Friday, March 9, 2012

Strawberry & Peach Shortcake..... (with step by step the making of..)

Assalamualaikum & salam sejahtera buat semua...


Jumaat yang barakah ku doakan semoga semuanya berada dalam rahmat Allah S.W.T & semoga semuanya sihat2 belaka hendaknya... aminn...


Jom teruskan dengan entry untuk hari ni yer.. Hari ni nak tunjukkan kek yang ku buat untuk my little girl yang menyambut hari lahirnya yang ke 3 tahun pada 5hb Mac yang lalu... Alhamdulillah.. kali ni mood ibunya sangat baik & rajin.. tak tau entah angin apa... hehe... maka menjadilah juga kek hari lahir buat Alin tempohari.. Seingatku.. inilah baru kali pertama aku buat kek untuknya.  Masa hari lahir Alin yg pertama dulu kek di beli dari kedai bakeri saja sebab waktu tu kami sambut di Segamat bersama tokma, cikbi & poksunya...siap sambut tepi sungai lagi.. haha.. boleh klik SINI kalau nak tengok adegan memotong kek di tepi sungai yer.. hihi.. Manakala masa buat makan2 pada hari lahir yang ke dua pada tahun lepas.. kek disponsor oleh sepupuku Ida Marlida... boleh klik SINI kalau nak tengok majlis tu.. hehe... So untuk tahun yang ketiga pada tahun ni.. alhamdulillah.. dapat juga ibu buatkan kek utk adik Alin.. Manalah tau kalau2 umur ibu tak panjang... tidaklah terasa ralat sebab ibu sempat juga buatkan kek harijadi untuk Alin untuk tahun ini kannn... hehe..


Oklah bercerita pasal kek ni.. sebenarnya kek ni mudah aje nak membuatnya.. Sebab tu ibu dia tak 'bercinta' nak buat.. hihi.. Kalau disuruh buat kek yang remeh2 tu memang angkat tangan dulu la... Oleh kerana Alin gemar makan buah-buahan.. ibu terfikir nak buat kek yang ada buah2 untuknya... jadi inilah dia Strawberry & Peach Shortcake yang ku buat untuk Alin untuk jamuan hari lahir yang dibuat dirumah makcik last weekend. Seingat ku.. kali terakhir aku buat kek ni ialah untuk jamuan hari lahir Haziq ke dua tahun pada tahun 2008...lama kan? Resepi ini adalah ilham dari Chef Anuar Deraman semasa ku mengikuti kursus membuat kek bersama beliau kira2 5 tahun yang lepas kalau tak silap.. Tetapi masa Chef Anuar ajar tu.. dia hanya gunakan buah strawberry saja... Now.. aku tambahkan buat peach dalam tin tu maka jadilah namanya begitu.. TQ Chef atas tunjuk ajar, tips & resepi yang dikongsikan... mintak halal ye saya kongsikan di blog kesayangan saya ni..

Strawberry & Peach Shortcake

Bahan2 Utama

1 biji kek span vanila (resepi seperti dibawah)
Sirap lemon secukupnya (cara menyediakan spt dibawah)
500 - 600 ml Fresh Cream/whipping cream (yg manis)~ diputar sehingga kental & ketepikan
(kuantiti fresh cream/whip cream terpulang.. jika ingin deko lebih lagi.. so lebih byk fresh cream diperlukan... MaDiHa deko sempoi jer.. )
1 tin buah peach ~ sebahagian didadu kecil2 untuk letak dlm kek dan sebahagian lagi guna untuk decoration atas kek.  (MaDiHaA guna untuk filling saja)
Buah anggur secukupnya (optional… MaDiHaA letak sebab Alin suka anggur.. hehe)
15 – 20 biji atau secukupnya buah strawberry ~ sebahagian didadu kecil2 untuk letak dlm kek dan sebahagian lagi guna untuk decoration atas kek

RESEPI KEK SPAN VANILA
Bahan2
200 gm gula kastor (resepi asal guna 240 gm)
240 gm tepung gandum
8 biji telur (gred B) (jika gred A letak 7 biji)
20 gm ovalette
40 ml air
2 s/k vanila
40 ml minyak jagung

Cara2
-Campurkan kesemua bahan kecuali minyak jagung ke dalam mangkuk.
-Putar guna kelajuan tinggi selama 10 – 15 minit sehingga bancuhan kembang dan gebu. Sementara itu.. panaskan oven dengan suhu 170C
-Perlahankan putaran dan masukkan minyak jagung.
-Tuang dlm tin pembakar yg telah dialas kertas dan disapu marjerin.
-Bakar sehingga masak anggaran 45 minit atau lebih bergantung oven masing2 ye. Gunakan penguji kek untuk menguji samada kek sudah masak. Maaf MaDiHaA tak tengok masa dengan tepat!
-Sejukkan

Bahan2 Sirap Lemon
1 biji lemon ~ perahkan airnya
200 ml air masak
40 gm gula caster

Cara2
Bancuhkan semua bahan atau masak sehingga gula hancur & ketepikan

PENYUDAHNYA 
    1. Kek span vanila yang telah sejuk dibelah 2 atau 3 lapis dengan ketebalan yg sama.. (MaDiHaA belah 2 aje.. takde pisau khas.. jd susah sket nak buat keje) Letak sekeping kek atas cake board dan sapukan dengan sirap lemon sehingga rata & lencun.      
    2. Sapukan fresh cream hingga rata atau lebih mudah kita masukkan fresh cream ke dalam piping beg & gunting sedikit hujungnya lalu kita picit di sekeliling permukaan kek yang dah dibasahi dengan sirap lemon tadi sehingga memenuhi permukaannya.  

