Saturday, January 25, 2014

Mee Goreng

Assalamualaikum & selamat berhujung minggu...



Sarapan apa pagi ni kawan2? Hari ni sesetengah sekolah ada sekolah ganti kan? Sekolah anak MaDiHaA kat sini pun sama juga.. Tapi hari ni MaDiHaA tak kerja.  Sabtu & Ahad memang hari cuti... cuma.. minggu ni tidak sibuk seperti minggu2 yang lalu yang sentiasa sibuk dengan tempahan kuih muih.. so hari ni bolehlah rehat2kan diri sikit.. hehe.. Cadangnya hari ni nak pegi cari kain sikit untuk buat blouse labuh anak dara kat asrama tu... pagi semalam lepas subuh anak dara dah telefon minta buatkan lagi baju labuh sebab dia kena pakai tu untuk latihan bola jaring nanti.  Kalau ada rezeki masuk MASISUPA tahun ni memang nak kena pakai blouse labuh.  Katanya tahun ni acara sukan tu berlangsung kat sekolah lain.. jadi dia takutlah pulak baju & seluar track dia yg hanya ada 2 helai tak sempat basuh.. maklumlah berkampong kat sekolah lain, bimbang hilang pun ye jugak.. hehe.. hmm.. takperlah kakak.. janji kakak aktif kat sekolah tu.. apa2pun ibu & ayah akan berusaha untuk dapatkan apa keperluan kakak. Ibu doakan kejayaan pasukan bola jaring SMAAFBT sama seperti tahun lepas.. khabarnya jadi juara.  Infonya ada kat SINI.. terselit jugak wajah anak dara ku dlm blog cikgunya.. hehe...

Hari ni takde menu special... hanya kongsi resepi mee goreng saja.. hehe... takpelah kan daripada blog tak berupdate... resepi ini khas untuk adik2 yang baru berjinak2 nak belajar memasak.. Untuk ibu2 yang dah handal memasak tu.. buat2 tak nampak jelah ye.. hehe... malu la pulak.. resepi sempoi je ni.. Ini memang sarapan kegemaran anak2 MaDiHaA ni..



Mee Goreng
Resepi : MaDiHaA a.k.a Ratna  

Bahan2
900 gm mee kuning ~ dilerai2kan & cuci sikit & toskan
1 bungkus kecil bebola ikan ~ dipotong 2
4 ekor sotong ~ dipotong2 (nak tambah lain2 lauk pun boleh aje.. adjust sendiri bahan perasanya ya)
suku biji kobis saiz besar (1 tapisan penuh) ~ dihiris halus (boleh juga nak ganti dengan taugeh & boleh juga nak campurkan kobis dengan sawi.. pilihan di tangan anda..)
1 batang carrot ~ disagat kasar
2 sudu besar kicap manis
3 sudu besar sos tiram
2 sudu besar sos cili
garam secukup rasa
2 biji telur
½ cawan air
2 ulas bawang putih ~ diketuk & cincang
6 sudu besar penuh bawang & cili kisar (yang terdiri dari bawang besar, bawang putih & cili kering)

Cara2 menyediakan
1. Panaskan minyak masak lalu tumiskan bawang putih ketuk hingga wangi kemudian masukkan bahan2 kisar hingga wangi & pecah minyak.  
2. Masukkan bebola ikan & sotong.  Kacau2 kejap then pecahkan telur.  Biarkan telur beku sikit then barulah dibalikkan. Bila telur masak sepenuhnya barulah dipotong2kan telur dengan sudip.  Tujuan supaya telur jadi berketul2 sikit & tak bercampur dengan bahan tumisan kalau dikacau2 terus.
3. Masukkan air, kobis & carrot (kalau guna taugeh.. letak taugeh last sekali). Kacau rata. Masukkan kicap manis, sos tiram, sos cili & sedikit garam.  Akhir sekali masukkan mee yang dilerai2kan dan gaul sebati. 

Nota MaDiHaA : Jika guna sayur yg sedikit (ada orang tak suka letak sayur banyak2 sebab anak2 tak suka makan sayur) jadi sila kurangkan sendiri kuantiti garam ye sebab takut mee akan jadi masin pula.  MaDiHaA suka sayur lebih jadi sukatan yang MaDiHaA bagi ni sudah berpadanan.

Selamat bersarapan...

