Terima kasih kepada yang sudi follow....

Wednesday, February 2, 2011

Bubur Oats... untuk orang diet.. hehe...

Salam & selamat pagi...

Masak lagi Savoury Oat Porridge yang pernah dimasukkan resepinya dulu kat sini.  Kali ni.. masak khas untuk orang yang sedang berdiet.  Ada orang tu kan... betul2 tengah nak kurangkan berat badan... makan nasi pun sesenduk je.. tapi makan sayur lebih.. hari2  masa sarapan kalau boleh nak makan oats jer.. walhal dulu.. oats ni dia nak pandang pun tak mau.. kekeke.... adalah orang tu........ heeee.... tapi alhamdulillah.. dah nampak hasilnya.. kg pun dah berkurangan dah sikit dari kg yang asal... harap2.. cukup stamina nak jalankan projek kat kg nanti...

Kali ni.. masak bubur oats ni tak letak santan.. kan khas untuk orang diet... lepas tu.. lebur je sayur apa yang ada dalam peti ais tu... sedap jugak tau... kali ni.. guna rolled oats... tak letak terus masa masak.. sebab takmau jadi pekat macam yang pernah aku masak dulu tu.. kali ni masa nak makan barulah letak dalam mangkuk masing2 masa kuahnya masih panas2 tu... sedappp... selain masak bubur macam ni.. aku selalu buat sup sayur campur sekali dengan isi ayam/fish ball/chicken ball atau tofu... (tapi tak pernah amik gambar pun sebab sup sayur biasa2 je) kita tengok berapa lama orang tu boleh tahan dengan menu2 diet macam ni yer...  hmm.. tapi best jugak makan macam ni sebenarnya.. perut pun tak sarat sangat...  Tapi yang takutnya.... balik kampong nanti.. musnahlah diet orang tu nak nak bila mak masak gulai asam rong... heee...

Masukkan sekali lagi resepi bubur yang dah diubai suai sikit yer... Terima kasih pada penyumbang asal resepi ni... tetap sedap walaupun tak letak santan... sangat bagus menu macam ni untuk mereka yang pentingkan kesihatan...


Savoury Oat Porridge by cheritakucheritamu
Dirujuk & diubah suai oleh MaDiHaA

Bahan2

1 cawan rolled oats atau secukupnya
1/2 biji bawang besar ~ didadu
1 ketul dada ayam ~ didadu
3 helai daun kubis panjang ~ dihiris (atau apa2 sayur kesukaan... hanya ada sayur tu je dlm esbox)
1 cm halia ~ dihiris nipis  batang mancis
1 sudu besar rempah kurma/rempah sup
1 kuntum bunga lawang
2 kuntum bunga cengkih
1 batang kecil kulit kayu manis
1 liter air/ santan / susu segar (MaDiHaA guna air sebab resepi utk orang diet...)
1/2 sudu kecil lada hitam ~ ditumbuk 
1/2 sudu kecil halba
garam & gula secukup rasa
1/2 kiub ayam
sedikit minyak zaitun
daun bawang, bawang goreng & ikan bilis goreng utk hiasan & penambah rasa

Cara2 Menyediakannya
1. Panaskan sedikit minyak zaitun.  Tumiskan rempah kulit kayu manis, bunga lawang, cengkih dan halba hingga naik bau. Masukkan bawang & halia kacau2 hingga bawang layu.
2. Masukkan rempah kurma/sup kacau rata. Masukkan air, kiub ayam & isi ayam & biarkan mendidih.
3. Tambahkan lada hitam, gula & garam secukup rasa.  Masukkan sayur kubis panjang & biarkan agak2 lembut & kuahnya secukup rasa terus tutupkan api.
4. Hidangkan panas2 sup ke dalam mangkuk.  Sudukan beberapa sudu rolled oats yang dikehendaki ke dalam kuah sup & biar ia kembang sebentar.  Taburkan daun bawang & bawang goreng atau ikan bilis goreng & bolehlah makan semasa suam2.

Selamat mencuba!

