Terima kasih kepada yang sudi follow....

Wednesday, March 28, 2012

Sayur Pedas Labu Kuning dengan Timun & Kisah Nostalgia ku..

Assalammualaikum....... bersua lagi...


Lama dah rasanya tak masukkan resepi sayur... padahal memang hari2 masak sayur.  Sayur antara menu wajib yang sentiasa terhidang atas meja.  Selalu tu bila masak dok ambik gambar lauk pauk jer... gambar sayur macam malas je nak ambik.  Yelah kadang masak sempoi2 main campak2 jer.. paling kerap suka masak sayur tumis air, goreng2 atau sup2 aje.. tu yang malas nak tayang.. hihi.. Tapi kali ni saja jerlah ambik gambar Sayur Pedas Labu Kuning dengan Timun ni sebab jarang2 masak sayur labu ni sebab en. abang jarang beli.. ini pun aku sendiri yang beli konon nak buat projek kuih.. tapi sampai ke sudah tak jadi2.. sebelum labu tu reput dalam esbox baiklah aku sayurkan aje.. hehe.. 

Kengkadang rasa rindu nak makan lauk macam ni sebab dulu2 ma selalu masak macam ni masa berkebun sayur dulu.. rebus2 jer.. masak pulak kat dalam bangsal dalam kebun bila hari dah meninggi. Sayur yang digunakan selain labu kuning boleh juga ditukar kepada putik tembikai.  Biasanya putik tembikai yang sulung akan dibuang sebab jika disimpan ianya tak elok untuk dipasarkan sebab kulit dalam yang berwarna putih tu tebal & isi di dalamnya kadang kala merekah.. sebab tu petani akan buang putik2 tembikai yang pertama untuk menjaga kualiti buah untuk dijual.. tp kalau kita yg tanam sepokok dua ni.. putik pertama tulah yg kita sayang sangat kan.. hehe.. padahal putik pertama tu yang kuat makan baja sedangkan buahnya tak berkualiti.. tapi jangan tak tau.. putik tembikau sangat sedap dibuat sayur! Antara sayur lain yg sesuai spt. labu air, jagung muda (kami panggil podak jagung.. puaslah dulu makan masa ayah tanam jagung), timun, keladi, sayur pucuk manis & lain2 lagi.  Biasanya kami berada di kebun sayur seharian dari pagi sampai ke lewat petang... sebab tu arwah ayah dirikan bangsal atau pondok sebab kalau hujan atau ribut ada juga tempat nak berteduh.. & bila tengahari ada tempat boleh berehat, salian pakaian (lepas mandi) & solat.. Bila tengahari matahari dah meninggi memang dah tak larat nak teruskan kerja2 dikebun. Masa tulah kami selalu lakukan aktiviti lain... yang paling syok sekali kitorang suka pegi mandi di anak sungai sambil2 memancing ikan... bukannya suka sangat makan ikan sungai.. tapi saja suka memancing.. hehehe.. 

Kadang2 bila tak banyak kerja yang nak dibuat.. kami masuk hutan mencari buah kundang bila tiba musimnya.. Tapi biasanya kami pegi dalam kumpulan yang besar bersama2 dengan keluarga seorang pakcik yang lebih arif selok belok dalam hutan.. arwah ayah memang kurang arif & kurang berani sebab takut sesat masuk hutan yang besar tu.. (kebun kami asalnya dari hutan juga tapi diteroka secara berkelompok) kalau pakcik tu bagi cadangan je.. memang seronok sakanlah kami nak mengikut.. pakcik tu pun berkebun sayur macam arwah ayah juga...  kadang2 ada juga masanya kami pegi mencari ikan bila tiba musim kemarau sebab sungai atau parit biasanya airnya akan surut... makoiii... boleh nampak ikannya beribu2 lemon. Sekali sauk aje guna bakul plastik tu boleh dalam 5, 6 ekor ikan yang besarnya sama besar saiz tapak tangan aku masa budak2 dulu... mencari ikan sampai lupa diri.. bawak balik ke bangsal dibersihkan ikan lalu di salai.. manisnya kenangan itu... tak mungkin ianya akan berulang lagi.. arwah ayah pun dah takde.. kebun yang dipenuhi bermacam jenis sayur dulu sekarang sudah dipenuhi dengan pokok kelapa sawit...  

