Terima kasih kepada yang sudi follow....

Friday, March 23, 2012

Paru Goreng Bercili yg best bangettt...

Assalamualaikum.....

Aduhhh.... tiba2 mood nak mengupdate agak kurang hari ni.....  macam tak syok aje nak pos apa2 dalam blog. Nak menulis pun macam takde idea gitu.. Tapi apa2pun.. ku berterima kasih kepada semua kawan2 yang masih sudi berkunjung di sini. Terima kasih juga pada yang meninggalkan komen tu ye.. love u all!


Hmm.. takpelah.. kita layan jelah resepi untuk hari ni yer.. Resepi Paru Goreng Bercili yang sangat sedap walaupun nampak macam tak sedap.. hehe.. Hakikatnya sememangnya sedappppp!! Apalagi dibuat pedas2 sikit.. barulah terangkat.. Nak tau.. baru siap masak aku dah meratah dulu semangkuk kecil.. kalau ikutkan hati mau aje aku ratah bermangkuk2... tapi sabor jelah... kang cik abang bising pulakk sebab paru ni dia yang beli & dia memang suka makan paru yang disambal dengan cili padi.. kalau disambal guna cili kering.. dia kureng sikit.. hehehe..

Ok.. malas nak bebels panjang2... terima kasih pada As75 untuk resepi yang sedap ni ye. Akak tambah cili padi lagi sebab nak bagi lebih terasa pedasnya.. mintak izin ye letak resepi kat sini..

Paru Goreng Bercili
Resepi : As75@Myresepi
Sumber : MaDiHaA a.k.a Ratna
Bahan-bahan ( 8-10 orang makan )
  • 1 kg paru di belah 4, cuci bersih dan di rebus dengan sedikit garam
  • 10 batang cili padi- ikut suka (lebihkan jika suka pedas)*(MaDiHaA guna 25 biji cili padi hijau)
  • 1 batang serai*
  • 1 inci halia*
  • sehiris lengkuas*
  • 1 biji bawang besar*
  • 4 biji bawang putih*
  • kisar bahan bertanda*
  • sedikit garam 
  • MaDiHaA tambah sikit ajinomoto & 1/2 sudu kecik gula
  • air asam jawa (MaDiHaA guna 1 sudu kecil asam jawa biji & campur sikit air)
  • Sedikit minyak untuk menumis
Cara-cara
  1. Paru yang telah direbus dihiris dan digoreng hingga agak garing, kemudian ditoskan..
  2. Panaskan minyak, kemudian tumis bahan2 yang dikisar sehingga naik minyak, masukkan sedikit air asam jawa dan garam
  3. Masukkan paru yang telah digoreng dan gaul hingga sebati dan agak garing..
  4. Sedia untuk dihidang. ::Selamat Mencuba:: (^_*)

 Best bangettt!! Itu putih2 saja letakkan papadom yg dipecah2kan.. hehehe...

13 comments:

Amie said...

Assalamualaikum Madiha,
sedapnya kalau rata-ratah saja begitu, tak tersedar habis sepinggan! Lama tak masak paru.

kakna said...

salam..
memang nampak sedap.dah lama tak makan paru.
makan dengan rojak pun sodap..

CIK MAY said...

saye pun suke makan paru berlada..tapi tak pernah masak paru.,mcmane la rupe paru mentah ye?hehe..tapi si tunang mmg suka paru..kene blajar masak ni...

Lya Colours said...

suka paru. nyam nyam

adarnadzmie said...

sukanya mkan paru goreng berlada... sedappp...:)

Nieza said...

sedapnya kak...saya dah lama cari paru kat sini tapi tak pernah jumpa lagi.terliur la tgk lauk paru ni.

Mas said...

sedapnya paru kak...
lama dah mas tak buat...

Mat Gebu said...

Sedappppnyaaa.....meleleh dah nihh

ieda said...

Kakkkk sure sedap, sya cukup suke menu nie kak, kalau anak2 pun suke :-)

zila 4ever said...

salam kak,
kebetulan malam tadi ke pasar malam beli paru dgn hati..boleh ler cuba paru grg bercili nie..;)

HomeKreation said...

Aslmkm. Along selalu beli jer. Kat Swk nama Hati Buyak (hati buaya).

MamaFaMi said...

Sangat sangat sangat suka makan paru goreng berlada ni. Tapi kan, asal nak makan je, nanti abang bagi ayat hikmat dia... kolesterol tinggi ni.... huwaaaaaa... tapi kalau dah keinginan mengatasi ketahanan jiwa, hantam gak! Hahahaha....

ALoNa CintamaniszLite said...

alahmak...meleleh ni..kena carik paru atau limpa ler lepas ni, huhu..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...