15 comments:

JaSSNaNi said...

hakakkkkk))))))))

nani tengah diet... (diet la sangat kannnn) ehehe... ingat2 nak diet lepas raya cina.. sbb nak balik kg dulu.. nanti mak menjamu kena makan.. so lepas raya dok diam2 kat umah leh diet.. :) eeheh.. (macam beriya2 je.. tapi entah.. lama ayam berak je kot) kahkahkah..

kak.. sedap nampak oat tu.. mmg betul nani tak pernah makan bubur oat gaya gini kak.. (sbb tak rajin wat) ehehe..

bila cuti kak? bila masuk keje balik? nani hari ni keje lagi.. mgkn 1/2 day kot.. (bos ade dlm bilik wat keje dia tu) tengok dia kasi balik kul bape.. lepas tu tgk TRAFIX lak.. kalau jem, esok subuh baru bertolak ke Taiping.. kalau tak jem.. nak pujuk asben balik tak dan2 dah ni.. kahakahkha.. ngalah budak kecil..

indahhouse said...

Salam kak Madiha,
Betullah.. Oat ni menyerap lemak. lagi, buat kita kenyang. Memang bagus untuk berdiet!

Ida Ddapur said...

slm kak...bagusnyer, bila la ida boleh buat camni...sejuk2 ni asyik nak mengunyah jer..cammana nak diet ni..adehh

aeinio said...

wahh suker2 dapat resepi nih...

zai@umiaiman said...

bagus ni, nk kena cuba.. sy pun on diet ni...
tp btul kata akak, balik kg karang ni risau takut musnah diet, xmkn rugi n takut mak kecik ati...bila makan mesti xcukup sepinggan sbb sedap... kan..

Nieza said...

akak, saya pun nk tumpang diet juga...nk juga semangkuk bubur diet sedap ni...hehehe

Naz said...

Salam kak Madiha..
Bagus bagi menu utk org berdiet ni..

~~zAnAfAhMi~~ said...

aduhai Madiha, kat almari tu ada sebungkus besar oat tapi tak bercuit lagi, buntu otak ni kalau hari2 mkn oat, org lain melantak nasi...tak gemok, kita yg mkn sesenduk kecik pun dah naik.
nak tnya ni...larat ke hari2 oat?

hana said...

akak tgh diet kerrr?? haihhhh jeles nih jeless.... kiter pong tak tahan ar ari2 oat.. rasa cam loya anak tekak.. hihihi...bila ntah nak setegar org lain.. ishh ishh..

Anonymous said...

Tyha..

memang bagus makan oats. Kakwa nak share sikit resipi bubur Oat mudah..dedulu arwah nenek memang suka makan Oats. Mudah ajer dia...sekadar tumiskan sedikit udang kering or ikan bilis yang ditumbuk dengan bawang merah dan putih dan sedikit lada hitam. Tumiskan dgn sedikit minyak ajer..(pakai minyak zaitun lagi bagus utk diet kan..).Letak air...garam..bila didin..masuk Oats. Jgn lupa daun sop..taraa siap..(Kakwa suka Rolled Oats..Oats buat bepang pun sodap...iskk kesitu pulak dah). Kalau ada sayur yg sesuai lebur jer dlm sop tadik..Kita yg buat dia..No santan plsss...

Kekadang tuh bila buat sop daging...waktu nak makan kakwa masuk juga Oats dlam mangkuk sendiri( org lain tak suka)..sedap..pekat dan kenyang...

Bila kita nak jumpa ya?..

anymz said...

bagus kalau kita boleh jadikan oat ni sebagai salah satu makanan utama kita kan..tapi tekak ni selalu tekak melayu..makan oats pun kdg2 akak makan dgn sambal..hehe

Aliza said...

salam kak :-)
sihat ke? sy dah lama tak komen, cuma baca resepi ajer.... alhamdulillah aina makin besar makin bijak. suka pulak kan nak tolong (semak) kat dapur skali... ehehehhe...

Sari Yusa Ibrahim said...

Salam, terima kasih atas doa & ucapan... semoga dirimu skeluarga dilimpahkan rahmat oleh Allah swt...

Arghhhh!!! Nak diet jugak, jarum timbang tu dah pergi jauh dahhhhh... huwaaaaaa

Nor said...

aduh!!!!!! nak cuba resepi ni bila buka almari... sah2 oat dah berkulat hehe.... nampak sangat jarang nak sentuh oat hehe..

Kak Jie Jie said...

Good idea. Tq Na.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

KongsiResepi.com