Wednesday, February 9, 2011

Laksa Johor

Assalamualaikum...

Hampir terlupa bila ku buat laksa ni.  Buat laksa ni sebab ada tamu datang berkunjung.  Kelam kabut dengan anak yang tak berapa sihat masa tu.. ambil gambar pun kelam kabut jugak... sampai lupa nak letak sambal & hiasan yang lain.. hehe...

Oklah.. meh layan laksa Johor ni.  Sebenarnya aku tak pandai sangat masak laksa Johor ni.. resepi kali ni aku ambil dari rumah Kak Zai Dapur Comelku .  Terima kasih kak... izinkan saya copy & paste kat blog saya pulak ye...



Laksa Johor by Kak Zai

Bahan2 :
2 kotak spaghetti
Air secukup nya
sedikit garam

Cara:
1.Panaskan air dalam periuk + sedikit garam dan masukkan spaghetti dan biarkan kembang.
2.Bila dah kembang toskan airnya utk mengelakan ia melekat bolih disiram dgn air paip.

Bahan kuah:
5 ekor ikan kembung/selar/700gm ikan tenggiri- di rebus dan buang tulang (ambil isi saja)
200 gm udang hidup- buang kulit dan direbus
udang kering- rm2.00
50 gm serbuk kari/agak2 kesesuaian rasa
1 sudu besar jintan manis
1 sudu besar jintan putih
2 sudu ketumbar
1 inchi kunyit
1 inchi halia
1 inchi lengkuas
4 batang serai
5 biji bawang kecil
3 biji bawang putih
sepotong belacan
2 biji buah keras
4 cawan santan(2 cawan cair/2 cawan pekat) - atau 2 kotak santan kotak(campur dgn air rebusan ikan)
10 tangkai cili kering/ikut kesesuaian rasa
2 sudu besar kerisik
Sedikit minyak utk menumis
sedikit asam gelugor dan garam secukup rasa

Bahan 2 ulam:
2 btg timun - dibuang empulur dan dimayang bulat
Kacang panjang- jika suka
250 gm taugeh- kalau suka tak perlu dicelur
Daun kesum - dihiris
sedikit daun selasih - dihiris (tak letak)
Limau kasturi
Sambal belacan- cili padi, belacan, garam ditumbuk dan dicampur dgn sedikit air

Cara:
1.Ikan, udang direbus berasingan kemudian dimesin- airnya disimpan utk dicampur dgn kuah
2.Rendam cili kering dlm air panas hingga kembang dan dikisar berasingan.
3.jintan manis dan putih, ketumbar, bwg putih, bwg merah, udang kering, serai, buah keras, belacan, kunyit, lengkuas, halia dikisar halus.
4.Panaskan sedikit minyak untuk menumis cili kering kisar dan bahan2 lain yg dikisar hingga wangi, masukan serbuk kari sehingga naik baunya.
5.Masukkan isi ikan dan isi udang yg dikisar dan gaul rata, kemudian tuangkan santan, kerisik, asam gelugor dan garam.  Kacau hingga mendidih dan pekat dan naik minyak.
6.Sebelum dihidangkan, hias spaghetti dgn ulaman. Hidang bersama kuahnya & sambal belacan. 
Selamat mencuba...

16 comments:

Sari Yusa Ibrahim said...

sedapnya laksa Johor, kita suka sangat, sambal belacan lebih ya... hik3

Ayu said...

Assalam madiha,
laksa is my favourite..kecur tengok laksa madiha ni..reminded me dah lama tak makan/buat laksa..
kita kalau buat laksa, lebih kurang gini juga, tapi tak ada udang, yang ni lagi best..nak rasalah yang ni sikit..

rruunn-ziza said...

sedapnya...yum2..

ct_nurmarlissaa said...

ermm....sedapp nyer...nak jugak sambal lebih..k....

izahdaut said...

laksa johor ... hmmm dah lama tak makan laksa.. sebab kat rumah ni kurang minat makan laksa..tapi kalau dah jamu semangkuk tak cukup2 pulak..hehe

