Terima kasih kepada yang sudi follow....

Monday, August 15, 2011

Kari Kepala Ikan Ala Mamak............ terbaikkkk!!

Assalamualaikum......


Bersiaran lagi petang ni... Kali ni pos resepi lauk pulak ye.. Ini pun juadah berbuka hari Sabtu baru ni jugak.. Rezeki di bulan puasa agaknya... adalah hamba Allah beri 3 ekor ikan jenahak yang di pancing di laut kat makcik...  makcik pulak hari2 sibuk dok buat bubur lambuk masjid.. takut tak sempat habis ikan yang banyak tu.. jadi seekor dari ikan2 tu dah jadi rezeki aku... Alhamdulillah... Makcik bagi yang paling besar pulak tu... balik2 aku timbang.. ikan tu beratnya hampir 1.4 kg.. itupun ikan dah siap buang perut & sisik.. aku tinggal kena potong aje. Jenuh jugaklah nak potong ikan ni..  (abang lak kerja Sabtu baru ni.. tu yg kena potong sendiri) siap kena ketuk2 dengan anak lesung lagi.. hehehe.. yelah tulang tengahnya tu kan ke keras... dah guna pisau daging tu pun kena ketuk2 baru lut.. 

Kalau dah ada ikan besar gini.. kepalanya tu sedap dibuat kari atau gulai cili padi aje.  Isinya pulak biasa aku goreng garam kunyit je.. Sebab dah lama tak makan kari ikan.. aku pun masak ler kari kepala & ekornya tu.. kari ala2 mamak style yang tak gunakan santan.  Resepi dari Ana (tauke kek kat Penang tu) ni memang terangkat! Terima kasih Ana untuk resepi ni... memang resepi ni akak digunakan sampai bila2.. sebab sedap sangat2.. Yang penting.. kari ni tak gunakan santan... so.. boleh ler hirup kuahnya tu tanpa rasa bersalah.. kekekeke...

Mintak izin sekali lagi ye Ana.. kita nak letak sekali lagi resepi kat sini.. dulu pun dah pernah masukkan resepinya kat sini.  Resepi ulangan yang sememangnya sedap!


KARI KEPALA IKAN ALA MAMAK
Resepi : Ana Elianas FP (TQ Ana!)
Sumber : MaDiHaA a.k.a Ratna

Kepala ikan merah yg siap dipotong (MaDiHaA guna kepala ikan jenahak & sekeping ekornya (jd bahan2 lain MaDiHaA dah lebihkan sikit dari resepi yg dulu sebab dah lebihkan ikannya)
5 sudu besar rempah kari ikan - Ana guna Alagappas (MaDiHaA guna kari ikan Baba's)
3 sudu besar cili kisar - nak guna cili serbuk pun boleh (MaDiHaA guna serbuk cili)

Bahan2 Kisar
1 biji bawang besar
3-4 biji bawang merah
4 biji bawang putih
sedikit lada hitam (letak 1 sudu kecik serbuk lada hitam)

Bahan2 Mayang
1 labu bawang besar dimayang halus
3 biji bawang putih

daun kari 2 tangkai (Jangan leraikan)
sedikit halba campur
air asam jawa lebihkan sedikit (MaDiHaA guna 2 sudu besar asam jawa + air ambil jusnya)
garam secukup rasa
air secukupnya utk kuah

Bahan Rampai
Terung ataupun boleh guna kacang bendi (MaDiHaA guna bendi je)
Cili hijau
Buah tomato

Cara Menyediakan
1. Panaskan minyak dan tumis bahan2 yg dimayang dengan halba campur. Setelah agak layu masukkan cili kisar, bahan mesin. Kemudian masukkan rempah kari ikan.  Masukkan 2 tangkai daun kari...jgn ceraikan daun tu..sbb batang daun kari tu akan memberi aroma yg sedap pada kari kita. Masak sehingga hilang bau rempah tu... masukkan air jika rempah nampak kering.

2. Setelah rempah dah masak dan hilang bau, masukkan air asam jawa yg ditapis, air secukupnya ikut kepekatan kuah yg disukai...masukkan garam.

3. Setelah mendidih, masukkan ikan, bahan-bahan rampai. Masakkan sekejap sahaja supaya tak nak ikan masak terlalu lama dan hancur. Rasakan apa yg kurang bolehlah ditambah. Sedia utk dihidangkan.

Selamat mencuba!

14 comments:

izahdaut said...

tu diaaa... sedap nampak kari kpala ikan akak tu... lama dah tak menggulai kari..

chikadakbiru said...

pergh kepala ikan jenahak nih...memang sedap...

Lya Colours said...

wah maveles !! kalau ada belen kuah, bleh cicah roti bom ni. roti kosong pon okey

ct noarizah said...

Sedap lak tgk kari kepala ikan ni nak2 pulak masak style mamak ni yg bertambah nasi ni !!

lina_pg said...

wow..sedapnay ngancam tul kari kepala ikan ni..tmbh lak kuah pekat2 cenggini..perg sedap tak hengatt

Amie said...

adeeeehhh... kari mamaklah, tadi pun dah jamu selera di dapur (lupa lak) ni..siap bebiji sawi lagi tu... Kak Amie nak matanya ye...sedap!

HomeKreation said...

Waduh, ni boleh tutup kedai mamak kat sebelah tu...hehe... sodap ni!

quinnie said...

adusss kak ratna....saya paling tak tahan kalau tengok gulai kari nih...rasa nak bergulai kari time ni jugak..kekekek...arrghhh sedapnyaaa....:)

Juwita Jamaludin said...

salam kak.. nampak pun terbaik punya.. seda ratah pun tak pe .. kalau ada roti pun ok dah

Yatie said...

Assalamualaikum K.Madihah,
menyelerakan sungguh kari kepala ikan ni..kegemaranku...ada bendi tu yg best..

nadilah said...

Assalamualaikum K.Madihah..
Wow !!!! Nak buatlah..

piskemi said...

Dah masak guna resepi akak ni...terima kasih yer :-)

Lilykamal ly said...

Yumyum..sdapnye..nk cubela..mntak izin amik resipi ni ye kak..trimekasih

Lilykamal ly said...

Yumyum..sdapnye..nk cubela..mntak izin amik resipi ni ye kak..trimekasih

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

KongsiResepi.com