Terima kasih kepada yang sudi follow....

Thursday, November 11, 2010

Kerabu Kacang Botor

Dua hari lepas.. aku buat kerabu kacang botor yang dibawa balik dari kampong tempohari untuk dinner kami.  Hmm.. macam2 yang dibawa balik haritu tau... selain bawak dodol & kacang botor... ada beberapa kuntum bunga kantan (kalau beli kat PJ ni RM2.00 sekuntum beb!!), daun kesum, daun pisang, labu kuning, buah betik & yang paling aku seronok sangat ialah dapat jugak 2 sikat pisang raja!! Dah lama aku mengidamkan pisang raja tuh.. Cari2 kat sekitar rumah aku & pasar malam sampai sudah tak jumpa2.. Ada projek sebenarnya yang aku nak buat.. tapi.. takleh cakap sekarang.. tungguuuu!!! Lagipun projek belum jalan lagi.. tunggu weekend nilah itupun kalau jadilaa.. hehehe.. (syyhhhh... Mariam.. sila keraskan tangan anda.. hihihihiiii...)

Okaylah.. hari ni layan resepi sempoi kerabu kacang botor ni yer... sibuk sikitlah.. malas nak ngomel panjang2..

My Simple Kerabu Kacang Botor
Bahan2
250 gm kacang botor/kacang kelisa ~ hiris menyerong, celur kejap & tos
1 ¼ cawan kelapa parut putih
1 s/b kerisik yg dibuat sendiri utk lebih sedap (optional ~ lupa nak lembutkan kerisik yg ku simpan dlm esbox.. so tak letak sbb nak cepat)
1 kuntum bunga kantan ~ hiris nipis
3 ~ 4 biji limau kasturi ~ ambil jus (boleh ganti dgn 1 s/b asam jawa jdkan jus sebanyak ¼ cawan menggunakan air masak)
garam, aji & gula secukup rasa

Bahan2 dikisar halus
1 ½ s/b udang kering
1 ~ 2 batang serai ~ hiris nipis
6 ulas bawang merah ~ belah 4
1 biji cili merah ~ patah2kan
8 biji cili padi
1 s/k belacan ~ bakar sekejap

Cara2
1. Bahan2 yg perlu dikisar halus dibersihkan (kecuali belacan) & digoreng dlm minyak sedikit hingga wangi. Angkat & sejukkan kejap kemudian dikisar bersama2 dengan belacan bakar dlm pengisar kering sehingga halus.
2. Kelapa parut disangai sekejap jangan sampai kuning. Tutup api & biarkan ia didalam kuali.  Masukkan bahan2 kisar tadi & gaul rata.
3. Masukkan kacang botor yg telah dicelur ke dalam kelapa parut tadi berserta bunga kantan, jus limau/jus asam jawa serta  bahan2 perasa secukupnya. 
4. Gaul rata2 & secukup rasa. Hidang segera bersama nasi putih & lauk2 tambahan yang lain.


Selamat mencuba!

1 comment:

K.Nor said...

skrg ni musim berangin banyak la kacang botor kan.. sedap.. tambah lak wat kerabu gini..

aritu nak raya, sekuntum bunga kantan pun 2 ringgit gak.. nak tak nak kena beli gak sbb nak buat laksa penang

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...