Terima kasih kepada yang sudi follow....

Tuesday, November 9, 2010

Mengacau Dodol Di Kampong...

Salam semua...

Pagi tadi agak sibuk sikit... tak sempat nak pos apa2 entry...
Oklah.. hari ni aku masukkan sikit gambar2 masa mengacau dodol kat kg hubby semasa balik bercuti sempena Deepavali tempohari.  Gambar memang tak banyak yang diambil sebabnya aku sendiri sibuk menolong apa2 yang patut.. Kerja2 ambil gambar ni memang takde sapa yang berminat selain aku... hehe.. so.. dah jurugambar tak bertauliah ni pun dok sibuk... maka.. tak dapek ler nak klik2 beria sangat.. hehe.. Adalah beberapa keping gambar semasa hubby & sepupu2nya mengacau dodol.. Jadilah buat kenang-kenangan.. itupun tak semua yg ada dlm gambar sebab aku buat keluar handphone tu pun sekali tu jer dari handbeg untuk ambik gambar.. malas laa.. ada byk kerja lain lagi nak buat kalau asyik dok pegang handphone aje.. apa kerja pun tak jadi.. (yepp.. gambar2 semua dari kamera handphone aje sebab kamera dapur aku dah rosak beberapa bulan yang lepas)

Kami kacau dodol ni kat rumah makcik memandangkan kawah ada kat sana.. so dah malas nak angkut ke rumah mak.  Merasa gak mengacau dodol.. seumur hidup, tulah baru sekali merasa mengacau dodol & kali kedua tengok org masak dodol secara live.  Masa pertama kali dulu masih bersekolah rendah.. cuma tengok2 gitu ajelah takdelah menolong.. kena sergah dek org tua aje kalau nk tolong masa tu.. kekeke.... tapi bila dah jadi mak orang beranak 3 ni.. baru ini ler dpt tengok sendiri & sama2 menolong dlm persediaan tu.. malah.... merasa gaklah bergilir2 mengacau dodol.. tp takdelah lama mcm org2 lelaki dok kacau... aku kacau kejap2 jer.. penat wooo... Hubby memang ramai sepupu2 lelaki & pakcik2nya pun semua jenis rajin2 belaka & boleh dikatakan semuanya bersatu hati.. semuanya boleh diharap.. So senanglah nak adalah projek2 mcm ni..  Buat dodol ni hubby yang sponsor.. cuma kelapa aje kelapa free.. hehehe..  & hasilnya dikongsi ramai2.. alhamdulilah berkat kerjasama.. bukan saja sedara mara kat kg dpt merasa.. malah sedara mara, kengkawan & jiran2 kat rumah aku kat PJ ni pun dapat gak merasa sorang sikit..
 Memasukkan bancuhan tepong & santan...


Dah mulai mendidih.. kacau tak boleh berhenti yer... dari awal lagi memang kacau tak boleh berhenti.. sebab tu perlukan ramai orang untuk bergilir-gilir mengacau dodol ni sebab kalau kacau sorang dua boleh demam dibuatnya..

Sambil mengacau.. sambil mata menahan asap... pedih dibuatnya.. hehehe... Masa cair lagi ni takdelah penat mengacau.. tunggu dah pekat sikit tau ler.. hahaha..






















Bila dah pekat sikit... api dikecilkan sikit dan teruskan mengacau sehingga dodol betul2 masak lebih kurang 6 ~ 7 jam (bergantung kuantiti yg dimasak)





















Ini dia dodolnya.. ini cuma yang aku packing malam tadi untuk diberikan pada kengkawan &  juga bos ku..  (walaupun dia Chinese.. tapi pandai makan dodol tau.. hehe..) Ini baru sebahagian.. ada lagi tu nak packing lain.. untuk adik2, ma kat kg ku & yg berkenaan..  malam nilah pulakk packing..  

Lupa betul nak ambik gambar dodol yang dah siap diangkat yang diletakkan dalam bekas2 masa kat rumah makcik hubby tu.. gara2 sibuk melayan anak2.. Dapat agak banyak juga.. yelah.. buat pun boleh tahan banyaknya.. 11 kg tepong...






















Pada sepupu2 & adik2ku yang belum dapat tu.. tunggu yea...... insyaAllah.. ada bahagian korang.. hehehe...

Ok.. aku tuliskan resepi dodol yang dibuat masa kat kg baru2 ni yer.. Mungkin ada kelainan dengan cara kat kg/negeri masing2.... tak kisahlah.. asalkan dodol yang dihasilkan sedap & secukup rasa & lemaknya sudahlah betul tak..? Resepi ni kuantiti bahan2 lain semuanya tepat.. cuma kuantiti air/santan aje yang aku kurang pasti sebab masa membancuh tu takde sukat2 pun.. main bancuh je.. jadi aku agak2 sendiri jer mengikut apa yang aku tengok..

Sumber : Mak & Makcik2 Hubby


Bahan2
40 biji kelapa~ diparut

10 kg tepong pulut
1 kg tepong beras
11 kg gula pasir
2 kg gula merah (boleh guna gula melaka tapi lebihkan kuantiti gula melaka & kurangkan kuantiti gula pasir sebab gula melaka warnanya kurang terang)

Cara2
1. Kelapa diperah santannya lebih kurang 3 ~ 3 1/2 baldi. (sekadar anggaran aku sahaja)
2. Bancuh tepong pulut & tepong beras bersama2 sebahagian dari santan sehingga rata. Tapiskan jika perlu.
3. Sediakan api menggunakan kayu api untuk memasak dodol. Bila api dah hidup & kayu dah membara bolehlah ditenggekkan terus kawah di atasnya. Masukkan santan lebihan dari membancuh tepong tadi beserta gula pasir ke dalam kawah & didihkan sambil dikacau2 sentiasa.4. Sementara itu.. dalam periuk yg lain, masak gula merah bersama2 dengan 1 jag air sehingga gula larut. Tapiskan terus ke dalam kawah berisi santan tadi.
5. Masukkan bancuhan tepong sambil dikacau dan teruskan mengacau sehingga dodol masak anggaran 6 ~ 7 jam tanpa henti atau sehingga dodol kental.  

Nota MaDiHaA : Bila dodol dah agak pekat.. kurangkan sedikit bara api sebab jika guna api yg besar takut cepat hangit.. tukang kacau mestilah 2 orang bagi tiap2 masa.. maksudnya.. kacau tanpa henti dari mula sehingga masak menggunakan dua  sudip ~ semestinya tukang kacau lebih dari dua orang sebab mengacau dodol dengan kuantiti yang banyak.. mestilah kena bergilir2 sebab tersangatlah penat.



Ok semua.. selamat mencuba!

3 comments:

izahdaut said...

akak..saya sejak kecil tiap kali raya memang kena tolong mak buat dodol..biasanya selalu ngelat.hahaha.letih woo, dah le bulan pose slalu buat.kalau naik atas kawah kul 8pagi, kul 1 tengahari baru siap..fuh!!rupenya kenangan time tu la paling best

ilahjy said...

salam
keluarga belah hubby kak tiap thn buat dodoi ni tapi seminggu lepas kacau naik kulat..takk tahu kenapa..bukan sekali, tapi tiap thn berkulat.. ada bahan nak elak kulat ker...cara kacau lama juga...

Lin Rosly said...

Salam Ratna...Kacau Dodol Kat Trengganu Ke? Tak Balik Krtg?

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...