Wednesday, January 8, 2014

Puding Durian Belanda Dangdut



Assalamualaikum & salam sejahtera...


Dapur MaDiHaA jarang sangat berpuding.  Kalau berpuding pun selalunya buat puding tempahan customer.  Bukan MaDiHaA tak suka makan puding.. tapi sebenarnya sebab anak2 yang kurang gemarkan puding.  Kalau buat selalu sangat puding tak habis.  Kalau makan pun mungkin sepotong saja.. lepas tu puding sampai kering dalam peti sejuk.  En. suami pula.. pilih2 jenis puding atau agar2. Tak semua yang dia suka.   Kali ni terasa teringin pulak nak makan puding sejuk2 bila ada stok buah durian belanda yang en. suami petik dari pokok di kampongnya semasa kami balik Raub untuk hantar anak sulung ke asrama.  Kebetulan buahnya memang dah hampir nak masak semasa dipetik. Bawa balik ke rumah.. esoknya terus buahnya lembut.  Sedapnyer dapat makan durian belanda fresh. Saiznya pula bukan main besar pulak tu... lebih dari 2kg.  Dah lama teringin nak makan durian belanda.  Tapi kalau terjumpa.. nampak buahnya macam belum cukup tua bila duri rapat2.  Dahlah harganya cukup mahal sekarang ni.  Terus batalkan niat untuk membeli.  Kalau nak tau buah yang cukup tua.. durinya jarang2 & kulit buahnya berkilat.  Kalau kulitnya tak berkilat itu maknanya.. buah belum cukup tua.  Ada kemungkinan buahnya takkan masak.  Kira rezeki kami la balik kali ni... sedang elok buah dah cukup tua.



Bercerita pasal puding ini... teringat puding dangdut yang femes seantero blogger iaitu Puding Laici Dangdut.  Tapi MaDiHaA tak pernah buat lagi malah... resepinya pun MaDiHAa tak pernah salin hehehehe.. belum sampai seru orang kata.  Tapi beberapa malam lepas teringin pulak nak buat puding durian belanda yang lembut... jadi MaDiHaA namakan saja ia Puding Durian Belanda Dangdut.  Lembut je puding ni.. lebih mudah ia dimakan menggunakan sudu.  Bekukan aje dalam mangkuk kecil2... nak makan sudukan aje ke dalam mulut... hmmmm... nyamannn bah...


Banyak sumber yang mengatakan buah durian belanda mempunyai khasiat mencegah kanser.  Betul atau tidak.. wallahualam.  Bagus amalkan makan durian belanda.. kaya vitamin C juga ni... baik untuk kulit.  Kulit lebihan yang kita makan tu boleh pula dibuat masker sapu2 pada kulit muka kita.. hehehe...

Ok jom tengok resepi sesedap rasa MaDiHaA ni...

PUDING DURIAN BELANDA DANGDUT

Resepi : MaDiHaA aka Ratna


Bahan-bahan
400 gm isi durian belanda ranum (dibuang semua bijinya)
1 cawan susu cair
1 cawan gula (nak lebih manis boleh tambah lagi)
2 teaspoon / 5 gm serbuk agar-agar
5 cawan air


Cara-cara
1. Kisar isi durian belanda bersama 1 cawan air hingga hancur.  Ketepikan dahulu.
2. Masak lebihan air tadi (4 cawan) dengan serbuk agar-agar hingga mendidih.  Masukkan gula & kacau hingga gula hancur.
3. Masukkan susu cair & puri durian belanda & kacau hingga mendidih.  Segera tutupkan api.

4. Tuang ke dalam acuan yang disukai & sejukkan.  Bila dah sejuk bolehlah masukkan ke dalam peti sejuk sebelum dihidangkan.

Kalau rajin buat sos pun sedap juga hidang dengan puding ni... Yummeh!

Selamat mencuba!

9 comments:

Qasey Honey said...

aslm kak..
wah PDBD la pulak yer..puding laici dangdut pon QH xtry lg..hehe..nyummy

(Lizz) http://haslizalizz.com/ said...

nyumnyum sedapnyer...puding durian belanda danhdut sedap namanyer tuh...

umi's cup cake said...

waaaa... kak madiha, durian belanda pulak berdangdut..hihi

JaSSNaNi said...

Ooooooooo.... Ini lab kekdahnya si gambar durian belanda tu...
Sedap sangat nampak kak....
Teringinnnnnnn.... Doyan belanda mahal kan...

Fazleyatul Aini said...

hehehe saya tak makan durian belanda -_-

CAHAYA HIDUPKU (Nur Hayati) said...

Lepas mkn boleh berdangdut tu Madiha hehehe;)
Elok besar buahnya ye..

Mori Said said...

Salam Madiha...lama x menyinggah sini... Sedap tengok puding tu....

Amie said...

Wah! Specialnya puding durian belanda ni Madiha.... enak, segar & berkhasiat!

obat alami tradisional said...

keliatannya sangat enak kuenya !!

Terapi Obat TBC

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...