Terima kasih kepada yang sudi follow....

Monday, November 8, 2010

Ayam Oh

Salam...

Baru sampai dari kg malam tadi... hari ni dah kerja balik dah.. kalau balik dari kg tu.. mcm biasa.. badan ni letih2 ler sikit... bukan sebab buat kerja berat pun kat kg.. tapi memang jenis tak boleh berjalan jauh.. lemau jer badan.. Pasal projek mengacau dodol tu.. alhamdulillah.. berjalan lancar.. jika ada masa nanti insyaAllah dimasukkan sikit ceritanya..

Ok hari ni layan resepi ayam ler pulak.. Masak minggu lepas.. Memula masa nak cuba resepi ni rasa mcm was was jugak sebab takut hubby tak suka.. Alhamdulillah.. bila dah masak.. hubby kata bolehlah.. cuma dia kata kalau letak lada hitam lebih sikit tentu lebih sedap.... hehehe...

Resepi Ayam Oh ni aku ambil dari blog Cik Mat Gebu... menurut Cik Mat Gebu.. resepi ni asal dari kaum baba & nyonya Melaka.. terima kasih ye Mat.. Ada kelainan dalam resepi ni.. memang tak pernah mencuba resepi kaum baba & nyonya sebelum ni.. resepi ini umpama sup berkicap gitu.. tp sedap gak.. anak2 pun suka... Tempek resepi kat sini.. mintak halal ye Mat & terima kasih berkongsi resepi!

Sumber : Mat Gebu

BAHAN-BAHANNYA :-)
500 g ayam, potong kepingan
2 biji kentang (saiz sederhana besar)
1 3/4 camca besar taucu
3 ulas bawang putih, tumbuk lumat
30 g halia, hiris nipis2 (MaDiHaA letak dlm 2 inci)
3/4 camca besar kicap pekat
1 camca besar kicap cair (atau secukupnya) (MaDiHaA tambah sikit lagi)
1 camca teh lada putih biji, tumbuk kasar (mat guna lada hitam... MaDiHaA pun sama)
1 1/2 liter air (atau secukupnya) (MaDiHaA guna 1 liter aje)
1/2 camca teh gula
Hirisan daun bawang, untuk hiasan
Hirisan halus cili merah, untuk hiasan

CARA MEMBUATNYA :-)
1. Ayam dicuci bersih dan toskan. Kentang dikupas, belah lapan setiap biji dan rendam. Panaskan sedikit minyak dalam periuk, tumis halia dan bawang putih tumbuk hingga wangi, masukkan taucu dan tumis hingga terbit minyak.
2. Masukkan ayam dan kentang (toskan dahulu), gaul rata dan biar ayam kecut. Tambah air dan lada putih, kacau dan biar mendidih. Kecilkan api dan renih hingga kentang empuk.
3. Tambah kicap pekat, gula dan kicap cair secukup rasa. Masak lagi sekejap, dan rasa, jika kurang masin tambah sedikit lagi kicap cair. Hidangkan dengan menghias dengan hirisan daun bawang dan cili merah.....kalau dibiar kan 4 - 5 jam, rasa masakan akan lagi sedap....




Selamat mencuba!

3 comments:

izahdaut said...

lainnya letak kicap je kan..mmm boleh try.dak kecik tu suka sangat ngan sup sup ni..mekasih kak

Lin Rosly said...

Salam Di Hulur Maaf Di Pohon....

Ayam Oh! Pelik Tapi Sedap!

MaDiHaA said...

IZAH: ada satu lg yg agak lain iaitu tauchu... no worries.. budak2 sure suka...

LIN ROSLY: a'ah kak.. mmg pelik.. tp sedapp!! hehe..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

KongsiResepi.com