Terima kasih kepada yang sudi follow....

Thursday, April 15, 2010

Roti Saj & Kari Dhal



Sejak tengok Kak Rusnah buat roti saj ni dulu kat dlm FP dia.. rasa macam teringin pulak nak cuba. Bukan kata sebab nampak sedap ke apa... tapi sebab sesaja nak rasa sebab aku ni memang peminat roti. Roti Saj ni menurut Kak Rus.. sama lebih kurang macam roti arab juga.. bezanya cuma roti arab tu digoreng dlm minyak yang banyak.. & roti saj ni digoreng tohor sama mcm nak goreng capati gitu.. Kiranya penggunaan minyak tu memang tersangatlah sedikit.. sesuai ler untuk orang diet.. hehehe.. Lagipun.. makan roti saj ni seketul pun dah kenyang. Selain dari makan dengan kuah dhal ataupun kari... boleh jugak disapu dengan kaya atau jem kat tengah2 roti saj yang telah dibelah dua. Kalau nak sedap lagi.. panaskan kejap dlm toaster sekadar nak melembutkan semula roti saj tu. Itu yang kami buat sebab roti saj untuk sarapan berlebih hingga ke petang.. so petang tu.. kami makan pulak dengan kaya... anak2 pun suka samada makan dengan dhal atau kaya... berbaloi buat walaupun roti nampak padat tp oklah bagi mereka yg nak mencuba kelainan & sarapan sihat..

Ni resepinya kalau ada yang nak mencuba.. satu adunan ni dapat agak byk juga lebih kurang 9 ~ 10 ketul ikut saiz yg aku buat tu.. (bergantung berapa besar saiz yg kita nak ler) T.kasih Kak Rus.. saya C&P resepinya kat sini halalkan yer..

ROTI SAJ
Sumber : KAK RUSNAH FP

1 sb yis mauripan
1 sb gula (kak rus ganti ngan susu pekat kacau dalam air suam ~ MaDiHaA pun ikut sama)
1 1/2 cwn air suam
3 1/2 cwn tepung (MaDiHaA tambah lagi sebab adunan agak lembik.. tak taulah kot tersilap sukat bahan coz menguli subuh2 hari.. hehe)
1/2 st garam
sedikit minyak
Cara membuatnya:

1.Campurkan yis, gula, air suam dan garam sebatikan lalu masukkan tepung dan diuli.
2.Selesai diuli, ketepikan 1 jam...tutup kejap dgn plastik.
3.Uli lagi dan ketul-ketulkan kpd 7- 8 bahagian (MaDiHaA bahagikan kepada 9 - 10 ketul)...dibulat-bulatkan dan disalut minyak/tepung. (MaDiHaA salut minyak spt gambar kat bwh)

4.Ambil seketul dan ditekan-tekan dlm pinggan bulat bagi elok bulatnya dan digoreng tohor mcm goreng capati.......bila masak angkat.... (MaDiHaA masak lebih kurang 3 ~ 4 minit bagi setiap belah roti saj & terbalikkan masak lagi) mmmm makan ngan kuah....sedap dan kenyang....

PETUA MaDiHaA : Semasa menggoreng gunakan api yang perlahan. Minyak hanya gunakan beberapa titis jer semasa menggoreng. Tutup kuali dengan penutup pengukus supaya wap panas tak keluar & roti saj cepat masak.

Ini Kari Dhal yang MaDiHaA masak untuk dimakan bersama dengan Roti Saj.. ini resepi dhal yang hubby ku belajar dari aci India kat pasar beberapa tahun lepas... sempat lagi tu sambil beli dhal sambil mintak resepi.. hehehe.. tapi aci tu cuma bgtau bahan2 jer.. sukatannya tu.. hubby ku yg pandai2 ejas sendiri..


KARI DHAL
Sumber : Hubbyku..
Bahan2
1 cawan kacang dhal (khas utk buat kuah dhal) ~ cuci bersih & rendam dalam 1 - 2 jam (lagi lama rendam lagi cepat kacang empuk)
1 cawan ayam ~ dipotong kecik2 (bahagian tulang2 pun takpe just utk maniskan kuah aje.. kalu nak masukkan isi2 pun tak salah)
6 urat kacang panjang ~ potong 1 inci
1 batang carrot ~ potong ikut suka
2 ulas bawang merah ~ hiris nipis
2 ulas bawang putih ~ hiris nipis
1 inci halia ~ hiris nipis & potong memanjang halus
1 tangkai daun kari
3 biji cili kering ~ digoreng sebentar & ketepikan
1 sudu kecil serbuk kunyit*
1 sudu besar serbuk kari daging*
1 sudu besar serbuk jintan putih*
1 sudu besar serbuk cili* (boleh kurangkan jika takmau pedas)
garam & perasa secukupnya
minyak utk menumis
air secukupnya utk kuah
(bahan2 bertanda * campurkan sikit air jadikan pes)

Cara2 Memasak
1. Rebuskan kacang dhal yg direndam tadi hingga kembang & agak2 nampak nak pecah sikit.
2. Dalam periuk lain atau kuali.. panaskan minyak lalu tumiskan bahan2 hiris hingga terbit aromanya. Masukkan daun kari serta pes rempah2 tadi. Kacau rata dan biar wangi.
3. Masukkan ayam dan kacau kejap pastu masukkan air. Biar ayam masak sekejap.
4. Biar mendidih & last sekali masukkan bahan2 ini dalam periuk kacang dhal yg direbus tadi, cili kering goreng, lobak merah & juga kacang panjang. Masukkan garam & perasa secukupnya & biar mereneh ikut kepekatan yg anda suka. (boleh tambah air jika kuah terlalu pekat)
5. Siap utk dihidangkan dengan puri, chapati, roti saj ataupun roti canai what ever u like...


Jemput tengok jelah yer... sebab nak pelawa pun dah abis... hehe..


Selamat mencuba..

5 comments:

E-na Zarina said...

Salam kak...
oo ini resepinya roti saj..E-na beli yg frozen je kak..x pernah buat sendiri..:-p

MaDiHaA a.k.a Ratna said...

E-na Zarina: akak pun tak tau ada jual frozen roti saj ni ena.. tu yg buat tu.. lgpun bila buat sendiri kepuasan tu lebeyy sikittt.. hehehe..

Aishah@Ariffin@Aqil said...

Salam akak...
Sedapnye nampak roti nih...doh dia tu cam roti canai je...kompen makan sebiji dah kenyang kan...

MaDiHaA a.k.a Ratna said...

Aishah: mmg pun mkn sebiji dah kenyang.. tp doh dia lain sket dari roti canai sebab masuk mauripan tu....

ati said...

Waa.. nampak sedap gila. . Harus cuba ni. .

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

KongsiResepi.com