Terima kasih kepada yang sudi follow....

Wednesday, November 10, 2010

Cendawan Goreng Tepong Crispy

Ini cendawan yang digoreng sehari sebelum balik kg.. abang beli cendawan sampai 2 peket hok 500 gm tuh.. yang aku pulak ada beli pucuk labu kat pasar malam nak dimasak lemak dengan labu kuning yang dah lama terperap kat rumah tu.. abis tu.. mana satu aku nak masak ni.. dua2 sayur jenis tak tahan simpan.. sudahnya.. aku masak dua2.. pucuk labu pun aku masak.. cendawan pun aku masak.. oleh sebab dah ada kuah dlm sayur  lemak labu tu.. cendawan aku buat goreng tepong ajelah... hmmm.. tak sempat dibuat makan dengan nasi.. habis diratah panas2 mcm tu jer.. hehehe... Aku cuma goreng 250 gm jer & cendawan lebihnya dibawak balik kg...

Ok jom tengok resepi... resepi aku korek dari dapur Nuanza... TQ Shalieda...... sedap rasa cendawan ni bila digandingkan dengan rempah2 mcm ni.. tapi kena mkn panas2lah ye.. dah sejuk mungkin akan hilang rangup tepongnya... biasalah kan.. cendawan kan jenis sayuran menyimpan air... mana boleh tepongnya kekal rangup kalau biar lama2... kecuali kalau cendawan tu disiat halus2... Ok Shalieda... akak tepek sini resepinya ya.. tp resepi yg dah akak edit2 kuantiti bahan2nya sebab akak buat double dari resepi asal yg Shalieda tulis kat FP tu...

Bahan2
250 gm cendawan (guna cendawan tiram)
6 s/b tepung gandum
4 s/b tepung beras
1 s/b serbuk kari
½ s/k serbuk jintan manis (tak letak sbb kehabisan stok)
½  s/k serbuk jintan putih
½ s/k serbuk ketumbar
garam secukup rasa
2 biji telur
 
Cara2

1. Basuh cendawan & toskan ~ kalau yg jenis besar2 tu, koyak2kan skit (MaDiHaA perahkan sikit air yg meresap pd cendawan)
2. Gaul ngan garam secukupnya.  Pecahkan telur, gaul sekali ngan cendawan.
3. Satukan bahan2 tepung dan bahan2 lain masukkan dlm cendawan tadi dan gaul rata.
4. Goreng hingga garing dengan memasukkan cendawan satu persatu ke dalam kuali. (Jangan tuang semua dlm kuali yek). Balik2kan cendawan hingga garing. Angkat & tos. Sedia dihidangkan panas2.

Selamat Mencuba!

4 comments:

Mas said...

gerammnya tengok cendahwan tu...mesti rangupp kan..

KSWSK said...

ni lau mkn sambil tgk tv..mmg best

Anonymous said...

thanks.... nk try wat nie, sedapnye x sabar

SRs said...

kak, nak cuba lah resipi ni. semoga menjadi le. sebab saya baru nak belajar masak memasak.. huhu.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...