5 comments:

izahdaut said...

saya sukeee mee goreng cam ni. best best.. akak saya dah buat roti ikut resepi kat bawah. gebuuuu lembuutt.. anak2 dah order buat lagi nak bawak bekal hari isnin. hamboii sabo jela :)

CAHAYA HIDUPKU (Nur Hayati) said...

Anak akak pun suka goreng mee yg dimasak macam ni... sedap katanya... Tergoda pulak nak buah sarapan pagi esok eha ;)

mykitchen said...

bestnya mee goreng akak..bukan byk mee tp byk lauk....itu yg best tuuuuuu

Gee® said...

bestnya mee goreng...

iwan01 said...

SELAMAT TAHUN BARU 2014..
Informasi yang sangat BERMANFAAT..
Terima kasih..
Semoga SUKSES & Salam KENAL dari :
==============================

Paket Usaha Ayam Tulang Lunak “GEROBAKAN”
~
..Bukan SULAP bukan SIHIR
Asap di GEROBAK, jadi UANG di KANTONG anda..
~
Paket Usaha Ayam Tulang Lunak “GEROBAKAN” merupakan
paket usaha kuliner yang mudah dijalankan,
murah & mempunyai tingkat pengembalian modal yang sangat singkat.
Hanya dengan Rp. 7.500.000,- Anda sudah dapat menjalankan
BISNIS KULINER yang terbaik saat ini.
~
Anda akan mendapatkan :
-. Gerobak
-. Peralatan masak bakar
-. Peralatan masak goreng
-. Kompor, tabung gas & regulatornya
-. Brosur
-. Spanduk
-. Poster
-. Produk Awal Ayam Tulang Lunak
-. Kaos
-. Training (Pelatihan) PELAYANAN (khusus mitra dalam Jabodetabek)
~
Materi inti Training Pelayanan :
-. Tata cara persiapan pembukaan outlet.
-. Tata cara membakar & menggoreng ayam tulang lunak
-. Tata cara menyajikan ayam tulang lunak
-. Tata cara menyimpan ayam tulang lunak
~
Silakan kunjungi web kami:
~
www.tulanglunakgerobakan.com
~
atau :
Telpon & HP : 081318374450 (Telkom)
08561070103 (Indosat)
081806396669 (XL)
021-94946600 (esia)
021-70264774 (Flexi)
Kantor: 021-4759274
PIN BB : 28C97C54
email : bumi.amrita@ymail.com
~
& dapatkan kemudahan & keterangan lebih lanjut.
Menu-menu andalan kami adalah :
1. Ayam Bakar Tulang Lunak
2. Ayam Goreng Tulang Lunak
3. Pepes Ayam Tulang Lunak
4. PepesCeker Tulang Lunak
5. Bebek Bakar & Goreng
~
Paket Usaha kami berikut menu andalannya telah diliput oleh :
- Trans TV – Prog Jelang Siang – 28 November 2011 Pk 12.30 WIB
- ANTV – Program Topik Pagi – 18 Juni 2012 Pk 04.45 WIB -> klik di sini
dgn URL : http://www.youtube.com/watch?v=WrC1PvqExXc
~
Program Usaha Ayam Tulang Lunak Gerobakan :
1. Program Dalam Kota
2. Program Luar Kota ( Program Master Mitra Mandiri)
Terdiri :
-. Paket Usaha Standar
-. Mesin Presto
-. Training Produksi
Training Produksi bisa dilakukan di Jakarta atau di tempat mitra.
Info lebih lanjut bisa dilihat di :
http://www.tulanglunakgerobakan.com/mfm.html
~
Ingin mencicipi sebelum bermitra ? Silakan order Paket Tester kami yg berisi :
4 potong ayam tulang lunak (bisa dibakar & digoreng).
2 pepes ayam tulang lunak
2 pepes ceker ayam tulang lunak
2 bebek presto (bisa dibakar & digoreng)
1 bungkus SAMBAL khas gerobakan
~
Untuk wilayah Jabodetak, kita antar ke tempat calon mitra
& calon mitra bisa langsung berdiskusi dengan ACCOUNT OFFICER (AO) kami..
~
Tunggu apa lagi, langsung silakan order…
~
SUKSES sudah ada di depan mata kita, AYO BER-WIRAUSAHA !
~
~

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...