Terima kasih kepada yang sudi follow....

Wednesday, January 5, 2011

Makaroni Bakar Bertuna Cendawan


Salam pagi Rabu buat semua...

Mencelah masuk entry kejap sementara dah habis sibuk.. Makaroni bakar ini pun salah satu yang sempat ku buat masa ma & adik ada kat rumah minggu lepas.  Konon2 nak buat sebagai sarapan.. (ku buat & bakar lewat mlm) bila siap dibakar.. semua orang tak boleh tahan dengan baunya yang harum & lazat.. so masing2 dah rasa sorang sikit masa panas2 tu.. hehehe... memang sedap sangat! Semua orang kata sedap! TQ Mat Gebu kerana berkongsi resepi yang sedap ni ye.  Walaupun akak hanya guna keju slice sahaja sebab tiada stok keju mozarella.. tapi tetap sedap.  Tapi akak nak mintak maaf sebab derhaka sikit pada sukatan makaroni tu.. jangan mare yg Mat.  Bukan apa.. mangkuk yg akak gunakan tu tak muat kalau nak guna makaroni 250gm.. Jadi akak dah kurangkan ke 200 gm saja so maknanya.. akak punya tu terlebih intinyalah daripada makaroninya.. hehehe... tu yg bertambah2 jadi sedap tu sebab lauknya lebih.. kekeke... Ok Mat.. izinkan akak copy & paste resepinya di sini ye.. Thanks again!


MAKARONI BAKAR BERTUNA CENDAWAN by Mat Gebu

BAHAN-BAHANNYA :-)
250 gram makaroni yang belum direbus (MaDiHaA guna 200 gm saja)
125 gram keju mozarella, hiris nipis (nak parut pun boleh)..atau guna keju pilihan anda (MaDiHaA guna 5 keping keju slice)
1 tin cendawan butang, ditoskan (mat guna cap "ayam")
1 tin tuna, tos kan
1 biji tomato merah, cincang halus
1 biji bawang holland, dadu (belasah guna bawang biasa pun boleh)
3 ulas bawang putih, cincang halus
1 camca teh lada hitam yang baru dikisar
2 helai bay leaf
1 camca besar sos tomato
Garam dan gula secukup rasa
Sedikit minyak zaitun
Sedikit air

BAHAN KASTARD :-)
5 biji telur (MaDiHaA guna gred A)
50 ml susu sejat
1/2 camca teh serbuk lada hitam
Secubit garam
Secubit gula

CARA MEMBUATNYA :-)
   1. Rebus makaroni tadi dalam air yang dimasukkan sedikit garam, hingga lembut, toskan dan gaul dengan sedikit minyak zaitun, sejukkan. Cendawan butang tadi dibahagi dua, satu bahagian hiris kasar dan satu bahagian lagi hiris nipis. (Part ni MaDiHaA hiris nipis semua cendawan, kemudian campurkan kesemuanya semasa memasak inti). Panaskan oven pada suhu 175C. Sediakan belas berukuran 8 inci x 8 inci x 3 inci, lenser dengan sedikit mentega dan alas dengan aluminium foil, lenser juga aluminium tadi. Ketepikan.
2. Panaskan minyak zaitun dalam kuali, tumis hirisan bawang besar, bawang putih dan bay leaf hingga harum, masukkan tomato cincang dan tomato sos, kacau rata dan tuang sedikit air. Tambah lada hitam dan juga cendawan. Masak sekejap, masukkan tuna, pecah2 kan isi ikan tuna tadi dan gaul rata. Tambah garam secukup rasa dan secubit gula. Masak sekejap, rasa dan jika ok boleh angkat. Kelurakan bay leaf tadi dan ketepikan.
   3. UNTUK MAKARONI BAKAR :- Bancuh semua bahan kastard dan pukul dengan whisk hingga sebati. Masukkan makaroni yang telah sejuk tadi dan gaul rata. Tuang 1/2 bahagian ke dalam tin yang telah disediakan tadi. Tuang pula no. 2 atasnya dan ratakan. Lapis dengan makaroni yang selebihnya. Susun cendawan yang dihiris nipis atas makaroni tadi. (Part ni MaDiHaA bahagikan inti kepada 2 bahagian.  Akhiri dengan lapisan inti di atas sekali kemudian tutup inti dengan cheese) Kemudian susun pula keju mozarella (atau keju pilihan anda). Tekan2 sedikit dan bakar 30 - 35 minit. Bila masak boleh dihidangkan.Pada mat hidangkan masa panas lagi sedap ....

CATATAN MAT GEBU :- Satu nak pesan, resipi ni perlu penggunaan garam yang agak sedikit, apa2 pun ikut citarasa masing, yang penting anda rasa dulu, jangan main lambak saja. Lagi satu penggunaan keju lain selain mozarella juga akan memberi kesan pada rasa masin..itu saja...

Selamat mencuba!

8 comments:

kucingorengemok said...

kak, macam mana kalau tukar namanya jadi makaroni tuna bakar bercendawan? sama tak maksudnya? hihihi :)

MaDiHaA a.k.a Ratna said...

KUCINGORENGEMUK : tak boleh tukar2 nama menu sembarangan dik.... takut tuan punya resepi marah nanti.. so akak ikut bulat2 nama asal dari tuan punya resepi.. jangan main2.. nanti Mat Gebu marah.. hehehe...

Lya Colours said...

wahhhhh
kita selalu buat makaroni bakar biasa je
tak pernah tau plak ada mcm ni
itu pon resepi makaroni bakar pon rembat kat fp akak
kuikuikui

Fiza Nordin said...

adeh...syedapnye kak....!!!

Nieza said...

wah sedapnya nengok...memang dah lama teringin nk buat ni tapi tak buat juga...tgk akak tayang ni terliur la pulak..:)

Mimiey.. (^-^) said...

akak, sedapnye!!! mie mmg suka makaroni bakar camni... tengok akak tayang macam nak buat..tapi xtaula bila..huhuhhuu

cikmanggis said...

eh boleh cuba ni..terima kasih madiha..masuk list ni..tinggal beli cheese je.

Mat Gebu said...

salam kak, waaaaaaaaaaaaaaa..pengggsannnn >_<...Minta maaf sebab baru nak balas komen kat blog, tu yg ter baca..hehehe (^_^)..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

KongsiResepi.com