Terima kasih kepada yang sudi follow....

Tuesday, June 19, 2012

Nasi Kuning


Assalamualaikum....

Jumpa lagi kita di petang hari... tiba2 je rajin nak update blog hari ni kan... Bukanlah rajin sangat.. tapi nak sambung episod Sambal Ikan Tongkol entry pagi tadi sebabnya.. sambal ikan tongkol yang dimasak tu sebenarnya dimakan bersama2 dengan Nasi Kuning yang sedap ni!  


MaDiHaA kurang pasti dari mana asal usul Nasi Kuning ni sebenarnya.  Ada beberapa versi juga resepi Nasi Kuning yang pernah MaDiHaA temui..  Tapi tak kisahlah tu.. yang penting.. semua versi pun sedap belaka betul tak?  Untuk versi Nasi Kuning resepi yang juga di ambil dari blog Cikgu Amie ni pula rasanya seakan2 rasa nasi lemak! Jadi memang sesuai sangatlah dihidang dengan Sambal Ikan Tongkol tu.... terus teringat2 kesedapan Nasi Lemak ala Terengganu yang biasa ditemui di sana bila pulang ke kampong.  Rasanya hanya di Terengganu je ada jual nasi lemak berlaukkan sambal ikan tongkol kan? Kalau kalian ke Terengganu.. cubalah rasa nanti.. pasti terkenang2 kesedapannya.  Serupa juga dengan Nasi Kuning ni.. memang sedap sangat2 gandingan dua masakan ni.  


Terima kasih Amie berkongsi resepi sedap ni ye. Mohon sekali lagi share resepi kat blog MaDiHaA ye..



Nasi Kuning
Resepi : Cikgu Amie
Sumber : MaDiHaA aka Ratna

Bahan-bahan:
5 pot rice cooker beras wangi - cuci dan toskan airnya (MaDiHaA guna beras biasa je)
2 batang serai - dititik
3cm halia - hiris halus
1 sudu serbuk kunyit
1 sudu besar serbuk pati ayam Tumix (kehabisan stok jadi ganti dengan 1 kiub ayam)
500ml pati santan (MaDiHaa tambah 100 ml lagi sebab guna beras biasa sbb kalau guna beras wangi.. berasnya lebih lembut)

Cara:
1. Didihkan air dalam periuk pengukus.
2. Masukkan santan bersama serai, halia, serbuk kunyit dan serbuk pati ayam Tumix ke dalam kuali. Buka api dapur dan biarkan sehingga mendidih.
3. Masukkan beras dan kacau sekali-sekala sehingga beras kembang dan mengering.
4. Pindahkan beras dari kuali ke dalam periuk pengukus.
5. Kukus selama 15-20 minit atau sehingga nasi masak.
6. Bolehlah dihidangkan dengan Sambal Ikan Tongkol, ulaman & telur rebus jika suka.


Selamat mencuba!

15 comments:

Irfa said...

kecik2 dulu selalu jugak mak buat sambal ikan aye ni..lama dah x makan

Zurina Hj.Zainal said...

uii...sedap tu...mcm nak buat laaaa...

Yana Shaiful said...

Salam Kak Madihaa..mmg byk versi nasi kuning ni kan kak..yana pnh jgk cuba beberapa versi..nnt nk cuba versi Kak Amie pulak..sedap jgk dpt mkn dgn sambal ike aye ^^

rahel said...

Nasi Kuning asal usulnya dari Jawa,Indonesia...memang seakan nasi lemak..tapi memang sedap la digandingkan dg ikan bersambal..mantap rasanya..

Ilhamkreatif said...

Salam madiha..nasi kuning macam ni sedap..Iza pernah makan nasi kuning,tapi beli jeee..lebih kurang macam nasi lemak rasanya.

Amie said...

Hai Madiha, terima kasih sekali lagi kerana sudi sekali harung cuba nasi kuning & sambalnya, he he hehh ada juga yang sudi mencubanya ye Madiha.
Mungkin betullah kata Rahel tu, nasi kuning asalnya dari Jawa Indonesia (he he heh Amie keturunan Jawa tapi baru tahu hari ini nasi kuning dari sana), sebenarnya Amie hanya menemui nasi kuning ni di Sabah, memang terkenal sebagai sarapan, siap bungkus dengan daun pisang, lauknya pula ... ikan tongkol jadi pilihan selain ikan kembung, ikan tuna dan ikan-ikan lain. Memang sedapkan Madiha.... oh ye, bulan puasa pun ada orang jual nasi kuning di sini (bazaar Ramadahan) untuk juadah berbuka.

Cheq Sue said...

meriahnya nasi tu kak... kuning ada, merah ada, hijau ada, tambah lak dalam pinggan bunga-bunga menarik tu..

FnF Simple Life said...

kak madiha n kak Amie selalu masak2 yang sedap2...hmmm...bestnye

Nieza said...

menarik sgt tgk nasi kuning akak ni..menyelerakan betul bila digandingkan dengan lauk sambal tu...:)

Mamasya said...

Salam Ratna.menarik nasi kuning digandingkan dg sambal ikan tongkol. pertama kali mkn nasi kuning dulu masa ke Surabaya,tp nasinya dikukus. mmg asal dari Jawa rasanya nasi ni.

anymz said...

sambal ikan tongkol ni sambal fav en somi akak..makan dgn nasi apa pun sedap kan diha?..

HomeKreation said...

Salam Madiha... Lama tak jenguk sini. Mmmm.... bau nya pun mesti sedap!

Shahriah Abdullah Novelis said...

As'kum Kak MAdiha.. waduhh kuning amat... mau tak sedap.. dapat secekut nyaman..:))

Rohah said...

meriah kak, nampak kelaerr nasi akak..tp memang sedap nasi kuning, padan je lah apa2 lauk..ngam aje..

~Pastries Delight~ said...

terliur yer dgn kek jepun tu sila2lah buat senang dan sedap he..he..
sy tengah memikir menu yg nak buat ahad ni dan jugak hadiah apa nak beli
dah beli ke hadiah nya?
tengok nasi kuning teringat zaman kecik2 ada org jual nasi kuning bungkus mcm nasi lemak

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

KongsiResepi.com