Terima kasih kepada yang sudi follow....

Friday, April 30, 2010

Sotong Oriental



Hari ni aku pos entry lauk jelah.. tak sempat nak bercerita panjang.. Resepi ni aku dapat dari sahabat fotopages iaitu Aliza Mansur.. Dah banyak kali gak buat sebab sedapp... kena dengan selera aku.. Terima kasih Aliza untuk resepi ni.. akak C&P resepi ni dlm blog akak pula yer.. (dulu dah pos kat FP.. kali ni pos kat blog pulak.. cuma bezanya.. yang ini gambar terbaru.. hehe.. halal ye!)

Bahan2
500 gm sotong ~ bersihkan & potong kemudian dicelur sebentar & tos
1 tangkai daun kari
5 ulas bwg merah ~ hiris
3 ulas bwh putih ~ cincang
garam & gula secukup rasa
1 biji cili hijau ~ hiris (MaDiHaA tambah)

Bahan2 ini dicampur jadikan pes
2 s/b pes tom yam
2 s/k rempah kari ikan
1 1/2 s/b sos tiram
2 s/k sos ikan
6 s/b air panas

Cara Menyediakan
1. Panaskan minyak dan masukkan daun kari, bawang merah, bwg putih dan tumis hingga kekuningan.
2. Campurkan bahan2 pes tadi dan gaul rata & biar lebih kurang 3 minit.
3. Masukkan sotong dan cili hijau.. kacau rata. Masukkan garam (jika perlu) & gula & masak selama 5 minit. Sedia utk dihidangkan.

Selamat Mencuba!

3 comments:

Ruziawati Bukhari said...

sedapnya kak.. t suka makan sotong.. yum...yum

Ruziawati Bukhari said...

happy birthday to u kak.. pjg umur, murah rezeki selalu.. amin.. amin.

aku dan segalanya said...

slm akak...sy nk tanya pasal plastik ytg akak guna utk karipap frozen tu..akak guna plastik jenis pe eh? nnti tolong emel kan tuk sy leh x... zhureen@yahoo.com

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

KongsiResepi.com