Terima kasih kepada yang sudi follow....

Tuesday, May 25, 2010

Kek Butter Kelapa Pandan



Masih lagi update resepi & gambar2 lama dari FP... layankan ajelah daripada tak berupdate.. kan?

Kek ni wangi & sedappp... TQ pd penyumbang resepi..

Sumber : http://resipinoraini.blogspot.com - copy dari fp maklang courtesy by Maisya

Bahan-bahan :
270 gm mentega
230 gm gula kastor
5 biji telur B
60 ml santan segar @kotak
1 sudu besar pes pandan
240 gm tepung kek@ tepung gandum
30 gm kelapa kering
1/2 sudu teh serbuk penaik

Bahagian atas (topping):
40 gm mentega
35 gm gula aising
55 gm kelapa kering

Cara Membuatnya :
1. Putar mentega dan gula hingga gebu dan putih selama 10 minit.
2. Masukkan telur sebiji demi sebiji sambil dipukul hingga sebati.
3. Masukkan santan dan pes pandan sedikit-sedikit hingga sebati dalam adunan.
4. Tepung diayak bersama serbuk penaik dan masukkan sedikit2 ke dalam adunan diatas.Diikuti dengan kelapa dan gaul
5. Griskan tin pembakar empat segi atau bulat berukuran 9 inci dan lapik kertas serap minyak.
6. Tuangkan adunan kek kedalamnya.
7. Untuk topping, pukul mentega & gula hingga sebati, masukkan kelapa dan gaul lagi.Taburkan topping diatas adunan.
8. Bakar dalam ketuhar yang telah dipanaskan ke suhu 180 darjah celcius selama 45 minit.

3 comments:

JaSSNaNi said...

salam kak.... :D
nani dah tuko wall paper.. thankss kak.. akhirnya nani leh deco kat rumah baru tu.. hehehehe..

kak.. wahhh kek kelapa pandan... sedap nampak.. lagi2 makan time panas2 kan.. mesti tak sedor tup2 dah abis sepinggan.. wakakakka..

izahdaut said...

kak nk copy resep ni...sodap tu kerak2 tu

Ruziawati Bukhari said...

kak.. kek ni sgt marbeles okes?

sori baru dtg.. resepi sotong masak hitam tu t bt gini aje.. guna serai, bwg merah, sotong jgn buang dakwat.. letak perasa, garam.. rebus gitu je kak.. ala, resepi mudah.. malu nk bagi resepi ko akak.. huhu.. sapelah t ni.. hehe..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...