Terima kasih kepada yang sudi follow....

Wednesday, January 26, 2011

Lauk-pauk sempoi aje...


Salam & selamat pagi...

Malam tadi adik mms gambar udang galah yang diaorang pegi tangkap kat Rompin.  Sajalah tu nak mengumpan kaklongnya ni suruh balik kampong cuti raya Cina ni nanti... aritu dorang dah telefon nak ajak kitorang cari udang kat Rompin.. aku kata.. abanglong ada hal lain nak  kena balik kampong Raub (umah MIL) cuti minggu depan ni nanti.  Kalau ikutkan.. memang syok pegi cari udang galah kat sungai tu... kat Rompin tu memang lubuk udang galah.. kalau tak pandai atau tak berani nak pegi cari sendiri kat sungai.. boleh juga beli udang galah yang dijual mentah atau pegi je makan kat kedai/restoren yang ada jual masakan udang galah.  Memang best! XTVT pancing memancing ni memang aku minat walaupun aku ni penakut dengan air sungai sebab aku tak reti berenang.. hehehe... Tapi apakan daya... walaupun geram tengok udang2 yang bergolek tu.. kami terpaksa gak balik Raub cuti CNY ni sebab cik abang aku ada projek lain yang lebih penting... 

Nasiblah dalam esbok ada jugak udang... walaupun udang aku kecik2.. tp lepas ler kempunan nak makan udang walaupun tak dapat merasa udang galah diorang tu..  huk huk huk...

Layan lauk sempoi2 je kali ni.. 
Udang Goreng Kunyit by MaDiHaA

Bahan2
500 gm udang ~ dibersihkan
1 biji bawang besar ~ dimayang
1 ulas bawang putih ~ dihiris
2 biji cili hijau (kalau nak pedas letak cili padi) ~ dihiris
2 sudu kecil serbuk kunyit
garam secukup rasa
sedikit minyak (anggaran utk menumis)

Cara memasak
1. Udang yang dah dibersihkan digaul dengan garam & serbuk kunyit.
2. Panaskan minyak lalu masukkan udang. Kacau2 rata sekejap kemudian masukkan bawang2 dan cili hiris. Kacau2 kejap hingga nampak udang masak & bawang2 layu. Angkat & sedia untuk dihidangkan.


Resepi sempoi seterusnya...


Peria Masak Taucho by MaDiHaA

Bahan2
1 biji peria ~ dihiris
1/2 biji bawang besar ~ dimayang
3 ulas bawang merah ~ dihiris
2 ulas bawang putih ~ dihiris
15 biji cili padi ~ dihiris
1 sudu besar udang kering ~ ditumbuk halus
2 sudu besar taucho kasar
secubit gula
minyak untuk menumis
1/2 cawan air
Cara memasak
1. Panaskan minyak lalu tumis bawang putih, bawang besar, bawang merah & cili padi hingga layu. Masukkan taucho, udang kering & air lalu kacau rata.
2. Masukkan peria & secubit gula bila nampak air dah panas. Kacau rata2 hingga peria nampak lembut. Siap untuk dihidangkan.

Ok... selamat memasak...

11 comments:

hana said...

aduhaiii lauk2 macam nih lah yg kite suker.... lama tak makan peria kak... sedapnyerrrr......

JaSSNaNi said...

nyum nyum... pecah cili api.. makan ngan nasi panas.. sure sampai tak HENGAT d0nia kan.. :) ehehehe.. mlm tadi nani tak makan.. full sampai tak leh makan malam.. ehehehe.. :)

nani and anak2 pun suka udang goreng camtu kak.. :) selalu gak wat.. :) ringkas dan pantas kalau nak sediakan tu kan.. jimat masa.. tapi sedapppppp.. berbaloi2.. fingger liking good lagi.. :)

MaDiHaA a.k.a Ratna said...

HANA: akak pun suka lauk2 simple & kering2 camni.. nak masak pun sonang... kalau lauk2 yg beria2 tu.. kena tunggu ari cuti baru leh masak.. maklumlah kan.. sambil masak byk benda lain nak kena setel gak.. heee...

JASNANI: huhhh.. sure berasap tuh! udang tu akak tak boh cili api sebab anak2 nak mkn.. amboi ko santap sampai overload yer nani.. patut ler kenyang sampai ke malam.. hahaha...

izahdaut said...

akak..akak orang mana ek?saya ingat akak org terengganu...oo hubby akak org raub ye..sekapal la..tapi saya ke depan lagi...hehe

Nieza said...

wah menu ni sungguh menyelerakan....sedapnya tgk udang tu kak fresh lak tu..:)

Diana @ Melley Mey said...

wah peria tu buat diana terliur... dah lama tak masak peria.. mlm nie nak masak gak ler... heehee

MaDiHaA a.k.a Ratna said...

IZAH: akak memang asal orang t'ganu.. tapi parents akak berhijrah ke pahang (keratong) so.. dekatlah dengan rompin tu.. tu sebab akak memang selalu blk pahang je dah laki pulak orang raub (pahang jugak) t'ganu tu.. balik sekali sekala je... izah orang lepih kan? hehehe...

NIEZA: tu la nieza.. masak sempoi2 gitu je tp memang menyelerakan.. udang tu mmg fresh.. tangkat sendiri lagi tu.. hehee...

DIANA: sesekali mmg teringin nak mkn peria kan diana? walaupun pahit tp tetap sedap dijadikan lauk...

izahdaut said...

akak..tu la patut akak suke masa saya buat entry cakap pahang tu..hehe..area pahang lepih dengan keratong pekan kuantan tu lorat dia lain sikit..kalau raub ngan lepih tu lebih kurang...oo asal trgannu tu la sebab banyak makanan trgganu akak tahu.keratong tak jauh ngan muadzam kan kak..banyak felda kan.slalu gak ke muadzam sebab ada akak saya duk kat situ

MaDiHaA a.k.a Ratna said...

IZAH: a'ah.. pahang tu luas sangat.. walaupun sama pahang tapi lorat lain2.. akak masa mula2 kawin dulu bila dengar mak dengan sedara mara bersembang.. banyak benda yang tak faham.. masalahnya bukan sleng je yg lain.. tapi perkataan tu sendiri yg lain.. jadi melopong jelah tak boleh nak join sama.. kekeke.. tapi skrg ni.. dah faham dah laa.. hehee...

akak rasa beruntung dpt kawin ngan org raub sebab banyak masakan kampong yang unik & best2... terutama gulai asam rong & sambal tempoyak yang tak pernah akak makan sebelumnya... sekarang ni dah jadi feberet akak & anak akak yg sulung.. mak & adik2 akak pun masing2 dah ketagih gulai asam rong jugak.. hehe...

keratong tu pun felda jugak.. kat belah2 sana memang byk felda.. memang dekat sangatlah dengan muadzam tu... kalau kebetulan akak ada kat keratong bolehlah dtg umah mak akak kat sana..

Diana @ Melley Mey said...

betul2... hehehe.. dah masak dah tadi tuk dinner nie.. ^_^

CIK MAY said...

eh,.orang keratong ke?saye org keratong jugek...(nyamouk..;p)

dah try resipi udang yg ats tu,bt mlm td..sedap jugak..cume terlebih serbuk kunyi sikit..hehe...

http://mayandhanis.blogspot.com/2012/05/udang-masak-merah-udang-goreng-bersama.html

tq share resipi

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...