Monday, January 6, 2014

Kek Santan II



Assalamualaikum & salam sejahtera...


MaDiHaA namakan Kek Santan II memandangkan sudah ada resepi Kek Santan sebelum ni yang pernah MaDiHaA cuba.  Nampaknya.. resepi kali ini betul2 memuaskan hati & menyamai Kek Santan yang selalu MaDiHaA makan waktu zaman sekolah dulu.  Puas mencari resepi kek nostalgia ni... akhirnya dah bertemu semula.  Terima kasih Yana yang berkongsi di FB tempohari.  Ambil masa juga untuk mencuba.. akhirnya bila betul2 lapang.. dapat juga mencuba.  



Kek ni memang tersangatlah sedap & gebu sungguh.  MaDiHaA buat & kurangkan sukatan gula kepada 1 1/2 cawan sahaja & manisnya pun sedang2 & sangat menepati citarasa kami. Terpulanglah pada anda jika suka manis boleh ikut resepi asal.  Jika tak suka manis boleh kurangkan sukatannya ya.

Terima kasih pada empunya asal resepi iaitu Chah Ramlan & terima kasih Yana yang berkongsi resepinya.   Kek MaDiHaA tak sempat nak posing cantik2 sebab MaDiHaA potong waktu panas2 lagi untuk sajikan pada tetamu.. hehehe.. Kebetulan mak & adik2 datang bertandang.

Kek santan

Resepi : Chah Ramlan

Sumber : Yana Shaiful

(MaDiHaA guna loyang saiz 9" x 9")

Bahan2
4 biji telur
2 cwn gula kastor (MaDiHaA guna 1 1/2 cwn sahaja)
1 sb ovelet
Daun pandan ( kisar dgn 3 cwn air )
2 cwn santan ( air pandan guna perah santan )
4 cwn tepung gandum*
2 sb baking powder*
(*) ayak bersama

Cara
1. Satukan telur, gula & ovellet & pukul hingga gebu dan berkrim
2. Masukkan selang seli tepung gandum & santan. Pukul lg
3. Lenser bekas dgn majerin & panas oven 160c. (MaDiHaA alas dengan baking paper)
4. Bakar 1 jam @ hingga masak. 

Nota MaDiHaA : MaDiHaA ubah sikit cara menyediakan jus pandan.  MaDiHaA kisar 10 helai daun pandan yang dihiris bersama2 dengan 1 biji kelapa parut untuk dapatkan jus pandan bersantan.  Sukat jus tersebut kepada 2 cawan untuk sukatan resepi di atas & bolehlah teruskan step pertama iaitu memukul telur, gula & ovalette.

Selamat mencuba...


9 comments:

Seri Kandi Tanah Jauhar said...

kak.. mesti gebukannnn...

zieta said...

waaa...bleh try nnti...hihi,...oh ye...jom join GA ni...hadiah handfon tau...so cute =D

http://zieta-theimaginarydream.blogspot.com/2014/01/handphone-giveaway-by-syuhada1981com.html

Mar Mansor said...

sedapnye kek..

cikla said...

kak madiha...teringat ke arwoh mak e.la tgk akak wat kekni..kek tradisional ni kak..tq..nanti ela nok cuba gok lah

Liza said...

tgk pun dah tau kek ni mst lembut...

zila norazila said...

Nmpk sng ..nnt zila cuba jgk..susmi klu ada klpa2dia suka.

ALoNa CintamaniszLite said...

apa rasa dia ye..
lemak2 laa ye...
nak buat leceh ler pulak..somi sy ni skang tengah buat program makan makanan seimbang kat dlm umah ni ngan sy...adoii..

ChekMai said...

salam..sya konfius la kat sukatan santan tu....yg sebenarnya kita cuma perlukan 2 cwn santan je kan dlm resepi tu....betul tak ?

Bunda a.k.a KN said...

Salam dari BUNDA...
kek santan ni memang nostalgia sangat....teringat arwah mak bunda dulu selalu buat....tapi resipinya ntah mana2.... puas bunda nak dapatkan nya semula....teringin nak buat...so harini bunda dah dapat.....

terima kasih resipinya...wassalam..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...