Terima kasih kepada yang sudi follow....

Thursday, February 17, 2011

Gulai Lemak Pisang Muda

Salam & selamat petang semua...
Agak lewat masuk n3 hari ni.. agak sibuk sikit pagi tadi.. Nak lawat blog kawan2 pun tak berapa sempat.  Sekarang baru free sikit.. Oklah.. layan menu kampong pulak hari ni yer...  Tapi inilah yang buat makan nasi bertambah2... musnah diet orang tu kalau masak gini hari2... hehehe....

Oklah.. ni resepinya ku kongsi disini buat rujukan anak2 kelak... Rasanya.. orang lain semua tau dah macamana nak masak gulai pisang muda ni kan? Gulai ni gulai sempoi & basic aje.. kalau nak sedap lagi.. boleh tambah udang hidup dalam gulai ni... terpulang cita rasa masing2lah yer...


Gulai Lemak Pisang Muda by Mamawandiha@MaDiHaA
Bahan2
1 sisir pisang muda [apa2 pisang yg sesuai ~ MaDiHaA guna pisang lilin + pisang lemak manis]
1 biji kelapa ambil santan secukupnya [santan kena lebih dari masak gulai lemak biasa sebab pisang akan menyerap kuah]
1/2 kiub ikan bilis
garam & perasa secukupnya
1 helai daun kunyit ~ disiat2 atau disimpul

Bahan2 ditumbuk halus
3~4 ulas bwg merah
1 ulas bwg putih
15 biji cili padi
1 inci kunyit hidup [boleh gak kalau nak campur sikit kunyit serbuk atau guna yg serbuk saja]
segengam ikan bilis  - dikopek bersih & rendam air panas

Cara2 menyediakannya
1. Pisang di potong hujung & pangkal.. Cara memotong terpulang pada anda.. ada yang suka potong serong, ada yg suka tumbuk separuh hancur (masuk dlm lesung batu dan tumbuk2 bagi pecah sikit2 jer) & ada juga yg suka siat2 kulitnya dan barulah dipotong serong.. kulit yg disiatkan tu jangan dibuang tapi masuk sekali dlm gulai sebab ianya boleh dimakan.. Tapi kalau tak suka kulit tu.. buang je lah ye...
2. Masukkan pisang dlm periuk dan masukkan air agak2 sama paras dgn pisang. Rebus pisang sekejap agak2 nampak layu je.. kemudian buangkan airnya.
3. Masukkan santan dalam periuk berisi pisang serta semua bahan2 lain spt bahan yg ditumbuk, daun kunyit, kiub ayam, garam & perasa secukupnya.
4. Didihkan santan sambil sentiasa dikacau agar tak meruap santan tu. Biarkan seketika dan rasakan apa yang kurang... Then bolehlah tutupkan apinya dan hidang bersama2 nasi putih, ikan masin atau ikan jeruk, sambal belacan & ulaman.


Selamat menjamu mata!

13 comments:

Ayu said...

ini favourite kita ni madiha!!!..
boleh bertambah nasi 4-5 kali..hehe

Ruziawati Bukhari said...

ye, may favourite too!! dh tengok entry2 yg terlepas.. akak mmg kreatif.. tgk menu mcm tengok menu2 yg terpapar dlam majalah tu.. Insya Allah.. nanti ada rezeki akak masok magazine cm mat gebu dan mamafami.. t doakan selalu! good luck akak!

Ummi said...

Salam Madiha, waaaah gulai pisang camni akak suka..terutama kalau masa kenduri makan ramai2..waaah x igt dunia...letak ikan bilis je pun sedap kan...kalau dah makan dgn nasi panas2..adeeiii...berlapis2 la perut naik nnt..hehe

hana said...

aduhhh kakkk... terliurnyer kiterr..... suker sgt ngan masakan nih... ader ikan kering sambal belacan perghhhhhh.....

MaDiHaA a.k.a Ratna said...

AYU: cita rasa kita serupa... memang kalau nampak gulai pisang ni.. inilah yang ku belasah cukup2.. pisangnya biar lebih.. nasi kurang takper.. hehe...

RUZIAWATI: T pun suka gak yer? samalah ngan akak. citarasa kampong memang dah sebati ngan jiwa akak ni... hehe.. masuk majalah? hishh.. jauh api dari panggang T.... akak bukannya pakar masak & bukannya rajin sangat pun.... penat bekerja kadang2 membantutkan hasrat nak berekperimen di mlm hari walaupun hati berkobar2 nak bereksperimen.. usia makin bertambah kesihatan tak mengizinkan utk berjaga mlm2 mcm dulu... apa2pun.. t.kasih utk doamu dik!

Ctnaemah said...

aduhhhh....sedapnya pisang muda gulai lemak...ni lauk feberet.. klu time rewang kat blok..lauk ni jadi pilihan...esok kena g dungun laa cari pisang muda kat pasar..hihihihi.

MaDiHaA a.k.a Ratna said...

UMMI: samalah kita kak.. kalau time kenduri ada gulai pisang atau gulai umbut nyor.. itu yg saya cedok berlebih2.. hehe.. dasar muka tak malu kan kak? hehe...

HANA: memang kena sangatlah tu.. lauk2 gini lawan ngan ikan kering & sambal belacan.. 3 pinggan nasi pun tak sedar kan? tau2 perut dah kembong.. hehe..

MaDiHaA a.k.a Ratna said...

CTNAEMAH: hehehe.. tak sangka ramai betul peminat gulai pisang yek! akak pun.. memang sejak dulu suka ngan gulai pisang nih. kadang tu.. kalau blk kg.. saja je mencari kat belakang umah kot2 ada pisang muda akak kidnap le sesikat dua utk digulai... tp biasa kat kg akak buat gulai dengan lada hitam.. best gak versi lada hitam..

tun_telani said...

sy xpenah makan lg gulai pisang muda nih. nk kene try nih..

Yatie said...

Assalam Kak,
Terliurnya tngk gulai pisang akak....lauk kegemaran Yatie ni...lama tak mkn gulai pisang, kalau dpt mmng bertambah2 pisangnya bukan nasinya....hehehehe.....

Naz said...

Salam Kak...
Akak, nape akak selalu masak lauk kegemaran kite..
Memang lauk cam ni boleh rosak diet Naz ni.. Eeeeeeee.. Brtambah2 nasi tak ingat diri nanti..

Asma said...

berselera betul tgk gulai akak ni...kalau masak lemak sayur2 kampung memeng berpinggan la nasik..lawan lak ikan goreng ngn sambal..fuh!

Paty's Kitchen - Cook with passion. said...

U...la ni buat meratah sedap ni....apa khabar lama tak dengar cite? Masak sedap-sedap macam akan kerap la saya selinap masuk dapur awak.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...