Terima kasih kepada yang sudi follow....

Wednesday, March 21, 2012

Pisang Lemak Manis

Assalamualaikum.... 


Layan pisang lemak manis yang sedap ni ye...... anak2 semua suka pisang ni... kejap je licin.. tak sempat ibu nak apa2kan...

Kalau nak beli pisang.. cik abang pesan pilihlah pisang yg tangkainya masih hijau & segar macam dalam gambar kat bawah tu.... nampak tangkai atau tandannya macam baru je kena potong kan? Itu menandakan pisang ni masak sebab dah cukup matang & bukan masak kerana umpan kabait.... JANGAN sesekali beli pisang yang buahnya nampak cantik kuning tetapi tangkai/tandannya yang disisir sudah beransur kering, kecut atau hampir kehitaman... itu tandanya pisang tu belum cukup matang tetapi dipaksa masak dengan cara diperam menggunakan bahan kimia kabait yang tidak elok untuk kesihatan....

Amalan memeram buah-buahan menggunakan kalsium karbida atau kabait di kalangan petani di negara ini didakwa mampu menghilangkan daya ingatan pengguna termasuk kecacatan bayi ketika lahir.

Hasil kajian Persatuan Pengguna Pulau Pinang (CAP) itu mendapati bahan kimia tersebut kini digunakan secara meluas oleh petani yang mengusahakan tanaman pisang, betik, nenas, cempedak, mangga dan ciku supaya cepat ranum sebenarnya merbahaya.

Difahamkan, secara umumnya penggunaan kalsium karbida adalah untuk kerja-kerja kimpalan, memateri keluli besi dan berfungsi menyalakan api pelita.

Presiden CAP, S.M Mohamed Idris berkata, pemakanan buah yang diperam dengan bahan kimia arsenik dan fosforus itu bukan sahaja beracun kepada pengguna malah boleh memudaratkan kepada mereka yang mengendalikannya.

“Antara kesannya kepada saraf dalam jangka masa pendek adalah sakit kepala, pening, mengantuk dan kejang otot manakala jangka panjangnya pula ialah hilang daya ingatan.
Sumber : Internet

Suka betul tengok pisang ni.... mulusss.. kecikk... comellll jer...


Nak tau saiz sebenar sebutir pisang tu? Cuba bandingkan dengan pen yang diletakkan atas pisang tu... haa... kecik je kan? Makan 5, 6 biji pun tak kenyang lagi.. hihi...


Ok.. babai.. tuan rumah kebizian hari ni...

8 comments:

Lya Colours said...

haa comey2 je. saya pon suka pisang. dah semua makanan berasaskan pisang. especially pengat pisang. hehe

kakna said...

kakna ada tanam di belakang umah yg sekakang kera ni.

Sari Yusa Ibrahim said...

owhhhhhh!! Terima kasih, Kak Ratna, baru tahu cara nak pilih pisang tu, selalu tengok tang buah cantik jer, tak tengok tandannya, huhu..

Chah said...

pisang ni mmg terbaik dr segi rasanya selain dr pisang berangan kan...
saya suka kalau goreng yg tgh mengkal tu...tp kalau yg dekat nk ranum cm pisang akak tu, dh x boleh dah sbb nnti terbarai lak isi perut dia...deh...sedap sedap...

umi fatihah maisarah said...

pisang k'gemaran sya ni..mmg s'kli mkn x ckup 2 biji..paling x de pn 5 biji. hahaha..mane x gemuk kn..

Amie said...

Kalau di kampung memang selalu dapat makan pisang begini...pisang yang masih cantik, sihat segar dan masak dari pokok!

sabar dubai said...

kak madiha...kt sini byk je pisang ade....x mcm kt jepon dulu pisang montel aje..cumenyee pisang yg comey2 gini semua masam....xtau laa mane diorg ni dapat...huhuh

Ct noarizah said...

Tima kasih madiha..sy mmg gagal dlm bab memilih buah ni kalau nampak pisang kuning menyala memang itulah yg sy akan beli sekarang dah tau macam mana nak pilih buah yg terbaik untuk di beli dan di makan..tima kasih sudi berkongsi.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

KongsiResepi.com