Terima kasih kepada yang sudi follow....

Thursday, May 13, 2010

Cencaru Masak Jintan



Lama tak tempek resepi lauk... aritu masak ikan cencaru ni.. sekor jer sebab besar sangat ikan nih.. Resepi mcm ni selalunya aku masak dengan ayam.. (hubby yg ajor) memang sedappp.. Kali ni tukar ke ikan plak.. test tengok ok dak.. hehe.. rasanya lagi sedap masak dengan ayam.. atau.. mungkin juga sebab aku dah tukar ke rempah kari ikan tu yg rasa dia lain sikit.. tapi tetap habis licin penyudahnya.. hehe...

Ni resepinya kalau ada yg nak menerai..

Bahan2
1 ekor ikan (aku guna cencaru saiz besar.. aku kerat 4 sebab nak terkeluar kuali kalau goreng sekor2)
garam & serbuk kunyit secukupnya
3 ulas bawang merah ~ hiris nipis
2 ulas bawang putih ~ hiris nipis
1 inci halia ~ hiris nipis & halus memanjang
1 s/b serbuk cili*
1 s/b serbuk jintan putih*
1 s/b serbuk kari ikan*
1 biji tomato ~ didadu halus
minyak secukupnya (aku guna sikit jek.. pasal tu sambal tak naik minyak)
sedikit air
garam, aji & gula secukup rasa

Cara2
1. Ikan dibersihkan lalu digaram kunyit hingga rata. Goreng hingga garing. Angkat & ketepikan.
2. Bahan2 bertanda* dibancuh dengan sedikit air hingga menjadi pes. Dalam kuali yang lain. Panaskan minyak lalu tumiskan bahan2 hiris hingga layu. Masukkan bahan2 pes rempah kalu tumis hingga wangi & naik minyak.
3. Masukkan sikit air, tomato dadu dan perisakan dengan garam, aji & gula secukupnya. Biar merenih seketika.
4. Bila dah secukup rasa.. masukkan ikan yang digoreng tadi lalu dibalik2kan. Kalau suka berkuah sikit.. jangan biar kering sangat. Kalau suka kering2 boleh biar sampai agak kering.
5. Angkat & hidang.

Selamat mencuba!

1 comment:

Ruziawati Bukhari said...

salam kak..

sedapnya menu kali ni.. ikan.. yummy!!

akak.. sila2 .. amik award kat blog t.. hehe.. sudi2kan kak..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...