Terima kasih kepada yang sudi follow....

Tuesday, April 13, 2010

Kerapu Masak Kerabu


Memang sedap sangat resepi ikan masak kerabu ni.. aku suka, suami suka & anak2 pun suka. Bahan2 yang dihiris tu habis semua disapu bersih.. hehe.. cuba ye.. memang takkan menyesal.. itupun kalau selera kita sama ler.. hehe.. resepi asal dari Aishah yg dulu dok kat Jepun.. tapi sekarang dah balik semula ke tanah air & stay kat Kuantan.. Terima kasih untuk resepi yg menyelerakan ni yer.. halalkan akak tepek resepi kat sini ye Aishah.. thanks dear!

Sumber : Aishah http://shshada.blogspot.com/search/label/Ikan

Bahannya
(note : bahan2 lain MaDiHaA gandakan dua kali dari resepi asal (kecuali daun limau purut) sebab ikan agak besar)
1 ekor ikan aji saiz besar (MaDiHaA guna ikan kerapu yg besar)
sedikit garam
sedikit kunyit
sedikit serbuk bwg putih (guna bwg putih segar ditumbuk)

Bahan dimayam/hiris halus
1 btg bunga kantan]*
1 btg serai]*
6-7 helai daun limau purut]* (letak 3 helai tanpa hiris coz hubby tak suka baunya)
2-3 tangkai daun kesum]*

Bahan lain
1 inci halia ]dimayam halus
3 ulas bwg putih ]dicincang halus
1 labu bwg besar ] 1/2 didadu 1/2 dipotong bulat
1 s/b sos tiram
2 s/b cili kisar
3 s/b sos tomato
2 s/b kicap manis
3 s/b sos ikan
1 s/k sos lea perrins
3 s/b minyak masak
1 s/b minyak bijan
garam
Caranya
1. Gaul ikan bersama garam serbuk bwg putih dan kunyit. Goreng hingga garing. Ketepikan.
2. Panaskan minyak dan minyak bijan, tumis halia, bwg putih dan bawang besar dadu hingga naik bau.
3. Masukkan cili kisar, goreng hingga naik minyak, masuk semua jenis sos, dan goreng rata.
4. Masuk pula bahan dimayam halus. Masak sehingga semua layu. Sekiranya terlalu kering tambah sedikit air.
5. Masuk bawang yg dipotong bulat dan perasa masam, masin dan manis nyer.
6. Siap dan boleh disiram di atas ikan yg telah digoreng tadi.


Selamat Mencuba!

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...