Biasanya bila perut masing2 dah lapar.. barulah sibuk nak balik ke bangsal & memasak.. jadinya.. lauk rebus2 macam nilah yang paling mudah & cepat nak disediakan... lawan pulak dengan nasi panas2, ikan masin & sambal belacan yang dibuat dari cili yang dipetik sendiri dari kebun... wallaweiiiii...  satu periuk nasi pun boleh abis.. hehe..  

Oklah.. jom tengok resepi sempoi ni... labu kuning hanya ada sejuring.. tentu tak cukup kalau dimasak.. jadi aku campurkan jelah dengan 2 biji timun... Tak sangka pulak anak2 suka lauk rebus2 gini.. kakak Dini suka makan labu.. tapi Haziq tak suka labu.. dia suka timun aje... macam2 selera anak2 ni...


Sayur Pedas Labu Kuning Dengan Timun
Resepi : MaDiHaA a.k.a Ratna

1/4 labu kuning ~ buang biji & kulit potong kiub
2 biji timun saiz sedang ~ dipotong ikut selera
3 cawan air
sejemput ikan bilis yang dikopek
1/2 kiub ikan bilis
garam secukup rasa

Bahan tumbuk
1/2 sudu kecil lada hitam biji
2 ulas bawang putih
5 ulas bawang merah

Cara2 masak
Jerang air bersama2 bahan tumbuk, ikan bilis, kiub ikan bilis hingga mendidih. Campurkan timun dah biar dlm 3 minit. Campur pula labu kuning dan masaklah hingga labu empuk. Tambah garam jika perlu hingga secukup rasa..  siap..

Jumpa lagi...

9 comments:

Cik Ayu said...

xpenah masak labu camni.. selalu masak lemak jer. boleh la cuba nanti sebab senang je kan

izahdaut said...

Seronok baca crrita akak ni. Mengingatkan time dulu2. Happy jadi budak kampung. Sayang anak2 tak merasa.. Smuanya dunia komputer.. Tak best..

Ingat dulu toolong mak kutip getah sekerap, bila penat cekodok pisang penyet pun trsa sangat nikmat. Kan.. Kami pun panggil pudak jagung kak..

Jarang masak sayur gini. Lenkali bileh try.

zila 4ever said...

salam kak madiha
suka baca cerita akk.semua tu tinggal kenangan..dlm lipatan sejarah..kenangan yg terindah kan..x semua org dapat merasa knangan mcm tu..lauk yg simple2 mcmne la yg org dok cari kak..snang dan ringkas..lg2 bila dah terkejar2 balik dr opis.nk amik ank sek lg..yg ada kt kepala yg ringkas jew la..tq kak share resepi nie.nk buat jgk sbb ada lg labu kt esbox tue.:)

Chah said...

Ohhh ini sayur asrama ni...berenang2 je ikan bilis tu yg noltalgia abih...sayu lak ati ingat kg...jaman kanak2 sayapun kalo x meresap dlm semak x sah...cari kulat sisir yg byk ktbtg getah tu... Sayur pedas baby jagung mmg terbaik!

ummiaisyah said...

indhnya kenangan zaman kanak2 kan kak ratna..ms sy kecik2 lu xde la merasa cam akak..tp tetap duduk di kampung..mandi pancur..kutip buah macang..seua tu x dilalui oleh anak2 kta sekarang kan..

Ilhamkreatif said...

salam kak madiha,salam kenal.seronok baca zaman kanak2 akak.ianya akan dikenang sampai bila2kan.Memang sedap masak tumis air ni.Kegemaran iza sekelurga juga.Jemputlah jengok blog iza .follow yee...

Naz / Nadz COSK said...

Assallamualaikm kak Madiha.
wah..ni mmg kena betul dgn selera Naz ni kak.. Sedapnya...Best arr akak boleh masak2 dlm bangsal yek masa tecik2 dulu. Naz kalau masak2 dlm bangsal, main masak2 jer..hehehe...

Zila said...

Assallam Madiha...blog awak best. Saya jumpa resepi belimbing hitam...sama mcm arwah nenek saya buat...

ainini said...

zaman dulu memang best, tak jumpa dah keadaan macam tu, masuk sungai, yg bersih airnya, tangkap ikan.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...