Terima kasih kepada yang sudi follow....

Tuesday, June 26, 2012

Gulai Petani Masak Daging

Assalamualaikum...

Bersua lagi.... Apa khabar semua di luar sana? Ada sihat? Harap2 semua pun sihat2 belaka... Tuan blog sehari dua ni agak kepenatan sedikit... badan terasa sengal sana sini... mungkin sebab terlebih aktiviti sejak beberapa hari yang lepas bermula dari hari Jumaat hinggalah ke hari Ahad.  3 hari berturut2 penuh dengan xtvt & tugasan yang perlu di penuhi.... Haii.. bila umur dah meningkat ni.. badan cepat letih & kurang stamina... baru sibuk sikit dah kepenatan... hehe.. Walaupun begitu.. alhamdulillah.. semua yang dirancang berjalan dengan lancar... syukur alhamdulillah...

Ok takmau bebel panjang2... hari ni nak berkongsi keunikan resepi Gulai Petani Masak Daging yang ku masak beberapa minggu yang lalu.. Namanya pun dah unik kan? Apatah lagi rasanya... Sebenarnya dah lama juga ambil resepi ni dari blog Kak Norlieharumaini.  Berkenan sangat nak mencuba resepi ni sebab melihatkan bahan2 yang digunakan agak berbeza dengan resepi gulai lemak yang biasa dimasak... Lagipun.. bahan2 yang digunakan pun mudah dicari.. jadi bila saja ada stok daging kat rumah... tak tunggu2 lagi teruslah ku cuba resepi ni.. Cuma satu bahan je yang kurang masa ku masak iaitu ubi keledek... walaupun begitu ia tidak menjejaskan rasa... & aku pun gantikan keledek dengan ubi kentang sama macam Kak Norlie juga.....

Terima kasih banyak2 ye kak Norlie sebab berkongsi resepi ni.. Terima kasih juga pada empunya asal resepi.. Resepi ni sedap di tekak kami sekeluarga... rasanya sangat berbeza dengan resepi masak lemak cili padi atau masak lemak yang lain kerana gabungan bahan2nya yang sangat berbeza seperti belacan, kerisik & daun kesum yang tak pernah digunakan dalam mana2 resepi masak lemak.. memang unik... tapi amat sedap & menyelerakan.. Suami & anak2 pun kata sedap.   Kawan2 kenalah mencubanya sendiri kalau nak tau akan rasanya.. sebab agak sukar nak gambarkan sedapnya tu macamana... hehe...

Mintak izin ye kak Norlie saya kongsikan resepinya kat blog saya pulak...

GULAI PETANI MASAK DAGING
Sumber : MaDiHaA aka Ratna

Bahan2
1 kg daging + paru paru, hati dan tulang (suka hati jika nak campur)
350 L santan / 2 biji (sukatan santan tu.. mungkin kak Norlie tersilap tulis kot.. tak mungkin 350 liter.. jadi yang ni MaDiHaA main agak2 je macam nak masak gulai lemak yang lain)

bahan blend:
20 -25 bj cili api
2" kunyit hidup
1 hiris lengkuas
1" halia
secubit belacan
2 batang serai

2 batang serai - ketuk
15 ulas bawang merah - hiris
2 keping asam keping
2 sd kerisek
15 tangkai daun kesum (lagi banyak lagi sedap)
2-3 bj keledek - potong ikut suka (akak guna kentang sebab x de stok)
garam


Cara Menyediakan
1. Daging potong nipis nipis.  Rebus daging hingga lembut dengan sedikit air.
2. Campurkan ubi, bahan blend, santan, bawang hiris, serai ketuk, asam keping dan daun kesum.  Masaklah sehingga mendidih sambil dikacau2 sentiasa.
3. Setelah mendidih barulah masukkan kerisek dan garam.  Didihkan sekejab lagi dan tutup api. 
4. Siap untuk dihidangkan.


Selamat mencuba!

18 comments:

norhidana said...

sedapnyer kak... dana suke msk pesesn camni... tp tak berapa pandai gune kerisik... hehehe

Saya Disini said...

sedpnye

Bicara Kak Noor said...

sedapnyaaaa ni terliur dah akak tengok...

Sari Yusa Ibrahim said...

Wahhhh!! Ni utk para petani jer kot, kita yg keje pejabat ni kalu dapat alangkah sedapnya.. hehe

Afasz said...

sedap nye.... nyum nyum ...

Afasz said...

salam singgah n follow blog akak....

jemput ke blog sy di afasz.blogspot.com

Amie said...

Namanya memang uniklah Madiha, terbayang pula lauk ini jadi bekalan petani ke kebun, makan waktu tengahari!

mokwo® said...

tengok resepi pun nampak sungguh sedap...ada daun kesum...unik!!

zila norazila said...

nampak sedap la kak..membuka selera..bolehlah dicuba nnt:)

norlieharumaini said...

hehehe.. akak dah betulkan resepi akak tu.. yg sebenarnya 350 ml santan tu.. mekaseh sudi mencuba ye..

NoorS Alias said...

salam kak,kg saya kt perak ada jga mskan cm ni tp nmanya masak lemak pattani(kt thai tu),bhn2 lebih kurang sama,.memang sdp rsanya..tq share,.

Mama Hawa/Mama Nani said...

Salam Madihaa...

ltk daging + paru + tulang?
Mmg unik resipi nie

Naz / Nadz COSK said...

Assallamualaikum kak Madiha..

Kak, mesti sedap ni.. Ada letak cili padi tu.. Kena try lah nanti..

Rohah said...

mengiurkan tengok gulai ni kak...

FnF Simple Life said...

2x dah datang dapur kak Ratna, baru ni nak hantar komen...ngeee... tengok resepi pun dah terasa kesedapan nya...tambah pulak ada cili pad tuuu...sedapnye kak...

rahel said...

Berselera gue makan kalau ada gulai yang sodap..nasik kat pinggan asyik bertambah jer..

mama sara nur said...

assalam k.Madiha
dpt jg jumpa kan he he tp masa sekejap sgt tak sempat beramah tamah lebih lama..lgpun malu2 kucing pertama kali bersua ni hiii
dpt rasa puding cantik dan sedapp memang puashati..pulut kuning lg emmm memang suka ank sy tu

ibundo said...

salam madiha..
sodapppp... makan dengan nasi panas. mesti berpeluh2..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

KongsiResepi.com