Terima kasih kepada yang sudi follow....

Thursday, December 13, 2012

Keledek Bakar

Assalamualaikum & salam sejahtera...

Ni gara2 kesedapan makan keledek bakar masa ke Kuala Terengganu tempohari la ni.. Ada satu gerai lori yang menjualnya berhampiran dengan Pasar Payang.. Sekali rasa masyaAllah enak banget! Keledeknya manissss macam letak gula.. tapi tak pula berlengas masa memegangnya. Rasanya.. mungkin jenis keledek tu sendiri memang rasa manis.  Sedap sungguh makan masa tu.. berebut2 kami.. beli cuma beberapa ketul.. nak beli banyak harganya boleh tahan... jadi sekadar merasa ajelah.. hihi...


Bila balik kampong ku tempohari en. hubby teringin nak buat keledek bakar.. tp terbantut hasrat sebab kat rumah ma takde oven letrik.. maklum kat sana takde yang rajin nak membaking.. kekeke.. Microwave ma plak tak berapa sihat.. So bila balik PJ en. hubby bakarlah dalam oven kat rumah ni ha... Keledek Bakar kosong gitu jer... saja nak rasa.. tp hasilnya tak samalah dengan keledek bakar di Terengganu yang sedap yang amat2 tu.. maklum kitorang guna keledek biasa ni je... Yang ni kena makan cicah dengan kelapa parut gaul garam & gula sket barulah best..  layan jelah ye.. hihi...

Takde resepi... cuma bersihkan keledek kemudian bakar jelah dlm oven 200C hingga masak bergantung saiz keledek.. kitorang ritu rasanya dlm sejam jugak baru keledek masak. Kitorang sapur marjerin lepas masak.. tp takde rasa pun pd keledek tu sebab marjerin tu melekat pada kulit keledek jer.. hehe... 

Oklah jumpa lagi ye..

11 comments:

faa.rosli said...

teringin plak nk rasa yg kat terengganu tu..

zila norazila said...

sedap pulak tgok kledek bakar tu kak..lama jgk kan time bakar tue..1 jam jgk cam wt kek..klu potong kecik sikit rasanya lagi cepat kan..tp x lawo plk kan dh terbelah..

citarasa rinduan said...

petang2 mmg syokkk ssgttt..

ayu minta 2 biji ya

Norzie hany said...

Dulu2 pernah makan....betul tu Madiha,cicah kelapa dan gula mmg sedap.

Munnafendy said...

ehh kebetulan hari ni sy buat entri kentang bakar. nak bg rasa marjerin tu sblum bakar cucuk2 ngn garfu pastu baru marjerin tu serap masuk kat isi keledek..rasanyalah...hahaha

ishy77 said...

Kalau ade bakar dengan arang lg sedapp..

pnsusu said...

Makan ngan sambal ikan bilis lagi ummmm rasanya...ishhhh kena buat esok ni..dah terbayang

ieda said...

sedap nie kak ..
makan panas2 ;)

norhidana miswan said...

keledek yg akak mkn kt psr payang tuh keledek kaler pepel ke kak? tp keledek kuning nih manis gk nih... kalu bt nih kt umah mmg tak laku lah... tp kalu gore3ng laju je, lgi2 kalu ada sambal kicap

mama sara nur said...

assalam
sedapnya...sy suker mak pun selalu buat bila ada ubi , cicah kelapa parut letak gula emmm sedap2

tun_telani said...

Salam kak madihaa.. teringat dulu2 arwah nenek tun selalu jugak bakar ubi. tp ubi kayu la, bkn keledek.. sambil2 bakar pelepah kelapa dan daun2 pokok tu, campak ubi dlm api tu.. mmg sedap!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

KongsiResepi.com