Terima kasih kepada yang sudi follow....

Friday, November 5, 2010

Roti Paratha Lobak Putih

Ok semua.. inilah dia roti paratha yang aku buat untuk sarapan... bukan hari ni punya sebenarnya... tadi tu acah2 jer kata masak paratha sempena Deepavali.. dah tentu2 ini scheduled n3... hehehe.. masa u all baca n3 ni mesti aku tengah sibuk tolong mertua nak buat dodol kat kampong (Raub). Tu semua cik abang aku ler yg punya idea.. sebab raya haji dah tak lama lagi & kebetulan ada cuti 3 hari.. so dia ajak mak & sedara mara kat kg kacau dodol minggu ni.. so sedang elok boleh dibuat raya (itupun kalau dodol tak sempat habis sebelum raya ler.. hehehe...) insyaAllah.. kalau sempat ambik gambar.. bolehlah masuk n3 kacau dodol.. itupun kalau keadaan mengizinkan.. Ehh dah melalut2 pulak.. oklah.. meh tengok resepi roti paratha ni yer...

Resepi roti paratha ni hasil dari selongkar kat tenet aritu... sesaja nak mencari kelainan & mencuba resepi Indian Food pulak.. So terjumpa la byk resepi roti paratha.. antara yang menarik hati aku ialah roti paratha lobak putih atau raddish paratha nilah.. sebab nilai khasiat dalam lobak putih tu yang buat aku nak cuba resepi yang menggunakan lobak putih tu... Tapi resepi yang aku buat ni dah diubahsuai sikit ikut citarasa aku sendiri ler... Oh ya.. lupa nak bagitau.. sayur lobak putih ni memanglah ramai yg tak suka sebab rasanya yang agak maung.. tapi sebenarnya sayur lobak putih ni banyak khasiatnya. Antaranya ialah bagi menambah susu bagi ibu2 yang menyusukan bayi mereka.. malah ibu2 dalam pantang pun boleh makan sayur ni.. selain dari tu.. lobak putih juga elok diamalkan utk pesakit batu karang & penderita kencing kotor ataupun sapa2 yang ada penyakit kencing tak puas atau tak tos.. rasa nak kencing banyak tapi yg keluar sikit.. eloklah amalkan mkn sayur ni yer.. Ok jom tengok resepinya.. terima kasih kepada penyumbang idea resepi ini..

Bahan2
2 batang lobak putih saiz sedang (anggaran berat 600 gm)
1 pokok ketumbar (ambil daun & batang2nya sekali) ~ dipotong halus
3 ½ ~ 4 cawan tepong gandum (jangan habiskan semua masa menguli.. ikut kelembutan doh)
ekstra tepong diperlukan untuk mencanai doh
2 s/k serbuk cili (boleh kurangkan kalau taknak pedas)
1 s/k jintan putih
1 ¼ s/k garam
2 s/b minyak masak
1 s/k marjerin (kalau nak lembut sikit boleh tambah lg 1 s/k.. tp bg MaDiHaA dh ok dah..)
1 s/k garam masala (spt dalam gambar)











Cara2
1. Parut halus 1 batang lobak putih (seperti parut ubi kayu yang nak dibuat bingka). Tos & perahkan airnya sedikit.. jangan perah habis.. tp biarkan lembab2 sikit dan letak dalam satu mangkuk sesuai untuk menguli.
2. Sebiji lagi lobak putih disagat kasar (seperti nak buat kerabu mangga/ kek lobak merah tu.. guna mata yg halus sekali yer..). Campurkan sekali dalam mangkuk yang sama.
3. Campurkan serbuk cili, garam masala, garam, serbuk jintan putih, daun ketumbar dan gaul sebati menggunakan tangan.
4. Masukkan tepong secawan demi secawan sambil menguli. Sehingga cawan yang ke 3.. masukkan sikit demi sikit tepong hingga dapat doh yg kental. (Jangan habiskan terus tepong tadi). 
5. Masukkan minyak masak & marjerin & uli lagi hingga doh menjadi lembut.
6. Lumurkan tangan dengan minyak & bahagikan doh kepada 10 bahagian (lebih kurang 78 - 80 gm setiap sebiji)
7. Taburkan tepong ke atas papan pencanai. Sapukan tepong pada roller pin. Ambil seketul doh & taburkan/salutkan sikit tepong lalu canai nipis doh seperti membuat capati.
8. Panaskan non stick pan, lengserkan sikit dengan minyak & masak paratha menggunakan api yang sederhana hingga kekuningan ke dua2 belah.
9. Ulangi proses yang sama sehingga habis.
10. Hidangkan roti paratha lobak putih dengan segera bersama sambal pedas mackerel/ kuah dhal/ kari ayam atau apa2 aje kuah kegemaran anda.




































Selamat mencuba!

1 comment:

cikmanggis said...

boleh cuba prata lobak putih ni..esok kena bangun awal ni:)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...