Terima kasih kepada yang sudi follow....

Thursday, June 21, 2012

Kupang Masak Kunyit Rampai

Assalamualaikum....

Hari ni Khamis kan? Kejap je kan seminggu demi seminggu berlalu.... kebelakangan ni asyik berdebar2 jer hati ni... entah apa yang tak kena agaknya... Harap2 tiadalah perkara yang tak elok berlaku... Saja je kot hati ni nak berdebar2...  Hmm.. atau mungkin juga debaran sebab pertama kali nak berjumpa dengan Geng X-Fotopages Ahad ni... atauuuu.... mungkin juga debaran sebab nak bersua muka dengan guru kelas kakak Dini esok pada hari terbuka kat sekolahnya.. hehe... Dengar kata Dini cikgu dia rajin juga intai2 blog ibunya ni.. alahaiii.. segan pulak rasanya... :-D

Oklah jom nak kongsikan resepi kupang!  Sebenarnya aku jarang beli & masak kupang ni sebab aku kurang sukakan kupang.  Kalau nak bandingkan dengan kerang... jauhhhhh la aku lebih suka kerang.  Lagi2 kalau dapat lala atau mentarang aishhh... yg tu lagilah sedap!  Tapi adalah aku pesan kat abang kalau nak beli kupang jangan beli yang besar2.. kalau yang halus2 tu ok sikit.  Lagipun kalau kupang yang besar2 tu... kalau u all perasan.. dalam badan dia tu ada sejemput bulu yang kadang kala akan mengganggu konsentrasi kita semasa makan sebab setiap kali nak suap ke mulut mesti rasa nak buang dulu bulu2 tu baru boleh suap ke mulut... heheheheee... ada yang tau tak pasal benda ni? Ker u all main belasah jerk! hahaha..... Kalau ada yang tak tau tu.. lepas ni kalau nak makan kupang especially kupang saiz besar2 tu.. cer cuba kelebek sikit badan kupang tu & mesti u all akan jumpa bulu nan sejemput tu... kui kui kui..... Agaknya sebab itu jugak kot faktor aku kurang berminat sangat dengan en. kupang ni.. alahaiiiii kupang kupanggg.... kasihan kauu...

Ni resepi sempoi aje.... layan jelah ehh... ambik gambar pun banyak yang kabur... yang ini sekeping je yang layak masuk blog ni... itupun kabur jugak!

Kupang Masak Kunyit Rampai
Resepi : MaDiHaA aka Ratna

Bahan2
1 biji bawang besar - mayang memanjang
2 ulas bawang putih - hiris / cincang
1 cm halia - hiris batang mancis (halus2)
4 - 5 biji cili padi - hiris halus
3/4 sudu kecil serbuk kunyit
1 biji cili merah - hiris serong
5 urat kacang panjang - potong 1 inci
1/2 biji lobak merah - potong batang mancis (kasar sikit)
170 gm isi kupang
minyak masak secukupnya
sedikit air
garam secukup rasa
serbuk perasa (jika suka)

Cara menyediakan
1. Panaskan minyak masak lalu tumiskan  bawang besar, bawang putih, halia & cili padi hingga layu & wangi. Masukkan serbuk kunyit & kacau rata.
2. Masukkan isi kupang & masak sekejap sambil dikacau rata. Masukkan sayuran & sedikit air. Masukkan garam & serbuk perasa. Kacau2 biar hingga sayuran layu.  Biarkan secukup rasa & bolehlah dipadamkan api & hidang.

Selamat mencuba!

19 comments:

MAY said...

sng utk try ni..

Cida de' Nuanza said...

dh lama teragak nk beli kupang...tp en garpil mcm nak x nak je..huhuhu...mcm bakal kena mkn sorang2 je nti...

terperasan entry akak di sini:

http://rasa.karangkraf.com/resipi-blog-pilihan/kangkong-puteri-goreng-pedas-1.51805

Liza said...

salam madihaa, Liza pun dah lama xmkn kupang ni...ssh nk jumpa kupang segar kat sini...kalau g Umbai br dapat merasa kupang ni, sedapppp...

HaSue said...

InsyaAllah mdh2an xde apa2 yg negatif tu kak..ke bedebar2 sbb mlm ni mlm jumaat kot kak..haha..gurau kak,jgn marah..heee..
Sy pun x berapa rasanya kupang bnding kerang..hehee.. X kisah laa kn,kalo dah org kat umah suka mmg kena msk gk..

Ayu said...

Assalam ratna,
akak suka kupang, dan all types of cenkerang..memnag kalau diselak,
kupang ni ada bulu sejemput itu yang kena buang..heheh..
sedap nampak lauk ratna ni..

Qhaifa Nur said...

susah nak dapat kupang yang segar sekarang...
suka masak rendang, tengok resepi ni simple aja..
sedapnya...

mamyharraz said...

salam kenal.
selalu nampak kupang tak tau nak masak apa.
singgah sini nampak resepi,lain kali boleh try :)

norhidana said...

kupang ni antara seafood yg feveret kak... suke bt msk sos... manis+pds gitu... kalu kt kg tu mak la yg tak makan kupang sbb masa dia kecik2 atuk penah beli kupang sampai seguni, mkn sampai mabuk...sampai skrg mak tak mkn kupang heheheh... tp anak2 ngn abah suke kupang

cikmanggis said...

wah bestnya nak jumpa geng Fotopages:)kkirim salam ya.

Teringat semasa tinggal di pasir Gudang dulu.hari-hari makan sambal kupang.Semuanya kupang fresh.manis sekali rasanya.

Saya Disini said...

sedpnye

Shahriah Abdullah Novelis said...

Kerang ke kupang ke.. semua sha sesah kak Madiha hehehe.. fav..:))

m.u.l.a.n said...

betol.. ada kala rasa berdebar2.. mula la suspen..

adoiii... sedapnya kupang.. sini jarang jumpa..

EmbunRosaliza said...

Assalam madihaa, akk kupang pun tak berapa suka, dia punya bahagian hitam tu besar, kalo nak di bandingkan dgn kerang, saya pun suka kerang. mentarang langsung tak boleh nak telan heheh

FnF Simple Life said...

salam kak Ratna...saya tak pandai makan kupang tp hubby ngan anak yg sulung tu...tersangatlah sukanya... ;)

rahel said...

Kupang kalau ditumis macam ni memang sedap..kalau tumis pedas pun sedap gak...suke la..

Amie said...

Amie suka kupang! Rebus aje... makan panas-panas cicah dengan sos cili, kicap dan perah limau...adeeeehhhh

Alinka said...

I think this is very good:)

Nieza said...

Assalam kak, saya suka makan kupang...sedapnya.kalau dapt ni meratah gitu jer ni..hehe

Toko Online Kalistajaya said...

thanks infox menarik gan smg sukses,,,..

http://www.saesalera.com/product/view/41/obat-jerawat

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...