



Ini rumah ke dua yang kami singgah..... terlupa pula nak ambik gambar dalam rumah...

Sekian..

6 comments:

cik cek said...

Nampak sedap...teringin gak nak mencuba....nak kena beli bahan2 nya dulu....:)

norhidana said...

terliur nengok air tuh kak... aduhai
pns2 ni msti sedap...

seronoknhyer dpt beraya kt umah kwn yg sambut cny yek... kuih pun meriah tu cam kite raya gk yek...

Paty's Kitchen - Cook with passion. said...

bAGUS UNTUK SEJUKKAN BADAN AKAK SUKA NI

nOOrsha said...

yumm nampak sedap.. kering terus rasa tekkak ni kak..tp x pernah cuba lagi ni.. nampak da sedap sgt tu :).. lehla antar semangkuk ke PD..heheh

kayrul-shah said...

terliur tengok air tue...baru tengok dah terasa2 kat anak tekak nie

agen resmi Balikpapan said...

kelihatannya sangat enak , jadi pengen nyoba !!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...