Terima kasih kepada yang sudi follow....

Wednesday, March 21, 2012

Asam Pedas Ikan Pari

Assalamualaikum....
 
Bersua lagi di petang Rabu... Hari ni takde resepi baru nampaknya.. so kita ulangtayang resepi Asam Pedas resepi Kak Anymz yang sedap ni ye... Memang terbaikkk... Thanks Kak Anymz.... 

Resepinya sama macam yang di masak dulu.. kali ni tukar ke ikan pari pulak. Dulu guna ikan jenahak.. Kak Anymz guna ikan tenggiri... tak kisahlah apa jenis ikan.. janji ikan yang sesuai di masak berkuah gini...




Asam Pedas Ikan Pari
Resepi : Kak Anymz

bahan2

1/2 ekor ikan tenggiri batang-akak guna 6 keping-bersihkan gaul sedikit dgn serbuk kunyit dan ketepikan (MaDiHaA gunakan ikan pari)
1 batang terung panjang-di belah dua dan di kerat 4.rendam dlm air sejuk sebentar (MaDiHaA takde stok sayuran yg sesuai.. just letak tomato aje)
15 tangkai cili kering-di kisar
1 labu bawang besar-di kisar
3 ulas bawang putih-di kisar
2 batang serai-di kisar
sedikit belacan-jika suka-di kisar
3 batang daun kesum-ambil daunnya
2 batang bunga kantan-di belah dua
1 kiub pati ikan bilis
garam secukup rasa
1 mangkuk air asam jawa-agak2 le (MaDiHaA gunakan 1 sudu besar asam jawa biji & ramas dalam 1 mangkuk air & tapis)
1 st serbuk kunyit
minyak untuk menumis

cara

Panaskan minyak di dalam periuk.
Tumis bahan2 kisar hingga naik bau.
Setelah terbit minyak, masukkan serbuk kunyit, garam dan kiub ikan bilis.
Masukkan air asam jawa.
Masukkan juga ikan dan daun kesum.
Bila sudah mendidih masukan terung yang sudah di toskan airnya dan juga bunga kantan.
Jerang hingga terung masak.
Renihkan sebentar dengan api perlahan dan tutup api.
Sedia untuk di hidangkan.


Selamat mencuba..

14 comments:

hazila said...

Saya suka asam pedas ikan. memang makan tak angkat kepala la jawabnya....

umi fatihah maisarah said...

sedapnye lunch akak hr ni...t'liur d'buat nye....

Qasey Honey said...

mmg cun asam pedas tu...nmpk sedap la...jap yer QH dtg bwk nasi putih ni...kita mkn sesama ehhh...hehehe

adarnadzmie said...

1st time buat asam pedas ikan pari balik kg baru2 ni...nasib baik jadik..tu pun mak yg tolong ajarkan...hehe

rostina76 said...

sedapnya la plok tgk asam pedas ni. kalau guna ikan merah sedak ke k.diha?

~~DAPUR KECIL KU~~ said...

sedap pulak tengok asam pedas ni.
kak long nok blk dungun dok bln depan?
mariah dgn pa ada wat kenduri

Sari Yusa Ibrahim said...

kalau saya ni, kompom nasi tambah tiga kali, hehehe

Nuridah said...

Assalamualaikum Madiha,

sihat ke??Wah dh beli pc baru ya...

wah kak Nur kan pantang tengok asam pedas...kira menu fav nie...nk tumpang mkn kat sini boleh tk??

Amie said...

Assalamualaikum Madiha,
ikan pari memang kegemaran Amie...mmmmm tak sabar rasanya nak masak begini!

mimie said...

sedappp....sy paling suker ikan pari ni...sbb x yah nk siang bagai, nk mkn x de tulang senang..... n yg pasti sedappp...bak semangkuk...peberet kami nihh...

Liza said...

liza kalau bab asam pedas ni, sampai kering liza hirup kuah dia, fuhhh sedapnyaaaa...

Ummu Madihah said...

Salam Madiha. Akak masak resepi ni utk dinner tadi, cuma guna ikan kembung. Memang sedap!! Tq for the share!

Uncle Lee said...

Hi Ratna, I suka your this asam pedas ikan pari. Ini da tentu tiga pinggan nasi liching, ha ha ha.
I can see you ada black belt in cooking.
Boleh dapat the wangi disini.
You have a nice day, and keep a song in your heart.
Lee.

Roses_Leo09 said...

emm sedapnya ........
tambah pula ada daun kesum, wangi semerbak ....

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

KongsiResepi.com