Terima kasih kepada yang sudi follow....

Tuesday, August 23, 2011

Cucur Udang

Assalamualaikum & salam sejahtera......


Orang lain dah sibuk tayang sekuk raya.. yang aku tak abis2 dengan menu2 berbuka.. hehehe.... alhamdulillah.. dah siap dua jenis kukis buat weekend yg lepas.. cuma tak sempat lagi nak diposingkan.... tp kukis2 semua dah tinggal 2/3 dari balang dikerjakan dek anak2.. hehehe..... takperlah.. buat pun untuk dorang jugakk... tak cukup nak buat raya nanti kita tunjuk2 jelah... hehe.. ni statement org yang 'rajin' le ni.. kih kih kih.. seronoknyer kalau jadi suri rumah sepenuh masa............ boleh wat sekuk raya byk2 sebab ada byk masa kat rumah.... sabor jelahh...

Oklah.. Cucur Udang ni juadah yang digandingkan dengan menu Nasi Dagang semalam untuk berbuka hari Ahad yang lepas.. walaupun semua orang pandai buat cucur udang... kita masukkan jugak resepinya yer untuk rujukan anak2 nanti...


Cucur Udang
(ini versi lembut.. kalau nak versi rangup klik kat SINI)
Resepi : MaDiHaA a.k.a Ratna

Bahan2
500 gm tepung gandum
sedikit serbuk kunyit
2 biji telur 
1 biji bawang besar ~ potong dadu
10 tangkai daun kuchai - dipotong 1 inci
1 mangkuk taugeh - buang kepalanya.. ekor tak buang pun takper (org malas )
(boleh campur sayuran lain kesukaan anda spt carrot parut, kobis atau apa2 jer)
2 sudu kecil garam ~ di bancuh dlm air suam
air suam/ air biasa secukupnya hingga dapat batter yg sesuai (biar cair sikit dari bancuhan cekodok biasa.. tapi pekat sikit dari bancuhan roti jala)
udang secukupnya - dibersihkan buang sesungut dia tu..
minyak utk menggoreng

Cara menyediakan
1. Masukkan tepung, serbuk kunyit dlm bekas yg sesuai. Masukkan bawang dadu, taugeh & daun kuchai dan kacau rata. Tuangkan air suam bergaram tadi dan kacau sambil masukkan telur dan kacau lagi.  Tambah lagi air & kacau hingga bancuhan rata dan sederhana pekat.
2. Panaskan minyak dlm kuali.. letakkan senduk yg tahan panas dlm minyak panas.. agak2 dah panas sikit.. angkat senduk tu dengan kain pengalas periukk (MaDiHaA guna senduk pesen lama yang takde penebat tu.. takut panas tangan).. Pastikan dalam senduk diisi dengan sedikit minyak panas.
3. Masukkan batter tadi ke dalam senduk yg panas tu menggunakan senduk yang lain.. (maknanya.. jangan cedok guna senduk yg sama.. nanti melekat2 plak bila menggoreng) Letakkan udang sekor atas batter yg berada dlm senduk tu.. dan letak dlm kuali.. biarkan kejap.. pastu bolehlah cungkilkan guna garfu atau chopstick. 
4. Ulangi proses yang sama sambil2 menggoreng hingga cucur yang pertama nampak garing & masak. (jangan lupa balikkan). Goreng sehingga habis. 
5. Hidangkan dengan sos kegemaran atau kuah kacang.  (MaDiHaA hidang dengan sos lebihan buat nasi ayam hari sebelumnya tuh... sedap!)





Nota MaDiHaA : Senduk tak perlu dipanaskan setiap kali nak menggoreng.. memadai biarkan terendam tanpa batter sesekali je jika cucur nampak melekat sangat. Biasanya.. boleh terus sambung menggoreng tak perlu panaskan pun takpe sebab masa kita menggoreng tu pun kita rendam sekali dengan senduk.


Ok.. selamat berpuasa semua & selamat mencuba...

7 comments:

Lya Colours said...

sedap nampak udang beso2. buat sendiri memang puas hati. kalau beli berserah je ujang besar hujung jari.huhu

Diana @ Melley Mey said...

Assalamualaikum akak...
wah fav anak2 diana nie akak.... kalu mereka nmpk cucur udang mmg x kan tolak... hehehe... tgk cucur udang yg akak buat nie mmg terliur tgk.... sedaaaap

chikadakbiru said...

terliuqqq tgk cucur udang kak madihaa ni..

Fiza Nordin said...

adeh, teringinlah pula nak makan cucur udang biler tgk akak punye ni...tang udang yg 'terbeliak' tu lagi menambahkan keinginan huhuhuuuu

Lydia Miza(Aidyl Azim) said...

sedapnyer cucur udang..kegemaran miza ni kak ratna

Amie said...

sedapnyalah cucur udang tu Madiha! Amie suka sangat makan yang dah sejuk...sebab macam dah meresap semua bahan di dalamnya, teringin nak buat...udang ada, tepung ada, bahan lain ada... cuma nak panggil semangat rajin je.. ah..tumpang makan di sini ajelah ye madiha...

Juwita Jamaludin said...

akak bestnya cucur udang lama tak makan.. lawa plak udang tu tergolek2 gitu.. nanti nak buat gak la kak

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...