Terima kasih kepada yang sudi follow....

Monday, November 15, 2010

Bingka Pisang

Salam pagi Isnin semua...
Harap2 semuanya berada dlm keadaan sihat2 semuanya...

Hari ni.. nak update resepi bingka pisang yang dah banyak kali juga aku buat ni.. dulu dah pernah update kat FP.. kali ni update kat blog pulak.. cuma.. bezanya gambar dulu teranglah sikit sbb guna kamera.. gambar kali ni kelabu asap maklumlah.. gambar2 semua hasil dari handphone aje.. Kuih ni aku buat gunakan pisang yang makcik bagi.. rezeki pisang sungguh sebab masa blk kg dah bwk blk pisang.. selang sehari.. makcik pulak bagi pisang yg dah masak ni... sehari sebelum buat bingka ni aku dah buat cekodok pisang (malas nak ambik gambar).. esoknya barulah aku buat bingka pulak.. manakala pisang yg dibawa balik dari kg.. baru je aku jalankan projeknya Jumaat lepas (mlm)...  utk dibuat sarapan pagi Sabtu.. Menu yang dah lama aku idam2kan.. tapi entrynya kenalah tunggu dulu ye... gambar belum siap diedit lagi.. hehe.. lagipun.. aku dah janji dengan Mariam untuk update sama2...

Terima kasih pada penyumbang resepi bingka yang sedap ni iaitu kak Zana.... mintak izin tepek resepi kat sini ye kak.. resepi ni diambil dari blog Kak Zai.. so.. terima kasih kepada kedua2nya..

SUMBER : http://dzanariah.blogspot.com/2009/07/bingka-pisang.html
C&P dari blog Kak Zai

Bahan2
1 sisir pisang kapas ( 10 - 13 biji).. di lenyek.. (anggaran 3 cawan ~ guna pisang yg taktau nama.. hehe..)
1 cwn tepung*
3/4 cwn gula* (MaDiHaA letak 1/2 cawan je)
1 cwn santan*
1 cwn susu sejat/cair*
1 biji telur*
2 sudu besar butter*

Cara2
1. Blender semua bahan*
2. Tuang adunan ke dalam mangkuk berisi pisang lenyek dan di gaul rata.
3. Masukkan ke dalam loyang yang telah dilenser dengan butter
4. Bakar 180C selama 1 jam.. or lebih untuk dapatkan kerak yang hebat.
5. Sejukkan.. baru di potong.. masuk peti ais lagi bestt..

Selamat mencuba!

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

KongsiResepi.com