Monday, August 8, 2011

Seronoknya berpuasa & berbuka di kampong!!

Assalamualaikum.....

Telah pun selamat kembali semula ke Selangor petang semalam sejurus sebelum berbuka.. Kami bertolak pulang ke kampong di Pahang hari Sabtu selepas anakanda sulungku habis kelas tuisyennya.. Alhamdulillah.. dapat jugak jenguk ma kat kampong walaupun hanya seketika.. dapat jugak berbuka kat kampong & merasa air tangan ma tersayang.. hehehe... Anaknya ni.. cuma tolong siang2kan apa2 yang nak dimasak... si tukang masaknya ma & adikku... sesekali naklah merasa air tangan dorang pulakkan... Adik aku angah kat Klang pun balik juga... seronok berkumpul adik-beradik.  Terima kasih ma untuk segalanya...semoga ma sentiasa dikurniakan kesihatan yang baik, dipanjangkan umur & dimurahkan rezeki selalu... amin... Terpancar keseronokan pada air muka tokma bila anak2 & cucu2nya pulang...

Ini menu iftar kami yang ke 6 di kampong pada  hari Sabtu yang lalu... sempat ma belikan aku tapai ubi kegemaran aku... wallahh!! Yang sempat dimasak petang tu... ikan goreng, sayur campur, sambal tumis sotong dan gulai kunyit lengkuas udang bersama belimbing buluh.  Sempat jugak adik goreng karipap frozen & jugak cempedak.  Kuih lompat tikam kami beli jer berserta air soya & air tebu manakala air kegemaran en. husband teh O memang tak boleh tinggal.. hehe... Kurma pun ada... kek walnut tu adik beli kat Segamat... seronok betul berbuka ramai2 macam ni..



Dah malam sikit.. sambil2 borak ngan adik beradik.. sambil kami semua melayan buah2an.. makan buah durian yang ma beli kat Segamat (lupa lak ambik gambor) kemudian kami makan collek buah stapi atau buah stor yang angah ambik kat rumah mertua dia..... tapi dek kesedapan makan collek.. terlupa nak ambik gambor colleknya... hehe.. Sebenarnya malas nak pegang handphone sebab aku jadi tukang kopek & hiris buah stapi tu.. hehe.. Entahlah yek.. korang panggil buah apa ni yek?? Buah ni kalau kat Terengganu dibuat jeruk & memang ada dijual.. memang sedap!

Oklah.. entry hari ni takde resepi yer.. tetiba tuan rumah jadi blur sikit balik dari kampong ni... macam malas2 gitu nak tulis resepi... jumpa lagi esok insyaAllah..

13 comments:

Lya Colours said...

patut la sunyi blog kak madiha, balik kg rupanya. hehehe

ijayuji said...

Salam kak madihaaa!!! uuuwaaaa nak ikuttt akak balik kampunggg!!!! sedapnyer menu atas meja tu sume!!!! seronok kan kak kalau berbuka ramai2 uuwaaaaaaa sedihnyerrr! teringat suasana kat kampung sob sob...

amie said...

bestnya dapat buka puasa bersama keluarga, terbayang sibuknya bonda kita kalau kami semua berkumpul di kampung... banyak menu yang dihidangkan,

buah stor tu bukankah sama dengan buah sentol?

aeinio said...

huhuhu jelesnya.. kita tak dapat balik kg berbuka sama2 mak n ayah..

tun_telani said...

best! best!! tun suka makan buah stor tuu!!! masa zaman kecik2 kt tempat tunggu van sekolah ada pokok stor besarrr.. mmg keje duk mkn buah stor sambil tunggu van sampai. dh besar2 sket baru tau kulit dia org wat colek atau masak.. hihi

~K Ham~ said...

wah..dah merasa berbuka kat kg ya....kak ham pun duk berangan nak berbuka ngan abah akat kat Ipoh nunn...tp bila ya....

Juwita Jamaludin said...

sedapnya menu berbuka aka.. bestnya balik kg.. jeles dengar.. hhuuhuhu

Sizuka said...

bestnya dapat berbuka kat kampung. i really want to balik kampung, tapi this mth takde 3 days weekend, maka terpaksa la tunggu end of the month, huhuhu... mak dah few times called suruh balik

Lovely Kitchen said...

phg kat ner kak??? sekapal ghupenya kita...buah stor tu sedap...kalau dapt yg jeruk pun marbelesss!!!

Sari Yusa Ibrahim said...

kita mmg kalah betul ngan masakan org lain terutama mak, sure mkn terlebih punya, hehehe

Mamasya said...

Seronoknya Ratna balik kg....berkumpul dgn keluarga. part berbuka ramai2 tu yg bestnya.buah stor tu kalau mkn gitu sy kurang sikit tp kalau yg jeruk.....suka.

MULAN said...

balik kampung memang la paling best kan... esp bila mak yg masak... dapat lauk yg jarang dapat.. pastu kompol ramai2... seronok...

ilahjy said...

ratna.. kak ilah nak buat stoiii tu laaa dah 23 thn tak makan la dek.. nanti possss tauuuuu huhhuuuuuu mengidam nieeeee bunting gajahhhhh

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...