Wednesday, July 31, 2013

Iftar Day 12 & 13 ~ Lemak Putih Peria Pantai Dengan Keledek & Kerutup Ikan Sumbat ala Johor

Assalamualaikum...



Update iftar yang lepas2 lagi.. saja simpan sini sekadar kenangan.  Takde sikit pun niat nak menunjuk2.. apalah yang nak ditunjukkan sangat.. menu iftar kami ni rasanya yang paling ringkas & jimat.. hihi.. tak macam menu di rumah kawan2.. menu penuh atas meja dengan pelbagai menu yang mewah & sedap2.. Kami berbuka ala kadar je.. yang penting dapat mengisi perut yang kosong seharian berpuasa & tiada pembaziran yang berlaku.  

Iftar kami hari ke 12 hari tu... memang tak dapat ambik gambar sebabnya berbuka dalam kereta balik dari kampong.  Kami bawak bekal dari kampong macam2.  Ma siap masak awal2 lagi sebab nak bekalkan kami.  Katanya nanti tak payah nak menyinggah mana2 untuk beli juadah berbuka..  hari tu ma siap buatkan popia & adik buat cucur udang.. jadi kami berbuka kuih tu je dulu.  Masa kami singgah isi minyak & beli air kat Senawang ngam2 dengar azan maghrib.  Teruslah berbuka kat situ.. pastu teruskan perjalanan.  Lauk pun siap berbekal juga. Kiranya tengahari tu kitorang dah prepare masak2 gara2 ma beria2 suruh kami berbekal.  Kalau jiran2 dengar dah serupa nak makan tenghari pulak.. hehe.. Antara lauk yang kami masak.. sotong goreng kunyit, sambal bilis petai, ayam goreng & sayur peria pantai masak lemak dengan keledek.  Lauk2 tu separuh dimakan bila dah sampai rumah & separuh di makan untuk sahur.  Tinggal masak nasi je..  Alhamdulillah.. terima kasih ma.

Pernah dengar peria pantai? MaDiHaA pun baru pertama kali dengar, melihat & merasa.  Ma petik pucuk peria pantai ni kat rumah arwah besan dia masa hantar kakak ipar adik balik rumah arwah maknya.  Pokoknya jenis pokok renek yang tumbuh sendiri.  Takde siapa yang tanam.  Tak sangka pulak pokok2 tumbuh sendiri macam tu boleh dimakan.. malah sedap pulak tu.. Rasa kesedapannya tu boleh dikategori macam masak lemak pucuk manis atau pucuk cemperai atau pucuk meranti.. tp ia tak pahit.  Sedap.. MaDiHaA suka.. kat bawah tu ada dikongsi gambar sebelum di masak.  Tapi maafla sebab pucuknya dah layu sikit.. jadi susah sikit nak tengok bentuk daunnya hehe..

Masak lemak ni masak lemak biasa2 je.. cuma ditambah keledek sebagai penyedap..





Lemak Putih Peria Pantai dengan Keledek
Resepi : MaDiHaA aka Ratna

2 cekak Peria Pantai
2 biji keledek
4 cawan santan sederhana pekat
1 biji bawang besar ~ dibelah 8
2 biji cili merah ~ dibelah 2
sejemput ikan bilis
garam & perasa secukupnya

 Sayur Peria Pantai



Cara menyediakan
1. Sayur peria dipetik bahagian muda. Keledek dikupas & potong sederhana besar.
2. Jerang santan bersama keledek, bawang, bilis serta garam & perasa.  Bila keledek hampir empuk masukkan sayur peria pantai yang dah dicuci bersih serta cili merah. Kacau sentiasa supaya santan tak meruap sehingga daunnya lembut & kuah secukup rasa.  Sedia dihidangkan.  

 *****

Ok.. Resepi Kerutup Ikan Sumbat ala Johor ni pulak sempat MaDiHaA sediakan untuk iftar hari ke 13.  Menu berbuka yang lain tak sempat nak ambik gambar sbb dah kesuntukan masa..

