Terima kasih kepada yang sudi follow....

Wednesday, November 10, 2010

Kuih Talam Labu

Selamat petang semua... mesti semua dah makan tengahari kan? Kalau suri rumah tu mesti tengah fikir nak buat apa utk minum petang pulak.. seronoknya kalau dpt jadi surirumah sepenuh masa... Macam aku ni.. dapat jadi part time suri rumah aje.. so bab2 minum petang ni memang jarang2lah nak kena fikir kecuali waktu cuti hujung minggu...  

Buat kuih ni utk sarapan minggu lepas.. tak ingat dah hari apa.. tapi buat hari yang sama yang aku masak cendawan kat bawah tu & juga sayur lemak pucuk labu & labu kuning (tak ambik gambar). Buat malam lepas2 dinner.. so pagi2 esoknya tinggal potong2 aje utk sarapan suami & anak sebelum ke tempat kerja & ke sekolah.  Siap dpt bekalkan untuk anak2 ke rumah pengasuh.. dpt bagi jugak kat makcik.. hehe.. Rasanya.. kalau nak buat utk minum petang pun okay jugak kuih ni kan..?

Jom tengok resepi..! Resepinya aku ambil dari blog kak UmmiZaihadi dah lama dulu.. Resepi asal dari Chef Hanieliza yg aku kenali sebagai Kak Liza.. Terima kasih kedua2nya utk resepi ni yer.. mintak halal MaDiHaA C&P kat blog MaDiHaA pulak dehh.. sedap kuih ni.. manis2 buah jer... kalau rasa sapa2 yang suka manis.. boleh tambahkan sikit lagi gulanya.. pada aku dah okay dah.. 

Sumber: Buku Aneka Talam dan Kuih Lapis by Chef Hanieliza
Copy dari : Blog Ummi Zaihadi http://ummizaihadi-homesweethome.blogspot.com/2010/07/kuih-talam-labu-salah-baca-resepi-lagi.html

(guna loyang 4 segi saiz 9 x 9 inci)
Bahan Lapisan Bawah:
3 cawan santan cair + sedikit garam
1 cawan labu yang diparut
1 cawan tepung beras (MaDiHaA tambah lagi 2 sudu besar)
½ cawan gula pasir (boleh tambah sikit lagi jika suka manis)
2 sudu makan tepung kastad
Cara-Cara:-
1. Masukkan semua bahan kecuali labu parut dan kacau hingga sebati. Tapiskan.
2. Kemudian masukkan labu yang diparut dan kacau lagi hingga rata.
3. Masukkan adunan ke dalam loyang dan kukus selama 30 minit sehingga masak. (MaDiHaA kacau bancuhan sebentar dalam kuali dengan api perlahan sehingga nampak pekat sikit kemudian baru tuangkan ke dalam loyang & kukus 30 minit)
Bahan Lapisan Atas:-
3 cawan santan pekat
1 cawan tepung beras
1 sudu teh garam
sedikit pewarna kuning (MaDiHaA tukar warna hijau nak bg nampak beza warna)
Cara-Cara:-
1. Gaulkan semua bahan dan tapiskan dalam periuk. Kacau adunan ini di atas api yang perlahan.
2. Apabila adunan lapisan bawah telah masak, cakarkan sedikit dengan garfu dan tuangkan adunan santan atas permukaan labu tadi.
3. Kukus selama 25 minit.
4. Sejukkan betul-betul sebelum dipotong dan hidangkan.

Selamat mencuba!

4 comments:

nieza said...

salam kak Madiha..menarik dan tertarik dgn kuih Talam Labu ni...sure sedap ni..:)

K.Nor said...

cantik dan sedap jer nampak tu

Neyna Naya said...

salam kak...na buat talam labu tapi tak secantik akak punya, belum sempat nak posting

Tam Chill Chill said...

nk cubalah...mcm best je...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

KongsiResepi.com