Terima kasih kepada yang sudi follow....

Thursday, June 7, 2012

Nasi Minyak Hujan Panas


Assalamualaikum semua...

Hari ni update autopublish ye... sebabnya... tuan rumah sekeluarga sedang dalam perjalanan pulang ke kampongnya nun di Pahang. Kalau sebut Pahang.. Pahang tu luaskan? Kampong ku Pahang menghala/bersempadan dengan Johor.. & Bandar Segamat, Johor adalah bandar yg paling dekat & femes bagi kami sekeluarga utk bershopping.. hehe..  Rindu benor dah lama juga rasanya tak  balik kampong walaupun agak kerap juga bertemu dengan ma & adik2 sebab dorang kerap juga datang ke PJ.. hihi... 


Oklah takmau bebel panjang2.. hari ni nak pos resepi Nasi Minyak Hujan Panas yang digandingkan dengan Ayam Sosha Istimewa baru2 ni... Dah lama juga teringin nak buat nasi kaler2 ni... Tapi dulu selalu je hajat terbantut tiap kali teringatkan en. abang tu agak kurang dengan nasi2 berperisa ni.  Tapikan.. fikir2 balik sampai bila nak memendam rasa asyik takut orang takmau makan bila kita masak.. Kalau dah masak tu.. nak tak nak mesti dia makan juga kan.. tak makan banyak, makan sikit.. ada chan bininya makan lebih hihi.. Hasilnya.. alhamdulillah.. en. abang makan tanpa banyak persoalan & siap bertambah2 pula... abis yang kat kenduri tu ngapa tak suka ambik nasi berperisa bang?  Lagipun.. kalau kawan2 perhatikan.. sejak dua menjak ni aku agak kerap juga mencuba pelbagai jenis nasi berperisa ni.  Keinginan untuk mencuba (walau hanya sekali seumur hidup) begitu membuak2. Nak buat macamana kan.. kita nak belajar & lagi satu memang minat mencuba.. Lagipun.. bila lagi nak belajar buat sendiri.. anak2 pun dah besar.. diri sendiri pun dah semakin tua... haa dah tu.. tak reti2 nak belajor?? kekekeke...


Kat bawah ni resepinya.  Senang je rupanya masak nasi ni.. kejap je dah masak. Terima kasih ye Makyong yang berkongsi resepi di Myresepi. Dah ramai juga yang mencuba.. I je yang ketinggalan... Mintak izin letak resepi kat sini ye..
 
Nasi Minyak Hujan Panas 
Sumber : MaDiHaA aka Ratna (MaDiHaA masak setengah resepi je utk 5 beranak)

Bahan-bahan ( 5 orang )
  • 4 cawan beras basmati
  • 5 cawan air
  • 2 kiub ayam
  • 2 helai daun pandan
  • pewarna merah, kuning dan hijau
  • [bahan tumis]
  • 1/2 inci halia
  • 2 ulas bawang putih
  • 1/2 biji bawang besar
  • 2 sudu besar minyak masak
  • 1 sudu besar minyak sapi
  • 1 batang kulit kayu manis
  • 2 kuntum bunga lawang
  • 3 kuntum bunga cengkih
  • 3 biji buah pelaga
  • [bahan hias]
  • bawang goreng
  • kismis
Cara-cara
1.     Cuci beras dan rendam selama 10 minit. Toskan.
2.     Hiris nipis-nipis halia dan mayang semua jenis bawang
3.     Panaskan minyak dan tumiskan semua bahan tumis sehingga bau wangi
4.     Masukkan beras dan gaul rata.
5.     Masukkan air, kiub ayam dan daun pandan.
6.     Masaklah nasi sehingga masak
7.     Bila nasi kering, letakkan 1-2 titik untuk setiap pewarna kuning, merah dan hijau ditempat yang berasingan. Bila dah masak, gembur-gemburkan nasi tu.
8.     Hiaslah dengan bawang goreng, gajus atau kismis jika suka 


Selamat mencuba!

13 comments:

CAHAYA HIDUPKU (Nur Hayati) said...

Salam perkenalan,

Sedap tengok nasi hujan panas...

Selamat pulang kekampung ... enjoy holiday :D

Bicara Kak Noor said...

selamat pulang ke kampong madihah tentu best kan dpt rilekss kat kampong dan shopping2 gitu..
anyway nasi tu nampk sedap mesti nak cuba suatu hari heee

POSH76 said...

teringin nak buat...tapi bila buat tak jadi...yg pewarna tu jenis camna yer...cecair ke serbuk...I buat entah apa2 jadinya...wangi semacam tapi kaler langsung takde

khairiah khaizu said...

diha...nmpk sedap tp sya x gemar nasi minyak.....kalau buat nasi lemak...pasti besttttt..nyum2

Munnafendy said...

tergoda dgn gajus!

Ilhamkreatif said...

Salam madiha,sedapnya...warna warni lagi,ya la nama pun hujan panas kan,mesti keluar warna pelanginya.

m.u.l.a.n said...

sini kejap ujan kejap panas... kalo dapat sepinggan ni mesti sedaaaappp sangat rasanya...

tun_telani said...

Selamat balik kampung kak madihaaa!! len kali kalau kebetulan akak blk kg masa tun ada kt segamat, blh laa kita jumpa ^^

lieyalatif said...

Ya Allah sedapnye kak...terliur betul lieya tgk...mia mija suke laa kalo nasik kaler2 mcm nie...laju jek mkn ...resepi lieya dah copy ni ...nanti kalo rajin lieya nak cube la kak....

sabar dubai said...

eeeeeee kak madihaa nk nangis guling2 tgk..terliur tgk ayam sosha tuhhh

faridah@Delisweetsour said...

padanan dengan lauk tu macam sedap jeee...lapo ni...

FnF Simple Life said...

hwaaa...nasik minyak hujan panas resepi makyong mmg sgt sedap... sy sukaaa...makan je suka...nak buat sendiri malas sbb tak cukup pewrna warna warni...ngeee

Qasey Honey said...

asslm Kak Madihaa...slmt pulang ke kamgpong yer...mudah2an skrg ni dh slmt spi..tp diman tu kampongnye..sje nk amik tau..hehe

nasi hujan panas ni QH suka...bru2 ni buat kenduri kt opis...kitaorg oder nsi ni..tp mcm kurang sikit la rasanye...pandai komplen aje kan..hehe...teringin nk buat sdri...QH nk amik yer resepi ni...tq kak..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...