Wednesday, June 13, 2012

Mee Segera Goreng

Assalamualaikum...

Salam bersua lagi... tuan rumah mohon maaf sebab blog tak berupdate semalam... tiba2 je kebizian... hehe..

Hari ni layan menu sempoi aje... sebab tuan rumah tak sempat nak bereksperimen.  Mohon maaf ye tak sempat nak ngomel2 panjang2...


Mee Segera Goreng
Resepi : MaDiHaA aka Ratna

Bahan2
3 keping mee segera (MaDiHaA guna mee segera peket besar yg dijual tanpa perencah tu)
15 ekor udang
2 ulas bawang putih ~ di ketuk/cincang
3 ulas bawang merah ~ dihiris
3 - 4 sudu besar cili kering + bawang (besar&putih) yg siap dikisar
Minyak secukupnya
2 keping tahu ~ digoreng & potong kiub
2 keping kek ikan ~ dipotong
2 ~ 3 pokok sawi ~ dipotong & cuci
2 gengam taugeh
2 biji telur
2 s/b sos tiram
2 s/b kicap
2 s/b kicap cair
1 s/b kicap pekat
1 s/b sos tomato
1 s/b sos cili


Cara menyediakan
1. Panaskan air dlm periuk & rebus mee segera agak lembut. Angkat & toskan.
2. Panaskan minyak secukupnya. Tumiskan bawang putih & bawang merah hingga wangi. Masukkan bahan kisar.
3. Masukkan semua sos & kicap & gaul rata. Masukkan udang & sawi & masak hingga sawi layu & udang bertukar warna. Masukkan kek ikan & tahu goreng & kacau rata.
4. Masukkan mee segera yang direbus tadi lalu dikacau rata. Pecahkan telur ditepi kuali & biar seketika. Bila nampak telur agak beku.. balik2kan mee & kacau rata hingga telur masak sepenuhnya bercampur mee. Akhir sekali masukkan taugeh & kacau rata. Siap utk dihidangkan!
Nota: tambah garam jika anda suka lebih masin.

 
Selamat memasak!

17 comments:

lieyalatif said...

ya Allah sedapnye kak...dah le lum bekpes nie.....terus berkeroncong lagu rock dlm perut lieya nie......lieya mmg suke megi goreng nie.....

Yana Shaiful said...

Salam Kak Madihaa..nyumnyummm..feveret kita selamanyaa mee segera goreng ^_^

rahel said...

Ini macam pun best gak..sempoiii..hehe..

LELAKI INI said...

wah wlpun mee segera goreng pun tetap nmpak sedap!

Qhaifa Nur said...

pagi tadi nak bekalkan anak sarapan maggi goreng, malas pulak...
sedapnya mee segera goreng nih....

Liza said...

nmpk pun dah tau sedap...psssttt, ada lg tak?hihihihi

Bicara Kak Noor said...

anak2 akak tak pernah tolak kalau maggi goreng cenggini apa lagi mama pun semestinya tak tolak jugak memang sedappp..

norhidana said...

kalu mls2 bt gini best gk kn kak

tun_telani said...

tun mmg selalu ada stok dried noodles kat umah.. xkisah la bentuk halus2 ke, kasar2 ke.. mmg senang time xde stok nk masak ape. hihi..

~~zana@pb~~ said...

Sibok2pun sempat juga goreng dgn pelbagai hiasan. Kalau akak yg x keje ni bz manjang, mmg tak masak la jawabnya...hehe..

ummiaisyah said...

sy ni ari-ari mkn mi pon takpe...yg segera ke..yg tak segera ke...mmg fanatik mi!

Mamasya said...

Salam Ratna. letak byk udang tu buat mee nampak sedappp ni...
guna mee segera tanpa perencah....teringat mak, suka beli mee ni buat stok...senang katanya kalau lapar terus je masak...goreng...sup..
re; apam balik inti pulut hitam dan kelapa belum pernah jumpa...nampak mcm betul2 tradional intinya....

Citarasa Rinduan said...

kak.. awat mee kamu mengacamm..

walah..lapor balik..
kijammmm

Shahriah Abdullah Novelis said...

As'kum Kak hadoiii ini memang FAV sha!!!!! pun tak nak buh panjang2 sebab nak terjun kedapur sekarang jugak!! kecur tak sudah dah ni kak ratna cayanggggg aiiii

yan's cottage said...

salam....kak...
memang bestlah mee segera goreng ni....!!!!!
anak yan memang suka sangat kalau goreng cam ni....

m.u.l.a.n said...

ffuhhhh..... tak tahan tengok ni..

Mama Gee said...

kalo org lain masak..semua nampak sedap. pelik tul. hehe

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...