Terima kasih kepada yang sudi follow....

Monday, December 17, 2012

Kerabu Selom & Ulam Raja

Assalamualaikum & salam sejahtera semua....
Tak perasan masih ada gambar2 yg begitu lama menunggu Q.  Jadi kita habiskanlah dulu gambar2 lama ni ye.  Resepi kerabu ni agak berlainan sikit dari resepi2 kerabu yang biasa MaDiHaA buat.  Resepinya lebih mudah tapi sangatlah sedap! Resepi ni MaDiHaA belajar (tengok) cara2 menyediakannya dari kakak ipar masa pulang bercuti di rumah mertua semasa kenduri kawin sepupu hubby pada pertengahan bulan November lalu.  Masa tu semua adik beradik hubby ada balik jadi memang meriah sangat2 rumah MIL ketika tu.  Yang bestnya.. bila ada kakak ipar yang sorang ni... MaDiHaA secara tak langsung hanya akan jadi pembantu di dapur sebab kakak ipar MaDiHaA lebih pakar dalam bab masak memasak ni.. hehe.. Semua apa yang dia masak semuanya sedap belaka pada tekak kami.  Yang paling best.. dia bukan saja pandai masak tapi juga tersangatlah rajin orangnya bukan setakat memasak... boleh dikatakan dalam semua segi pun dia memang rajin.  Bertuah sungguh suami & anak2nya.  Beliau tak perlu nak merujuk mana2 resepi... semua masak main campak2 je termasuk bab2 buat kuih muih.. Itulah yang MaDiHaA katakan pakar tu... Kalau nak suruh MaDiHaA masak... kalau resepi yg pelik2 sikit tu mesti nak tengok kertas resepi... hehe..


Oklah panjang pula mengomel pasal kakak ipar MaDiHaA tu kan... Tapi memang betul MaDiHaA sangat kagum dengan kerajinan beliau.. terigin nak jadi seperti beliau tapi jauh api dari panggang bak kata pepatah... huhu... Suami MaDiHaA pun pernah cakap dalam adik beradik.. kaklongnya adalah anak kesayangan arwah apak sejak dari anak dara lagi sebab apa saja yang arwah teringin nak makan pasti kaklong akan tunaikan... sanggup belum subuh bangun uli doh roti canai atau buah kuih pau... kalau MaDiHaA? Tidur lagi sedap.. hehehe.... bertuah betul menantu sorang ni kan...& jangan tak tau.. sebenarnya kakak ipar MaDiHaA ni umur sebaya je dengan MaDiHaA tau.. hehe.. kan suami kesayangan MaDiHaA tu usianya muda dua tahun dari MaDiHaA... maka dapatlah dia isteri yang sebaya usia kakaknya.. hehe..

Oklah meh nak kongsikan resepi kerabu yang sangat sedap ni.. Masa di kampong tempohari kakak ipar buat kerabu campuran daun selom, pegaga, pucuk tenggek burung & beberapa pucuk lagi (dah lupa). Tapi yang MaDiHaA buat dirumah ni hanya gunakan daun selom & ulam raja yang dibawa pulang dari kampong MaDiHaA tempohari.. 


Kerabu Selom & Ulam Raja
Resepi : SIL Rohanita
Sumber : MaDiHaA aka Ratna

Bahan2
Setengah cekak daun selom ~ cuci bersih & hiris halus
Setengah cekak ulam raja ~ cuci bersih & hiris halus
1 biji bawang besar ~ dimayang 
1 biji limau nipis ambil jus
garam, gula & serbuk perasa secukupnya
1 cawan (atau lebih) kelapa parut putih

Bahan ditumbuk halus
Sejemput ikan bilis ~ buang kotoran & tulang lalu direndam
1 biji cili merah
8 biji cili padi
1 inci belacan

Cara menyediakan
1. Setelah lumat bahan2 tumbuk di atas, campurkan dengan kelapa parut & tumbuk lagi separa lumat. 
2. Campurkan kesemua bahan yang dihiris ke dalam bekas.  Campurkan dengan bahan2 tumbuk tadi.  Perahkan jus limau nipis & perasakan dengan garam, gula & serbuk perasa secukupnya. Gaul mesra.  Biarkan secukup rasa. Sedia dihidangkan. 

Selamat mencuba!

10 comments:

Mas Sani said...

slmt petang...
kerabu ni sedapnya diratah mcm tu saje..mkn ulam2 muka sentiasa nmpk muda je nnt hehe...

Phong Hong said...

Saya suka sangat dengan kerabu selom! Boleh tanya, ikan bilis tu mentah ke atau kena goreng dulu sebelum ditumbuk? Sori ye, PH ni kurang pakar...hee..hee...

Cendana Kasih said...

aduh...sedapnyer... kalo dapat kat saya, tak makan dengan nasi dah..ratah mcm tu jer ... adoiiii terliurnyer...kena cari selom+ulam raja kat pasar tani esok !!

Maha Gadde said...

comfort food any time.1st time here...nice blog.
BTW visit my space if gets sum time n check out my new FB page dear.
Maha

asmah yusof said...

best!!!...suke sgt kerabu nie...blk kg sure buat...sbbnya meriah skit bila mkn rebut2...hehhe

Cik Nor said...

mintak sikit, hehe

tun_telani said...

tun ni kan.. kalu bab daun2 ni fail sket.. kalau org jual x tulis nama daun tu apa, mmg xtau. haha.. daun selom pun xtau rupa camner, nasib baik la ulam raja tun kenal :p
ps: tun jenis yg rajin masak je, tp tang lain pemaleh, lagi2 kalu nk mengemas tu.. adoii.. malas sungguh! tp kat umah mertua kene laa rajin2 kan diri. huhu

rahel said...

Sedapnya kerabu selom..nak jugak...bab tengah nak on diet ni..hehe

ieda said...

aduhhh kakkkkkk
meletops kerabu akak nie ! .. ;)

norhidana miswan said...

sedapnyer... kalu kt kg suke sgt urap yg mak bt, tp gune pucuk ubi+pegaga+daun cekur mmg terbaik sgt

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

KongsiResepi.com