     3. Lepas itu taburkan buah peach & buah strawberry yg didadu. 
   4. Sapukan lagi atau picit lagi fresh cream atas buah2 td sehingga menutupi taburan buah2an tadi dan ratakan. 
     5. Letakkan 2nd layer kek atas cream tadi & ulang cara sama spt no. 2.   

    6. Buat sehingga habis layer ke 3. (MaDiHaA cuma buat 2 layer saja yerr.. hehe..) Untuk lapisan yang terakhir.. hanya basahkan saja permukaan terakhir dengan sirap lemon.
    7. Akhir sekali sapukan sekeliling kek dengan fresh cream selebihnya & ratakan.

    8. Deko dengan fresh cream untuk border & hiasi dengan buah peach, strawberry & anggur mengikut kreativiti sendiri. (MaDiHaA deko dengan buah strawberry & anggur saja..)

Sentuhan terakhir.. tulisanku burukss.. hehe..


    Selamat mencuba!

22 comments:

Qhaifa Nur said...

sedapnya, memang bila makan terasa buah peach dan stoberinya....

Ibu Darwisy said...

wallah...sedapnye nmpak kek ni kak ratna..
sapuan fresh cream tu pun mengancam..kemas...

Patyskitchen - Exploring Global Flavor Around The World said...

Tabik spring la Madiha...akak ni tengah terhegeh-hengeh nak siapkan kek Eyba....tak siap2 lagi mak aii tenguk kek madiha malu akak dibuatnya

Amie said...

Cantiknya...berseri2 dengan kombinasi warnanya yang menawan! Isinya pun sudah tentu sedap sangat ye Madiha.

Cekgu Maz said...

cantiknyer kek tu ye....

ijayuji said...

Salam kak madiha cayang yg dirinduiiii selalu!!!! akak apa khabar??? ni org jauh yg tak berapa jauh sgt nii dah dtg :D ada pulak kek sebijik, suke kek2 yg ada selit buah2 niii sbb ada rasa masam2 gituuu sedapppp!kejadiannyer pun cantek! kalau kita yg buat, rata jerrr ehehe..

umi fatihah maisarah said...

sedapppnye kak....mmg b'tuah le dpt mak yg rajin mcm ni...
decoration dia je dh m'nawan kalbu...blm lg rase isi nye tu...
mmg sure sedap.

izahdaut said...

cantk giler kek akak. kemas sungguh tangan akak deco. simple.. kemas.. menariik dan pasti nyer sedaaaaaaaaaapp. saya je tak berapa pandai makan kek krim2 ni. hehehe

Mas Sani said...

cantik betul kek akk :) sedapnyaaaaaa

Love2cook Malaysia said...

Hi kak..sihat? Wah putih gebu kek tu kak...sungguh menawan...hehe ;)

Kak Jie Jie said...

Pandai Na deco kek..kemas..dan cantik..memang sedap letak whipping cream ni..tk muak tambah bila letak buah2an.pulak...

Mamasya said...

Aslmkum Ratna
baru ada kesempatan nak jln2 blog kwn2. byk yg tertinggal.menarik kek besday Alin...nampak ceria dg hiasan buah kat atas. kek hias dg fresh krim tak muak berbanding bc....
re; mmg sejuk masa kami pergi...tp sbb anak2 nak main salji tahan juga. salji kat taman pertanian bukit cahaya belum pernah pergi lagi. yg kat I Citypun belum sempat pergi.

lena said...

hi ratna, the cake is beautiful, am sure you daughter enjoyed eating this very much! your frosting skills are very good!

quinnie said...

sedapnya..kek pun cantik....:) saya suka kek taruk byk buah2 nih...hehehe

Sheery Dream Cakes said...

Assalamualaikum akak...
Cantiiknya kek tu akak... Pandai akak deco kek... Kek nie untuk bday anak akak yer... Selamat ulangtahun kelahiran buat Alin cayang... Moga berjaya dalam hidup d dunia dan akhirat.. Amin.. Maaf lambat wish...

blackcardomompods said...

madiha pki brand apa utk whipping cream nmpk stabil je xcair?

Cida de' Nuanza said...

nampak sedap dan sgt2 menarik..mmg fresshhh nampak..!

ummiaisyah said...

cayalah mama alin....tu yg alin cayang kt mama nih!

anymz said...

salam diha WOW!!!..cantiknya deko2 kek diha tu..tahniah akak ucapkan..itulah untungnya kita berblogging kan diha..dapat kita kongsi sama2 resepi2 dan cara2 mendeko...alhamdulillah....dah boleh bukak kedai dah tu..hehe

::Azura Rahman:: said...

masya-Allah.. cantik dan smooth je deco akak tu.. nice2x..

FIFIEY LYCHEE MARATION said...

yummy:)

ieza said...

hmmmm sedapnya....cam nak buat lah plak.....mohon resepinya Madihah....

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...