Terima kasih kepada yang sudi follow....

Thursday, November 4, 2010

Sira Pisang Nangka
































Pisang nangka yang makcik bagi dah pun masak.. berhari2 jugak menunggu pisang tu masak.. Bila dah masak tengok2 2 biji dah busuk pulak mungkin dah di'injek' dek lalat buah agaknya.. dari 6 biji tinggal 4 biji aje yg elok.. malas nak buat pengat sebab takde stok santan.. jadi aku sira aje dengan air gula.. Kalau belah2 Trengganu sira pisang mcm ni memang biasa la.. kadang2 kat dalam kuah tu dipecahkan telur sebiji & dikacau2... Dulu2 sebelum kawin aku selalu buat mcm tu untuk famili sebab biasa tengok ma & arwah tok buat macam tu.. tapi bila dah kawin dengan org luar ni.. tak berani nak boh telur dalam tu takut cik abang pelik pulak.. hehehehe..

Oklah.. layan resepi paling sempoi ajelahh pagi ni... selain pisang nangka.. pisang abu, pisang nipah & seangkatan pisang2 yg sesuai digoreng, sesuai juga disira mcm ni.. Nangka pun boleh gak nak disira.. tapi biasalah dah namanya sira.. tang manis tu yg takleh tahan.. mkn sikit2 ajelah yer...

Bahan2
4 biji pisang nangka
4 s/b gula pasir
1 cawan air
1 helai daun pandan ~ disimpul

Cara2
1. Potong pisang ikut saiz kesukaan.
2. Masak air bersama gula & daun  pandan hingga mendidih. Masukkan pisang dan biarkan merenih hingga pisang nampak masak & kuah agak pekat.
3. Siap utk dihidangkan panas2 atau sejuk2 selepas dimasukkan dlm peti ais.


3 comments:

Lin Rosly said...

Salam Ratna....Sira Pisang Pulak Dah Kuar...Ini Betul2 Nak Meng0da Ni!

MaDiHaA said...

KAK LIN: ala kak lin.. org lain kuar kuih canggih2.. sy kuar sira pisang je... biasalah kan.. 'orang rajin' hehehehe...

Ikah said...

simple & delicious..!!simply sedap..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

KongsiResepi.com