Saturday, January 1, 2011

Bubur Cha Cha


Salam & selamat tahun baru diucapkan kepada semua pengunjung blog mamawandiha/MaDiHaA/Ratna...


Sekejap aje tahun berganti tahun... tak terasa masa berlalu begitu pantas.. usia pun semakin bertambah.. anak2 semakin membesar.. & tahun ini.. hero ku yang sorang tu pun dah nak mulakan sesi persekolahan di tadika Islam.. macamanalah agaknya hari pertama dia kat tadika nanti yek.. sekarang ni.. ramai ibu bapa yg dah hantar anak2 mereka ke tadika pada usia seawal 4 & 5 tahun.. Bila masuk darjah satu.. kebanyakan anak2 semua dah pandai membaca..  beruntung anak2 zaman sekarang...

Oklah.. hari ni.. kongsi resepi mudah aje.  Dah lama betul tak buat bubur cha cha ni.. hari tu masa pegi kedai runcit belakang ofis ni.. ternampak tepong bubur cha cha tu terus teringin nak buat.. belilah sepeket kecil & sekali dengan keladi, keledek serta santan.. balik kerja sampai rumah terus siapkan bubur cha cha ni... anak2 semua suka tambah2 si kecik tu.. banyak jugak dia makan....



Masukkan jugalah resepi walaupun semua orang dah tau buat...

Bubur Cha Cha by MaDiHaA

Bahan2
1 cawan tepong bubur cha cha warna warni
2 ketul keledek yg kecil
1 ketul keladi sederhana
2 1/2 mug santan
gula secukup rasa
2 helai daun pandan ~ cuci & simpul
sedikit garam

Cara2 Menyediakan
1. Kupas keledek & keladi & dicuci bersih.  Potong dadu besar keledek & keladi & isikan dalam bekas yang berasingan.  Kukus keledek & keladi berasingan hingga 3/4 masak.
2. Dalam periuk.. cuci tepong bubur cha cha & rebus tepong bubur cha cha hingga tepongnya lembut.  Angkat & cuci dibawah air paip kemudian toskan.
3. Dalam periuk yang lain satukan santan, daun pandan, gula & sikit garam dan masak hingga mendidih sambil dikacau2 sentiasa agar santan tak membuak. Bila mendidih.. Masukkan tepong bubur cha cha yang direbus, keladi & keledek yang dikukus 3/4 masak.  Kacau2 biarkan kuah sedikit pekat (jangan pekat sangat!). Biarkan secukup rasa manis & lemaknya ikut citarasa sendiri.  Siap untuk dihidangkan.

Selamat memasak!

5 comments:

izahdaut said...

sedapnya bubur cha cha ni..lama tak makan.time puasa dulu je.cantik warna warni.kak madiha selmat melangkah ke tahun yg baru ye...

Mimiey.. (^-^) said...

mmg nampak sgt sedap bubur cha2 tu.... akak,slmt tahun baru ye...

SH said...

salam Madihaa,

Nampak sedap bubur ni...yummyy..

wati said...

salam...

slmt tahun baru kak..nmpak sedap bubur tu,telan air liur je lah sy ni...

norsadira said...

sedapnya..nk cuba resepi inilah.terima kasih, jemput singgah blog saya juga :
http://dirawanhartawan.blogspot.my/

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...