Terima kasih kepada yang sudi follow....

Thursday, April 8, 2010

Nasi Goreng Cina & Set Ala2 Nandos



Sebenarnya.. selain ayam panggang peri-peri rosmary & cheesy wedges.. aku masak jugak nasi goreng cina ni sebagai makan malam kami sekeluarga. Resepi nasi goreng cina ni pun aku ambil dari FP Kak Amal... Terima kasih kak.. byk resepi akak yg jd ikutan sy.. thanks again & mintak halal sy C&P kat blog sy pulak yer..

NASI GORENG CINA
Sumber : Kak Amal

Bahan2nya:
3 cawan nasi
isi ayam, udang, sotong ( ikut suka nak letak banyak mana.. MaDiHaA letak isi ayam jer dlm 1/2 cwn )
Telur 2 biji
1 sb sos tiram
1 sb kicap cair
Lada putih ikut pedas (kmal letak dlm 1sk je MaDiHaA pun sama )
3 ulas bwg Putih ~ cincang
minyak (utk tumis)
1/2 cwn mixed vege

Caranya:
Panas minyak..tumis bwg putih..masukkan isi ayam, udang, sotong--masa ni api kena besar, masak cepat2 mcm kat kedai duk masak tu...gaul sebati..pecahkan telur dan digaul lagi..slow sikit api masukkan nasi yg telah dileraikan terlebih dahulu...masukkan sos tiram, kicap cair, lada putih dan garam secukup rasa..last sekali masukkan sayur..siap. (MaDiHaA masukkan sayur dulu sebelum nasi)

Tip dari kak amal - nak lagi cepat masak dan jimat masa, masa leraikan nasi yg baru masak tu...gaulkan siap2 dgn garam dan lada putih..nanti campak je nasi tu...siap.. (Mertua MaDiHaA pun selalu buat macam ni & sekarang jadi ikutan MaDiHaA pula


Siaplah sudah hidangan kami malam tu.. set gabungan ala2 Nandos & KFC.. mana nak carikk kan?? Kat dapur MaDiHaA aje yang ado.. hehehe...



Selamat mencuba..

2 comments:

MamaFaMi said...

Va va vaaaaa sedapnya set ala-ala Nandos ni... tapi nak buat ayam bakar tu yang tak berapa nak rajin... cemana? Makan kat rumah Madihaa je la, bley?

MaDiHaA a.k.a Ratna said...

MamaFaMi: hehehe.. sesekali je rajin mama... yg byknya malassss.. hehe.. mehla dtg umah.. kita masak sama2 yekk..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

KongsiResepi.com