Terima kasih kepada yang sudi follow....

Monday, December 3, 2012

Konon2 nak mengerepe juga... tapiiii.....

Assalamualaikum....

Sebelum balik ke kampong suami untuk hadir ke kenduri kawin sepupu hubby pada 24hb November lepas.. ada juga pasang angan2 nak buat Crepe Durian (CD) yang sedang femes seantero blog & fb sekarang ni.  Bukan sebab apa.. sebabnya kat rumah MIL sekarang ni memang sedang mewah dengan buah durian.  Aku yang bukan 'hantu durian' ni memang takkan sesekali beli durian semata2 nak buat Crepe Durian tu... hihi.. punya kedekut kan?  Jadi memang sanggup tunggu sampai durian kat kg MIL gugur dulu kalau nak buat CD tu... tapi tulah... angan2 tinggal angan2 jelah nampaknya sebab perjalanan kami minggu lepas agak jauh... Durian dari rumah MIL tak lepas balik ke PJ pun.. sebab kami sampai PJ pun malam tadi.. kalau ada pun baki durian mesti dah terbuka & dah tak sedap rasanya.  Takperlah.. belum rezeki lagi nak buat CD tu... harap2 minggu depan masih ada lagi durian untuk kami sebab minggu depan sekali lagi kena balik ke Raub sebab sepupu hubby (sepupu yang lain pulak) ada majlis bertunang pulak...

Sekadar gambar2 kenangan rezeki dari Raub yang dibawa ke Keratong rumah ma.. alhamdulillah.. ramai yang dapat merasa rezeki dari Raub ni termasuk jiran2 ma kat Keratong, sedara mara kat Tganu, mak saudara suami di Paloh Hinai.. adik2 pun puas le makan durian & buah2an lain yang di bawa pulang.  Seronok kalau musim buah kat rumah MIL.. macam2 ada... itupun masih ada juga buah2 yang belum masak.. yang ada hanya durian, manggis, buah kundang, rambutan & alhamdulillah.. kali ni ada rezeki merasa buah durian belanda sedang molek dah cukup tua jadi bolehlah dipetik.. selalu tu bila balik durian belanda masih muda..

En. hubby bergaya dengan buah durian giant... hehe..


 Malam2 hubby dengan adik2nya gotong royong buka durian... hehe.. bukan nak buat Crepe Durian.. tapi nak dibuat tempoyak.. hehe... mewah derian weh!

Durian tak terhabis makan.. MIL pulak tangannya retak sebab terjatuh kat bilik air homestay masa ikut rombongan hantar pengantin 2 minggu lepas.. jadi tak dapatlah nak proses durian jadikan tempoyak.  Durian memang tak habis dimakan.. daripada terbuang gitu je.. durian2 yang gugur dua, tiga hari lepas tu dibuka & aku bawak balik ke Keratong untuk dijadikan tempoyak. Kat kg MIL durian yg dah gugur dua, tiga hari memang takde sapa nak makan walaupun isinya masih sedap dimakan.  Orang2 kat sana makan durian yang baru gugur jer.. hihi.. mewah durianlah katakan!


 Ini durian yang siap dikopek..  


Ada lagi sebakul penuh! Jenuh nak diperisi sorang2 ni... kena perisi 2, 3 orang barulah cepat selesai...


Dua bekas kesemuanya... ni kalau orang yang bisnes Durian Crepe ni dapat 2 bakul isi durian ni.. memang untung besar sebab durian free! hihi...




Isi durian untuk diproses jadikan tempoyak termasuk buah2an lain yang hubby & adik2 ipar sempat ambil dari kebun.. 



Puas aku pulun manggis tu... sebesen besar dapat... puas hati dapat makan buah feberet!


Buah kundang pun ada.. tapi dah masak... aku tak layan pun sebab tak terasa nak makan asam time tu...


Ini je buah2 yang akan dibawa ke kg ku di Keratong.. buah limau purut tu untuk buat gosok2 kat badan masa mandi je.. hihi...



Termasuk buah durian ni... ada lagi setengah kereta sorong tak ambik gambar... penuh bonet kereta dengan buah2an! Terima kasih mak!

14 comments:

fazian.batrisyia said...

best kan musim buah2an kt kampung...sakan makan..

Rozita said...

wah bestnya..meriah..

JUJUE AHMAD said...

wah bestnyer.. banyak betul buah2an dan yang paling jue tliur buah durian.. sedap..sedap..sedap..

Amanda Suria said...

seronoknya.....

MyraQhairel said...

Ya Allah besnyer ada dusun neh...buah durian tu mewah sgtt...terliur tgkk...buah kundang tu klu campur wat sambal belacan meletop...ahh..terliur...rindu kg abah n mak ....huhu..

Norzie hany said...

Banyaknya buah durian....mula teringat kat kg ni.

Nooriah Abdullah said...

best nye banyak durian tu untung buat crepe sbb durian free mmg sedap buat crepe durian baru gitu..

ishy77 said...

bestnya mkn buah..xjemu2 kan kak..hehe..lagi2 kalo freee

Amalblogbiz said...

Ruginye kmal jauh..kalau tak boleh join makan durian...

Deena Yahya said...

durian oh durian...memang sedap

rahel said...

Salam Kak Ratna...banyaknya buah2an tu...bole buat dc la kan...

hana said...

perghhh! puas gler tgk duyan beso2 gedabak tuhh.... campak sebijik kak kat kuantan!

Qhaifa Nur said...

banyaknya buah2...puas makan

::Azura Rahman:: said...

alahai kak.. sedap semuanya.. terutama manggis.. x dpt makan lg hingga skrg.. moh la pos ke zura.. huhuhu..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...