Terima kasih kepada yang sudi follow....

Friday, November 26, 2010

Bihun Sup Utara
































Mengenangkan ada sikit tulang rusuk, gear box & daging yang dapat dari ibadah korban baru2 ni...  aku pun rebuslah untuk dijadikan sup.  Tapi daging letak sikit aje sebab rasanya tulang2 yang ada pun dah cukup untuk kami sekeluarga. Teringin pula nak makan bihun sup utara. Sambil2 merebus tulang... terus aku rendam bihun & sediakan bahan2 sampingannya yang lain & jadilah menu dinner kami baru2 ni.  Sedap sungguh!! Puas hati!! Sampai berpoloh2 kesedapan & kepedasan disebabkan sambalnya tuuhh.. Kalau takde sambal cili tu.. tak jadilah bihun sup utara ya.... kalau guna sambal kicap tak acilah guna perkataan utara kat belakang tu.. hehehe..

Sebenarnya tulang & daging korban tu dapat dari majlis korban kat taman perumahan yang aku tinggal dulu masa baru2 kawin.. Kebetulan makcikku memang tinggal kat sana.. & makcik ajak aku meramai2kan kaum2 ibu (jiran2 & kawan2 lama aku juga) & tolonglah apa2 yang patut kat masjid tu. Meriah sungguh majlis korban kat sana... rasanya ini pertama kali aku pegi tengok majlis korban kat sana sebab sebelum ni tiap kali raya haji aku tak pernah miss balik kampung.  Tahun ni disebabkan tak balik mana2.. dapatlah pegi tengok majlis korban kat sana.  Majlis kali ni dibuat pada hari raya ke 4 iaitu hari Sabtu.. Jadi ramailah yg hadir. sebab ramai yang cuti.  Dengar khabar lembu untuk korban sebanyak 16 ekor & kambing pula 2 ekor.. Antara menu yang dimasak di masjid untuk dijamu kepada orang ramai ialah nasi beriani, nasi putih, sup tulang, daging arab, daging beriani, kambing sweet sour & gulai kari kambing.  Menu nasi & lauk pauk tu juga dihidangkan kepada jemaah yang siap bersolat Zohor di Masjid tersebut. Menu2 minum pagi pun ada macam2 jenis kuih muih serta laksa johor.. memang meriah.. Yelah.. orang yang melapah pun ramai.. so memang masjid kena sediakan banyak makanan & minuman untuk orang2 yang buat kerja. Tak banyak yang dapat aku tolong sebenarnya.. sebab anak dara kecik tu bukannya boleh berenggang.. so.. kita tolong tengok ajelah.. hehehe..

Ok jom tengok resepi!  Resepi ini yang biasa aku masak tiap kali untuk buat bihun sup utara.  Resepi dari kazenku Ida yang sangat rajin mem'baking' & masak memasak itu yang diperturunkan oleh suaminya Chef E yang memang pakar masak memasak.  Ok Ida.. terima kasih sekali lagi sebab berkongsi secret resepi bihun sup utara yang ummphhh ini!! Dulu dah pernah share kat Fotopages.. kali ni kaklong tepek kat blog pulak ye... kalau nak tengok gambar kat FP yang lebih jelas & terang (sebab guna kamera)... bolehlah klik 

Ini resepi yang MaDiHaA buat dulu.. actually kali ni MaDiHaA letak daging sikit aje tapi tulang rusuk & gearbox yg lebih... boleh ejas mana2 yg patut ye bab daging & tulang tu..

Sumber :  Marlida


Bahan2 utk sup
Minyak (kalu guna cara menumis.. kalau taknak tumis pun boleh)
Rempah tumis (rempah ni boleh dimesin atau tumis kasar ~ MaDiHaA guna kasar2 mcm tu jer sbb takde grinder yg sesuai)
2 ~ 3 kuntum bunga lawang
2 inci kulit kayu manis
1 s/b ketumbar
½ s/b jintan manis
½ s/b lada hitam
3 biji buah pelaga
½ s/b lada putih
(sukatan tu aku main agak2 jer)

Bahan Kisar
2 labu bawang besar
6 ulas bawang putih
2 inci halia - dititik atau kisar (dulu MaDiHaA titik tp kali ni dikisar sbb gearbox tu byk lomak)
2 batang serai - dititik
1 peket kecil rempah sup adabi (serbuk) ~ campurkan sikit air jadikan pes
1 kg daging (biarkan seketul besar gitu ataupun potong dua bahagian saja)
1/2 kg tulang
1/2 kg perut (jika suka) ~ MaDiHaA tak letak tapi masuk tulang lebih
air utk merebus dan kuah secukupnya (kena tambah lagi sehingga daging empuk)
garam & serbuk perasa
serbuk lada hitam secukupnya

Cara2 Membuatnya~ MaDiHaA tak tumis.. daging & tulang tu dah cukup berlemak dah..