Jom MaDiHaA kongsikan resepinya.  Ini baki ikan cencaru giant yang en. suami beli tempohari... besar juga saiznya.. tapi kecil sikit dari yang dulu.  Resepi ni ambil dari blog Noorsha.  Saja nak tukar2 selera orang kata.. apa salahnya kita mempelbagaikan resepi kan.  Terima kasih Noorsha untuk resepinya ye..




KERUTUP IKAN SUMBAT ALA JOHOR
Resepi : Noorsha
Sumber : MaDiHaA aka Ratna


Bahan²

4 ekor ikan cencaru - sederhana besar (MaDiHaA guna sekor saiz besar)

sedikit serbuk kunyit

sedikit garam

30 tangkai cili kering

1 biji bawang besar

5 ulas bawang putih

1 inci kunyit hidup

2 biji buah keras

2 batang serai

sedikit belacan

asam jawa - sebesar ibu jari

1/4 cawan air      

garam

gula



Cara²

1. bersihkan ikan cencaru. siang dengan cara belah belakang hingga tembus ke bahagian perutnya. buang isi perut melalui belahan belakang tersebut. jangan belah dari depan cam selalu tu yer...lumur ikan dengan sedikit serbuk kunyit dan garam...ketepikan...

2. kisar cili kering, bawang besar, bawang putih, buah keras, kunyit, serai dan sedikit belacan.

3. tumis bahan yang dikisar hingga garing. masukkan asam jawa yang dilarutkan dengan air dan garam serta gula.

4. tumis sekali lagi hingga garing dan kering.

5. angkat dan ketepikan.

6.ambil seekor ikan yang siap dilumur garam kunyit tadi, masukkan 2-3 sudu sambal kerutup melalui belahan belakang badannya.. padat² kan. buat hingga habis. ketepikan seketika...

7.panaskan minyak.. tak perlu banyak minyak ni... cukup umpama nak goreng sebiji telur je. 

8. masukkan ikan cencaru yang siap disumbat sambal kerutup tadi kedalam kuali  kemudian tutup kuali seketika. biar hingga ikan masak kemudian baru diterbalikkan dan tutup semula kuali. (MaDiHaA guna pemanggang ajaib)

9. sedia dihidang. sambal yg lebih tu jgn ler buang, boleh makan sama ikan ni..:) selamat mencuba :)





13 comments:

Gee® said...

Sedapnya menu Madihaa... k.gee masak singgang ikan tongkol sambal belacan dan ayam masak kicap... jemputlah... heeee

Qhaifa Nur said...

ikan sumbat ala johor tu menarik kak...ada tempe goreng lagi..

UmmiSyarni said...

peria pantai tu boleh jugak buat masak air dengan rebung :)

Seri Kandi Tanah Jauhar said...

Laaaaaaaaaaaa... sy bayangkan peria pantai tu mcm perialah, rupanya lain, mcm sayur kampung ya.. kenapa dipanggil peria.. tukarlah nama dia, exx : daun peria.. hehehe..

kerutup ikan sumbat tu duluuuuuuuuuuu selalu mak sy masak.. terasa2 sedapnya & berebut2 korek sambalnya.. haha..

SriKota Garden said...

Sedapnya gulai peria pantai.

Rohah said...

Masak lemak putih tu..aduhai..dap mkn ngan sambal kicap

adda syuhada said...

bleh buat tu nanti kerutup ikan sumbat tu..

tun_telani said...

Salam kak madihaa.. 1st time dgr peria pantai nih.. tun mmg xkenal sgt sayur2 daun nih..

Mamasya said...

Salam Ratna

peria pantai...pertama kali tengok , ingatkan pucuk peria dibuat sayur...sayur ni tak da buah ya...daun saja.

Nafisa81 said...

Prria pantai,? 1st time dengar

Queenie said...

first time dengar sayur ni...mana nak beli sayur ni ya?

Fazleyatul Aini said...

peria pantai? wah tak pernah dengar ni. rare hihi

Mori Said said...

As salam madiha... Mori x pernah dengar peria pantai... Tapi menu2 di atas sedap2 belaka...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...