Terima kasih kepada yang sudi follow....

Friday, April 16, 2010

Kerabu Sotong Mangga



Hari tu.. hubby ada beli 3 biji mangga muda yg jenis agak bulat sikit2 nak serupa mangga epal tu.. Tanya dia nak buat apa.. katanya saja aje nak mkn gitu. Ada ler nampak dia buat collek.. tp luaknya sebiji jer. Aku tak join sekali sebab masa tu belum lagi terasa nak mkn asam2 ni.. Selalunya kalau dalam seminggu nak period barulah tekak aku terasa nak makan asam.. kalau tak.. tengok orang makan asam takde rasa terliur pun.. hehe.. Dua biji lagi aku tengok dok tergolek2 dalam peti ais tak terusik dah lepas tu. Selang beberapa ari ada pulak hubby beli sotong. Aku pun teringat ler kat kerabu sotong mangga resepi Mat Gebu yang dah lama aku print. Aku pun buat ler sebab bahan2 lain pun semua ada.. Dah siap buat tu.. rasa macam tak sabar2 dah nak rasa kerabu tu.. heheh.. memang sedap ler kerabu cik Mat ni.. aku lagi suka ratah dari makan dengan nasi.. huishhh.. cerita ni pun aku dah mula terliur balik.. kekekeke.. Sepinggan tu aku balun sorang jer.. hubby ada ler rasa sejemput jer sebab dia jenis tak reti makan benda2 masam dengan nasi. Kalau jenis2 collek buah2 masam dia suka.. tp kalau lawan dengan nasi dia memang kureng.. anak2 pun tak reti mkn.. aku ler yang untung.. hehehe... Ada sebiji lagi mangga tu.. tengok ler kalau rajin kot jadi rojak buah pulak Sabtu or Ahad ni.. nenas pun ada tu...

Ok jom tengok resepinya. Terima kasih byk2 pada Mat Gebu untuk resepi yang menyelerakan lagi menggiurkan ni... mana2 yang belum pernah cuba.. harus kena cuba sebab sedap woo...

Sumber : Mat Gebu
Bahan-Bahannya :-)
1 biji mangga mengkal
300 g sotong
1 biji bawang besar, hiris halus
1 camca besar kerisik
1 biji lemon, perah jusnya (MaDiHaA guna 2 biji limau kasturi)
1 camca besar sos ikan
1/2 camca teh serbuk lada hitam
2 biji cili merah*
2 batang serai, hiris halus*
1/2 inci belacan, dibakar*
Sedikit garam*
1 camca teh gula*(*ditumbuk hingga lumat)

Cara membuatnya :-)
1. Cuci buah mangga, kupas kulit, racik sederhana halus, ketepikan. Sotong dipotong ikut suka, cuci dan toskan. Kemudian celur dalam air mendidih bercampur 1/2 camca teh garam selama 5 minit. Tos dan ketepikan.
2. Dalam satu bekas, masukkan bahan2 tumbuk lumat, bawang besar hiris, kerisik, serbuk lada hitam, sos ikan dan jus lemon. Kacau rata
3. Masukkan sotong dan mangga, gaul rata. Sesuaikan rasa dan jika ok, boleh dihidangkan segera bersama nasi hangat....

Selamat Mencuba!

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

KongsiResepi.com