1. Jika dibuat cara menumis - panaskan minyak tumis dulu rempah kasar sekejap kemudian masukkan bahan mesin kacau sikit masukkan pes rempah sup kacau lagi.
2. Masukkan serai dan halia kemudian masukkan air kacau jangan bagi berkerak.
3. Masukkan daging, tulang dan perut. Tutup periuk biarkan ia mendidih baru kacau2 sedikit (MaDiHaA tak tutup pun periuk... biar gitu jer.. hehe) Masak sehingga daging empuk. Jika daging masih belum empuk.. tambahkan air (kalau nak cepat tambah air panas mendidih). Jika guna periuk biasa... biasanya ambil masa lebih kurang 2½ jam sehingga 3 jam baru kuahnya sedap. Sekiranya anda mempunyai pressure cooker.. masa merebus lebih singkat .
4. Bila daging hampir empuk.. perasakan dengan garam, serbuk lada hitam & perasa secukupnya.. biar merenih & daging benar2 empuk.. tutuplah api..

Jika dibuat cara merebus - Masukkan air dlm periuk dan segala bahan2 sekali gus dan rebuslah sehingga daging empuk (cara ni tak guna minyak bagus utk org nak jaga badan )

Menyediakan Bihun
1. 1 bungkus bihun/mee hoon direndam dalam air bersama 1 sudu besar serbuk kunyit sehingga lembut kemudian tos kan.
2. Sementara itu didihkan air utk merebus mee hoon.
3. Bila air dah mendidih masukkan mee hoon yg telah ditos tadi dan tutup api.kacau 2 sikit bagi mee hoon masak dgn rata biarkan dlm 3 minit agak2 mee hoon masak jgn terlalu lama nanti terlembik.
4. Tos kan mee hoon sambil dijirus dgn air paip kemudian balik2 kan dan biarkan mee hoon di tos begitu sehingga di hidang. Tujuan buat begini supaya mee hoon tak jadi bergumpal dan mudah utk di ambil atau dileraikan bila nak makan.

Bahan Tabur/ Tambahan Lain
Daging dan perut yg telah siap dipotong kecil2 (Ambil dari dalam kuah sup tadi)
Lobak masin hancur (dicuci & kalau suka boleh goreng kejap)
Bawang goreng (nak sedap goreng sendiri )
Daun sup dan daun bawang di mayang
Sambal Cili

RESEPI SAMBAL CILI
½ cawan serbuk cili babas
½ sudu besar bawang putih dan merah mesin (ambik dr bawang buat kuah sup tadi pun boleh tapi jgn letak halia)
½ cawan air (boleh tambah jika terlalu pekat)
50 gm gula melaka @ gula hitam
½ sudu besar asam jawa (dibancuh dgn air tadi)
perasakan dgn garam dan tok aji sikit
sedikit minyak utk menumis.

Cara2
1. Panaskan minyak api perlahan, tumis bawang kejap then masukkan serbuk cili kacau jgn sampai hangit.
2. Masukkan air asam jawa, gula melaka, garam & serbuk perasa secukupnya. Kacau hingga sebati jgn ada yg berketul. Biarkan ia pekat kacau2 sikit tapi hati2 sambal ini akan meletup2 mcm masak dodol jadi gunakan api yg perlahan. Rasakan sambal biar secukup rasa.. ada rasa masin, manis & masam... pedas semestinyaa
3. Sedia dihidangkan bersama2 dengan bihun & seangkatan dengan nya























Selamat Mencuba!

6 comments:

wati said...

sedapnya kak bihun sup tu...mmg feveret tp nk masak sndiri entah bila la agaknya,biasa mkn di kedai je...

kswsk said...

kak..ni yg mcm nak g ketuk pintu umah akk jer..

Sofya said...

rempah tumis?! tak kenal la plak...hu3

Anonymous said...

Klu tkr pkai aym blh x?

ct said...

dah try resepi ni..mmg sedap..

http://awanbiruputih.blogspot.com/

Nazifa Mazni said...

Rempah tumis tu ape bhn2nya? Bwg kisar je ke

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...