Monday, May 24, 2010

Ayam Percik Kelantan



Sedih sangat2 sekarang nih tauu... memang rasa kecewa, sedih bercampur geram dibuatnya.. huhuhu.. mesti u all tertanya2 & nak tau kenapa kan?? Sebenarnya.. aku sedih sebab kamera dapur aku dah rosakkkkkk... uwwaaaaa.... mana nak cekau duit nak beli yg baru nihh??? sob sob sob... Alkisah.. hari sabtu bebaru nih.. aku sibuk siapkan order roti jala & kari ayam yg jiran depan rumah order. Tak sedar tah masa bila anak bujang aku si Haziq tu dah selongkar beg tangan aku lalu ambik kamera dapur aku buat main. Tau2 dia bagi kamera tu kat aku then dia cakap kamera ibu dah abis bateri.. boleh gitu?? Aku ingatkan betul ler kamera tu abis bateri.. rupa2nya.. kamera tu dah rosak tak boleh nak off/on dengan betul. Sebab benda yg kat depan yg boleh kuar masuk tuh (apa ke namanya aku mmg tak tau nak nyebutnya) dah semacam senget kedudukannya.. mungkin kamera tu terjatuh atau dia sesaja main ketuk2 ke tak taulah.. bila tekan on lampu masih nyala.. tp jem tak mau gerak2 benda tu.. sedih sesangat nih.. kecewa pun ada.. tak bolehlah nak ambik gambar cantik2 lagi segala eksperimen aku.. ada gak ambik gambar guna handphone.. tapi henpon murah.. kualiti gambar takdelah elok.. pulak tu.. mcm bermasalah pulak nak transfer ke PC.. Aduhaii.. Haziq Haziqq....

Buat sementara ni.. aku paparkanlah dulu gambar2 lama & resepi yang aku cilok dari FP aku untuk koleksi dlm blog ni pulak. Sebenarnya ada lagi beberapa gambar & resepi yg baru yg belum update dlm FP/blog ni.. tapi aku cari resepinya pulak entah kemana aku simpan.. so.. resepi takde tak syok ler nak letak gambar aje ye dak..? Jadi baik aku masukkan gambar2 lama aku ajelah buat sementara ni.. tak tau bilalah nak dpt kamera baru.. tak pasti kamera tu boleh dibaiki atau tak.. Atau.. nak pinjam dari adik aku?? hehehehe... byk cantikk!! kekeke..

Layan...

Ni resepi Ayam Percik Kelantan yang sememangnya marbeles.. resepi pior Kelantan yang aku ambil dari FP Kak Jie Jie.. Nak tau pior ke tak resepi percik Kelantan.. lihat pada kuahnya.. kalau kuah warna merah... tu dah tak pior ler tuh.. sebab percik Kelantan kuahnya tak merah.. putih2 gitu aje.. Thanks ye kak Jie resepinya.. memang best!!

Bahan2
½ ekor ayam ~ potong 2 bahagian (taknak potong pun boleh.. ikut suka)
Sedikit kunyit serbuk
Sedikit garam

Bahan Kuah
1 biji kelapa ambil 4 ~ 5 cawan santan (MadihaA guna santan kotak cap ayam 200 ml + 2 cawan air)
5 ulas bawang merah
4 ulas bawang putih
3 batang serai
1 ½ inci halia
1 keping asam gelugur
garam secukup rasa
2 sudu kecil gula

CARA-CARANYA:

1. Ayam dibersihkan, dikelar dan lumur dengan garam dan kunyit.
2. Bakar ayam dlm oven dengan suhu 200C (api atas bawah) sehingga ayam masak. Dalam 15 minit balikkan ayam supaya garing rata. (Sori tak tengok masa.. so agak2lah yer hingga ayam masak). Sementara ayam masak.. sediakan kuah percik (Caranya ada dibawah)
2. Bila ayam sudah masak, lumur/ curahkan dengan kuah percik. Dibakar lagi sebentar dan dibalik-balikkan & curah pula kuah dibahagian satu lagi dan bakar lagi agar kuah meresap ke dalam isi ayam tadi.
3. Sedia utk dihidangkan. Hidangkan / curahkan sekali lagi ayam dengan kuah percik lebihan tadi. (Step ni Madiha tak curah pun.. terlupa.. tapi kuah tu terus ku sudukan dlm pinggan nasi )

Cara Menyediakan Kuah Percik
1. Kisar halus bawang merah, bawang putih, serai & halia.
2. Panaskan santan dan masukkan bahan blender, garam dan asam keping. (untuk step no. 2 ni.. Madiha tumiskan bahan2 blender tu sehingga agak garing pastu baru masukkan santan. Ni sebab Madiha guna santan kotak so kalau tak tumis nanti jawabnya tak naik minyak ler kuah percik ku ittew )
3. Kacau sentiasa sehingga naik minyak dan pekat. Masukkan sedikit gula dan masak sekejap lagi. Rasakan biar secukup rasa.

Selamat Mencuba!!

4 comments:

JaSSNaNi said...

salam kak.... alahaiiii siannye.. camera dah rosak... mmg sedeyyy kan.. ye la.. kita ni berkomunikasi ngan kawan2 menggunakan camera lah.. bukan nak menunjuk.. tapi sekadar nak berkongsi hasil kerja kat umah.. betul tak? hmmmm yang benda kuar kat depan tu.. namanya zoom kak.. bape kali bleh zoom in/out.. ooo benda tu dah tak gerak yer.. hmmm.. ape pun.. akak antar kedai dulu.. tengok camne.. leh baiki ke tak.. kalau tak leh.. terpaksa la beli yg baru.. nani kalau kat dapur guna h/phone camera je.. kalau nak guna camera sebijik lagi tu.. besorr sangat.. susah nak sorok2 dari anak kecik tu.. kang ade gak die nak test power... huhuhhhh...
ape pun kak.. ayam percik kelantan ni.. mmg marbelousss lah.. sedappp nampak..
psttt.. kak.. nani dah tukar wallpaper kat blog.. hehehe.. jenuh gak belajor camne nak menukor itu ini.. entah ler sok boleh masuk en3 ke tak.. sbb takut tak jumpa button edit lak.. hahahahaha.. sabor je la...

MaDiHaA a.k.a Ratna said...

nani: betul tu nani. kamera tu ibarat nyawa kita skrg nih.. hehehee.. kalau takde kamera.. mcm kucing hilang anak jadiknya.. hehe.. terukkan? tulah dia penangan zaman cyber nih...
dah pandai ye tukar wallpaper umah baru nani? akak tak nyempat2 nak pi ajorkan.. tp takper.. sbb ada arahan kat blog tu.. cuma kena teliti baca & faham betul2 arahan dia.. mesti boleh punya..

Irfa said...

minta izin copy paste ye..nak share kat blog saya
dh try..memang menjadi ;)

Azie said...

As salam. Maaf kalau saya membetulkan sedikit apa yg ditulis. Sebenarnya percik Kelantan ada 2 jenis, putih dan merah. Sama jer utk ayam atau ikan. Selain itu, percik Kelantan, biasanya atau majoritinya tak menggunakan bawang putih. Saya menolong bonda memasak percik sejak kecil lagi.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...