TopsyTurvyMum said...

ewahhh...semalam pun buat laksa johor jugak..dok ulang2 jer makan macam org mengandung hahaha

anymz said...

aduuuh sedapnya diHa.akak mmg suka laksa johor.perencah laksa dari hj sernan dah lama beli kat muar tapi tak buat2 lagi..tiup2 sakit angin 'r' kat akak ya..hehe

Mimiey.. (^-^) said...

sedapnye kak madihaa laksa johor...mie xpenah makan...nak buat takut ade yang pelik lak makan spageti ngan kuah laksa...hari tu g jenjalan ingat nak g makan makan laksa ni kat food court, xde jual lak...kempunan tol!! memang nak kena g cari gakla nih...

Sofea said...

salam Madiha..ni la laksa fav akak..suka sgt2..org penang tapi suka laksa johor..x pe kan..! ;)

cikmanggis said...

jika kawan dgn sambal belacan..sedapp:)

Nieza said...

assalam kak...sedap lak nengok laksa johor tu lum pernah buat lagi selalu dok buat laksa penang jer..

MaDiHaA a.k.a Ratna said...

SARI YUSA: kita pun suka gak.. tapi jarang buat sebab agak leceh sikit nak menyediakan.. nak beli memang payah nak jumpa org jual.. bila teringin.. buatlah juga..

AYU: kalau dah lama tak buat tu.. kenalah panaskan enjin ayu… kita ni tak rajin sangat.. tp nak makan punya pasal.. buat jugalah.. hehe..

RRUUNN-ZIZA: memang sedap…

MaDiHaA a.k.a Ratna said...

CT NURMARLISSAA: letak sambal lebih lagi syok kan? Akak punya dlm gambar lupa nak tompokkan sambal.. kelam kabut ada tamu nak datang time tu.. hehe..

IZAHDAUT: kat rumah akak pun kurang gak laksa2 ni.. yang laku sangat kat rumah akak cuma laksa lemak jer… yg lain2.. memang tak laju sgt diaorang.. tp still makan gakla..

TOPSYTURVYMUM: ehh.. macam berjanjian pulak yer.. memang kalau dah ngidam tak kira ngandung ke idak… balun cukup2.. hehe..

MaDiHaA a.k.a Ratna said...

ANYMZ: ohh kak.. ada perencah segera gak yer.. lagi senanglaa.. tak pernah terjumpa plak saya… agaknya kat belah2 Johor je ada yer..

MIMIEY: mie.. kalau nak try wat.. try wat sikit jer.. takut lak selera org kat rumah mie tak berapa sangat dengan laksa johor ni.. maklumlah kan.. resepi negera lain.. sama mcm kat rumah akak juga… dorang tu suka laksa lemak yg putih tu jer..

MaDiHaA a.k.a Ratna said...

SOFEA : ohh.. gitu pulak yer.. tak kisahlah kak.. orang Penang ke orang Johor ke.. kita kan satu Malaysia.. hehe..

CIKMANGGIS: betul tu kak.. letak sambal lebih lagi kick!!

NIEZA: laksa Johor ni lain sikit rasa dia dengan laksa dari negeri lain... harus kena cuba gak satu hari nanti kalau nak rasa kelainannya...

Anonymous said...

ehem tyha..ni anak jati johor nak mencelah..
Memang ada rempah Laksa Johor..jenama Syarifah. Mak kawan kwa yg dok Ampang, selalu gak pesan belikan....tapikan tyha nih nak bagi tau..kwa selalu campurkan rempah kari ikan dan rempah kari daging bila buat kuah laksa Johor nih. Sukatannya tak reti nak bagi tau...maklumler sukat ikut sedap tangan..satu lagikan kami tak letak buah keras sebab udah cukup lemak bila ada santan dan kerisik. Apa pun kesukaan memasing.Satu lagikan... yg maleh nak buat, keluarga kwa nih turun temurun guna ikan parang dan isi ikan kering kurau. Mahal tuh beb..belanja besorrr.....nanti kwa di selayang ..watkan Laksa Johor ekk... :-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...