Terima kasih kepada yang sudi follow....

Tuesday, April 13, 2010

Bubur Candil



Permintaan dari hubby weekend yg lepas.. actually dia minta buatkan bubur tepong atau kalau kat kampongnya dikenali sebagai bubur teran. Dorang panggil 'teran' tu sebab bancuhan tepong tu diteran dalam acuan yang dikhaskan utk buat bubur tu.. lebih kurang macam acuan orang buat cendol ler gitu.. cuma lubang2nya tu agak kasar sikit jer lagi.. Sebelah keluarga aku pulak.. bubur tepong tu lebih dikenali sebagai bubur chacha.. ni memang feberet arwah ayah aku ni.. nostalgia..! (bukan bubur chacha warna warni tu yer). Disebabkan aku takde acuan yang sesuai utk 'meneran' tepong tu.. maka aku decide untuk buat bubur candil aje utk dessert kami pada hari tu dengan persetujuan hubby ler jugak.. hehe..

Jom tengok resepi Bubur Candil style aku ni.. simple jer..

(ni bubur candil sebelum dituangkan santan pekat..)

Bahan-Bahannya
250 gm tepong pulut
4 ~ 5 sudu besar tepong gandum
1 sudu kecil air kapur
1 cawan air (jangan dihabiskan.. tengok keadaan doh dulu)
1 sudu kecil garam (bancuh dlm air kat atas tu)
Santan sederhana pekat secukupnya utk kuah (agak2lah ye)
Gula nisan (pun agak2 juga manis mana yg anda nak)
2 helai daun pandan ~ disimpulkan

Bahan Tambahan
Santan pekat yg dicampurkan dengan sedikit garam

Cara2nya
1. Campurkan tepong pulut dan tepong gandum dlm satu bekas. Masukkan air kapur & tuangkan separuh dari air bancuhan garam tadi lalu diuli sambil ditambahkan sedikit demi sedikit air sehingga mendapat doh yg lembut. (jangan dituangkan semua air tadi takut doh terlembik pulak.. kalau doh terlembik.. boleh tambah sikit tepong pulut atau tepong gandum ye).
2. Jerangkan air dlm periuk & biarkan mendidih. Sediakan pula sebekas air yang bersih dlm bekas yang lain.
3. Bulat2kan doh sebesar biji guli atau ikut saiz yang anda suka. Masukkan dlm air mendidih.. buat sehingga habis. Sambil2 buat tu angkat & toskan guli2 pulut yang dah timbul tu ke dalam air yang disediakan tadi. Tunggu sampai semua dah timbul angkat, tos & masukkan dlm air biasa tadi.
4. Dalam periuk yang lain.. jerangkan santan sederhana pekat bersama gula nisan & daun pandan. Sambil2 tu.. toskan bebola tadi lalu masukkan ke dalam kuah santan & masak sehingga mendidih & gula larut. Sentiasa kacau supaya tak membuak.
5. Bila dah masak tutupkan api & bolehlah dihidangkan. Jangan lupa semasa menghidang.. tuangkan sedikit santan pekat bergaram di atas bubur candil untuk menaikkan rasa lemak bubur candil tadi.

Simple jer.. tapi sedapppp...! Selamat mencuba..

7 comments:

cikmanggis said...

cm suka singgah blog madiha ni dan punggah resepi camgini..resepi orang dulu-dulu..sedapkan!

izahdaut said...

salam kak madiha...bubur teran tuh kat mana asalnya? tak penah dengor plak.. tapi nampak sedapnyaa..saya memang suka bubur2 manis camni...

MaDiHaA a.k.a Ratna said...

cikmanggis : terima kasih cikmanggis.. madihaa memang suka wat resepi org dulu2 ni.. kalau bukan kita yg perkenalkan kat generasi skrg sapa lagi kan.. biar anak2 kenal kuih org lama2.. kita sama2 kekalkan resepi org lama2 ni yek cikmanggis..

izahdaut: akak dulu pun tak pernah dengar gak pasal bubur teran. lepas kawin ngan hubby yg asal dari raub, pahang barulah akak tau org kat sana panggil bubur tepong tu sebagai BUBUR TERAN.. hehehe..

E-na Zarina said...

Salam kak!
Dah lama E-na x buat bubur...E-na suka tp hubby kureng sket kuih2 manis ni tu yg slow sket nak buat...klu akak dekat boleh mintak je semangkuk kan! hihi

izahdaut said...

uikkss..dari raub ke kak.. saya orang lipis jee..hehe..malu lak tak tau.. mm nanti balik lepih nk tanya mak lee

MaDiHaA a.k.a Ratna said...

E-na: hubby akak pun kurang suka ngan kuih2 manis.. kalau akak buat kuih2 manis yg dia tak mintak (maksudnya akak sendiri yg suka2 buat) dia mkn ler sekeping dua.. tp jenis bubur2 ni dia sukalah jugak.. tu yg dia mintak buatkan tu.. kalau jenis kuih2 tu.. jangan haraplah nk tunggu dia mintak.. hehe..

izahdaut: org lipis yer... tak jauh mana dgn raub.. akak pernah gak ler lalu lipis on the way nak blk kelantan.. try tanya mak kot org sana kenal.. tak tau ler kot belah lipis panggil lain pulak.. hehe..

kak suriani said...

kalau di trg , org panggil buah mulung, biasanya 100% tepung pulut digunakan dan tidak dcampur tepung gandum dan tidak digunakan nnisang ,hanya gula sbb warna kuah dia memang putih .

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

KongsiResepi.com