Terima kasih kepada yang sudi follow....

Monday, February 21, 2011

Muffin Labu Kukus


Salam semua...

Akhirnya.. sampai jugak seru untuk aku update n3 muffin labu kukus yang aku kurang puas hati penghasilannya tu.... heeee.......  Mulanya aku cadang nak buat percubaan kali ke dua.. Tapi tiba2 angin M datang bertiup dengan kencangnya.. So.. aku post jelah hari ni malas dah nak tunggu buat lagi sekali..  Actually.. orang lain buat okay jer... aku sorang je yg jadi mcm ni kot... Tengok Izah buat bukan main comey lagi.. siap Izah bagi 5 star lagi kat resepi ni... atas komen tu jugaklah aku bersungguh2 nak mencuba tu... Anyhow.. aku kena akur mungkin ada kesilapan di mana2... Daripada postmortem yang aku buat.. kemungkinan labu yang aku guna tu isinya pejal & kurang menyerap air semasa merebus.. Jadi bancuhan adunan jadi sedikit pekat.  Kemungkinan juga.. baking powder yang aku gunakan kurang aktif gara2 aku simpannya dalam peti sejuk & terus guna semasa membancuh.. kikiki.. ada ke orang simpan baking powder dlm peti sejuk? Aku sorang agaknya yer.. hahaha... bukan apa.. aku punya baking powder 250gm punya... takutlah rosak simpan luar coz aku ni dah ler jarang2 guna baking powder a.ka. jarang2 baking... so rasanya kalau simpan peti ais.. jangka hayatnya bolehlah bertahan lama sikit... kikiki...

Oklah.. malas nak membebel... lagipun.. menurut Izah.. muffin dia buat memang lembut gebus2 belaka... so rasanya takde silap pada resepi.. cuma kalau sapa2 nak cuba resepi ni.. jika nampak terlalu pekat (macam adunan aku ni) bolehlah tambah sikit santan lagi sebab masa aku buat ni.. aku guna labu rebus yg masih pejal.. sedangkan menurut Izah.. dia gunakan labu rebus yg agak lembut/benyek sikit.. tu sebab tekstur adunan yg kami dapat berbeza.. 

Untuk pengetahuan..muffin aku yg nampak merekah kat atas tu sebenarnya selepas aku dah tambahkan sikit soda bikarbonat.. kalau idak muffin yang sebelumnya.... langsung takmau tersenyum a.k.a bantat macam gambar yang kat bawah ni...

Tengoklah versi bantat nih!! Langsung takmau senyum...

Ok ini resepi yang aku gunakan.. resepi asalnya dari Aunty Yochana.. tapi telah diubahsuai oleh Wendy dengan menambah sedikit tepong beras.. Dicuba oleh Izah dengan jayanya... Thanks kepada semua yang terlibat yer...


Steamed Pumpkin Muffins by Aunty Yochana 

Source & altered by : Wendy  
Source : Izah Muffin Lover

Yields12 steamed muffins

125gm steamed pumpkin flesh
1 egg
120gm sugar
100gm evaporated milk or coconut milk *saya guna santan
30gm corn oil
180gm cake flour *saya guna tepung gandum (resepi asal guna 200 gm)
20gm rice flour (resepi asal tiada.. telah diubai suai oleh Wendy)
1.5tsp baking powder
1/4 teaspoon soda bikarbonat (MaDiHaA tambah)


1. Prepare your steamer and bring the water to a boil
2. Put steamed pumpkin flesh, egg, sugar, milk and oil in blender and whizz for 30 seconds.
3. Sift cake flour, rice flour and baking powder into a mixing bowl.
4. Make a well in the center of the flour mixture and pour the blended ingredients into the well. Mix until well combined.
5. Spoon into lined steaming cups and steam on high heat for 15 minutes. It will bloom by itself, no need to make a cross with oil.



Selamat Mencuba... harap2 you all punya menjadi yer!

10 comments:

Wanieyra said...

salam..

kita tak try lagi....

izahdaut said...

ooo ini rupanyaa..
hmmm tu klu angin m melanda tu mmg sahh sah tak dpt nk tolong..hehe,..
tak pe..tahun depn leh try kak...
kdg2 mmg gitu kn...kdg jadi kdg tidak..

Nieza said...

Assalam kak..nampak yg atas tu dh tersenyum mcm jadi dh tu kan...tak pe la kak ..leh cuba lagi..kalau saya yg buat ntah mcm mana rupanya lak..coz tak pandai nk adjust..tapi kalau rupa tak ada mkn sedap oklah tu...janji kenyang..hehehe

MaDiHaA a.k.a Ratna said...

WANIEYRA: salam... kalau rajin bolehlah cuba buat nnt..

IZAHDAUT: tulah izah... angin m bercampur ngan angin frust.. hehehe... tu yg rasa mcm malas je nak buat tu.. kikiki...

NIEZA: salam nieza.. yg merekah tu nampak je mcm menjadi.. tp taklah segebu yg izah buat.. tu yg sedih tu... huhu...

ATZ HOMESTAY said...

lama x singgah sini....wahh labu pun bleh wat muffin ehh....mesti sedap niee....

CT NoArIzAh ArIs said...

Dalam gambar nampak menarik & sedap...nnt nk beli labu & nak cuba lak.. tima kasih share resepi ni ya :)

Mamasya said...

Salam Ratna..

Rasanya minggu ni minggu labu...ramai yg tayang kuih..lauk labu.muffin labu idea yg baik. sypun ada beli labu , tgh fikir nak buat apa.
re; kuih badak jarang org buat kuih...biasa mkn rebus cicah kelapa gula. kalau tak silap pokoknya menjalar ke atas pokok lain...

hana said...

salam kak..
nak ngendeng apam labu tp dah abes eh?? kene wat sendrik la nih gamaknyer... musim demam apam labu kot sana sini..... xpe kak..nanti cube lg eh...

MaDiHaA a.k.a Ratna said...

ATZ HOMESTAY: boleh je azue... tp akak punya tu kurang comel lerrr... frust betul...

CT: memang kalau tengok gambar nampak mcm ok kan? tapi hakikatnya... tak berapa gebuss.. hehe.. selamat mencuba ye CT.

MaDiHaA a.k.a Ratna said...

MAMASYA: a'ah kan? biasalah dlm blog ni selalu bermusim... sorang buat... nanti semua ikut2an.. hehe...
re: ratna dah google gambar ubi badak.. baru 1st time rasanya tengok.. tak pernah nampak yg betul lagi...

HANA: dah lama dah abis bercampur masuk cik tong.. hehehe... nnt akak nak cuba resepi yg kak ummi & izah alter dari resepi apam keledek akak ritu plak.. tgk semua yg buat menjadi jer tu.. tak boleh jadi ni... tuan punya resepi nak kena test jugak nih.. hehe..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...